Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Inga svamp i skogen idag, varken ätliga eller andra. Det ser mörkt ut - trots regn.


26 juli 2010, 21:34
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Länsade en buske och diket utanför farsan, plus en skogsglänta idag.

Resultat:
½ l krusbär (eller vad de heter)
1.5 l vinbär
2 dl blåbär

Gott! Fattas bara yoghurt eller glass..


27 juli 2010, 00:55
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag tjuvade fyra krusbär ikväll och åt under stort smussel - så goda!!!
Även några vita vinbär följde med och ett surt äpple som ej gick att äta.

Fortfarande inga svamp...


30 juli 2010, 23:27
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
En liter svarta vinbär och en bottenskyla stora mörka smakrika hallon idag. Äppelträdet, ympat med gammaldags sorter som inte finns att köpa, tog vintern död på. Krusbärsbuskarna från förra sommaren har jag inte heller hittat igen.


31 juli 2010, 00:08
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Gråbo är en viktig medicinalväxt. Exempelvis kan den ge lucid dreams -whatever that is.

Hugg ner varenda jävel!
Okej, tack.


3 augusti 2010, 02:30
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag såg folk som plockade blåbär i skogspartiet där alla rastar sina hundar :D . Dessutom är det rätt mycket trafik på vägen som går längs med skogen. Fattar inte varför man väljer att plocka sina blåbär just där? Det var cykelburna thailändare typ. Hade ju varit fräschare att cykla en par kilometer till och få renare bär.

Själv har jag snaskat smultron som växer i min rabatt. Någon som vet hur smultron trivs bäst? Det är mycket gräs och ogräs i rabatten nu, ska jag låta det vara kvar månntro? Funderar på att lämna kvar gräset, men ta bort de andra oönskade växterna. De här smultronen är ju odlade varianter. Men vilda smultron växer ofta på berg och i högt gräs. Ska jag plocka stenar och lägga i rabatten? Vill boosta det röda guldet! Jag har ganska korta solstunder i rabatten. Morgonsol.


3 augusti 2010, 21:12
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Vet egentligen inte alls, men här sprider sig smultronen glatt bland annat ogräs ;) på en (f.d.) grusgång i ett fuktigt skugghål mellan berg och uthus och under stora träd. Med bär och allt...


3 augusti 2010, 21:22
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Gråbo är en viktig medicinalväxt. Exempelvis kan den ge lucid dreams -whatever that is.

Hugg ner varenda jävel!
Okej, tack.

Gråbo är ett litet samhälle nära Angered, Göteborg :lol:


3 augusti 2010, 23:56
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Hoppsan.

Jaja, så kan det gå. Lite svinn får man räkna med.


4 augusti 2010, 19:56
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
...kan med fördel Inte Alls användas av
och för oss kulturintresserade, eller som i mitt fall metakulturintresserade...


6 augusti 2010, 04:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron