Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Jaha då var det dax igen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Jaha då var det dax igen
CodeRedAlert skrev:
Nallen: Jag undrar om du någongång i ditt liv...
...
...
och ... ... ...samt med ... ... ...?

Av hänsyn till känsliga läsare har jag censurerat valda delar av frågan.

Med ett sådant inlägg hade du lika gärna kunnat hålla käften.

9 augusti 2010, 11:53
Medlem
Schueberird skrev:
CodeRedAlert skrev:
Nallen: Jag undrar om du någongång i ditt liv...
...
...
och ... ... ...samt med ... ... ...?

Av hänsyn till känsliga läsare har jag censurerat valda delar av frågan.

Med ett sådant inlägg hade du lika gärna kunnat hålla käften.

Annars så kan det ju fungera som ett mönster för nallen att ta efter! Är inte konsten just att inte alltid säga ut allt i klartext? Man måste inte tvunget käfta - med stor och bred käft - hela tiden.

9 augusti 2010, 12:06
Medlem
Det är möjligt, men CodeRedAlerts inlägg förlorade allt sitt innehåll på grund av självcensuren. Däremot kan man ju välja att vara mer konstruktiv - om det nu inte bara är så att man vill få utlopp för sin frustration. Konstruktiv kritik brukar löna sig bättre än självcensur - oavsett om man är omgiven av faktiska idioter eller inte.

9 augusti 2010, 12:18
Medlem
Håller med om att det är svårt att veta vad som censurerats bort. Det blir fritt fram för fantasin, vilket förstås kan medföra att man hamnar långt bort från vad som åsyftades.

I fråga om konstruktiv kritik i det här speciella fallet, så vet jag inte vad det har för förutsättningar att lyckas. Alla tycks nu inte ha så lätt för att ta till sig synpunkter.

9 augusti 2010, 13:02
Medlem
Asmix skrev:
Är inte konsten just att inte alltid säga ut allt i klartext?

Det som inte sägs i klartext existerar inte - jag kan inte läsa mellan raderna, det finns ingen text där.
Jag trodde trodde nog att just det skulle vara självklart på forum för Aspergare...

Asmix skrev:
Man måste inte tvunget käfta - med stor och bred käft - hela tiden.

Vad är poängen med att vara på ett diskussionsforum om man inte vill diskutera?

9 augusti 2010, 14:25
Medlem
nallen skrev:
Asmix skrev:
Är inte konsten just att inte alltid säga ut allt i klartext?

Det som inte sägs i klartext existerar inte - jag kan inte läsa mellan raderna, det finns ingen text där.
Jag trodde trodde nog att just det skulle vara självklart på forum för Aspergare...

Men även aspergare kan lära sig behärska konster, i vart fall om man har ambitionen att göra det bästa möjliga, dvs eftersträvar perfektion. Fast då krävs det förstås att man tänker till lite extra och begriper att självklarheter inte är så självklara som bekvämligheten vill få det till.

nallen skrev:
Asmix skrev:
Man måste inte tvunget käfta - med stor och bred käft - hela tiden.

Vad är poängen med att vara på ett diskussionsforum om man inte vill diskutera?

För min del ser jag en skillnad mellan ett käftande för käftandets egen skull och en diskussion som bygger på samtalets grund, där man inte bara förutsätts kunna uttrycka något (på något av de sätt som är möjliga) utan också förutsätts kunna ta till sig något av det andra säger och pekar på, också om detta skulle vara för en själv något obekant och oprövat.

Det är så jag uppfattar poängen.

9 augusti 2010, 15:03
Moderator
nallen skrev:
Zombie skrev:
Sedan kan man visst säga saker om ledningen där

Uppenbarligen inte.
Jag har för mig att det var bakgrunden förra gången. Den här gången sa jag nåt som tolkades (rätt eller fel) som gällande en person där (som jag för all del inte sticker under stol med att jag ogillar starkt), utanför ledningen som uppenbarligen också omfattas av det höga beskyddet.

Om du inte syftar på en annan "förra gång" än den jag minns, så gällde det både den och den här gången ett entydigt angrepp på en namngiven medforumist, koncist nog att absolut inte kunna tolkas som något annat. Finns inget utrymme för klick- eller konspirationsteorier om "högt beskydd" med mindre du kan visa att andra angrepp av samma kaliber har gått ostraffade.

nallen skrev:
EDIT: och förresten, det handlar inte direkt om trots; det handlar om att bete sig normalt utan att behöva lägga energi på att hålla sig på mattan - det är utmattande (hrm) och det gör jag ju redan 8-9 timmar per dag (vilket inte hindrat mig att kalla kollegor "idiot" rakt upp i ansiktet på sittande möte.

Ja, det är uppenbarligen ett reellt problem, det där med hur temperaments- och behovsspannet inom aspergarkollektivet ska täckas. Men som det redan har tröskats! Och nu har vi sedan rätt länge Aspergerforum för de fridsammare aspergarna - som jag råkar veta ändå är för bråkigt för att passa en del av de känsligare - och det här för bufflarna. Säg mig hur det ska lösas bättre (än i så fall med ännu fler fora, men det har vi ju uppenbarligen inte befolkningsunderlag för). Eller säg mig det kanske inte, förresten, eftersom det kanske bara leder till ännu en vända meningslöst tröskande av redan tomma ax.

9 augusti 2010, 15:33
Medlem
nallen skrev:
Menar du att du inte menade något annat än "idiot"? Det är väl egentligen en förkortning av något mera, du hade kunnat förklara varför du tycker att h*n är en idiot utan att få en varning, vågar jag vara ganska säker på. Jag har nämnligen börjat göra så själv. :twisted: Men jag tror inte att det är ett roligare sätt för den som blir idiotkallad bara för det.

Det du skriver borde iallafall vara något som moderatorerna på ett AS forum ska gå efter mer än vad de gör på andra ställen IMO. Kanske ännu mera om moderatorerna själva har problem med outtalade meningar, eller mest om de anser sig inte ha problem med det..

9 augusti 2010, 15:40
Medlem
Asmix skrev:
Men även aspergare kan lära sig behärska konster

Tack, som den tämligen välutbildade apa jag är så behärskar jag en hel del användbara konster.

Asmix skrev:
[...] i vart fall om man har ambitionen att göra det bästa möjliga, dvs eftersträvar perfektion.

Frågan är väl snarare vad det bästa möjliga är och vilket område det rör sig om, är det nåt som är värt att lägga krut på.

Asmix skrev:
För min del ser jag en skillnad mellan ett käftande för käftandets egen skull och en diskussion som bygger på samtalets grund [...]

Samtal är för osäkra. En diskussion går ut på att ta reda på vem som har rätt och sen krossa de som inte har det.

9 augusti 2010, 15:45
Medlem
Timeless skrev:
Menar du att du inte menade något annat än "idiot"?

Jag menar att jag anser att personen i fråga beter sig som och således är en idiot. Hade jag menat nåt annat hade jag skrivit det.

Timeless skrev:
Det är väl egentligen en förkortning av något mera, du hade kunnat förklara varför du tycker att h*n är en idiot utan att få en varning, vågar jag vara ganska säker på.

För det första hade jag redan förklarat varför utan att det gett upphov till någon ändring. För det andra är det inte värt att lägga ner energi på idioter.

9 augusti 2010, 15:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.