Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Man saknar inte kon förrän båset är tomt 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Man saknar inte kon förrän båset är tomt
Forumet var nere nu igen under två dagar (26-27 oktober) och även för cirkus två veckor sedan under längre tid, typ en vecka. Jag vet inte om det är värt att kolla upp eller om det bara är sån't som händer ibland på nätet nu för tiden (jag minns att jag läste en gång att antalet ipv4-adresser är på väg att ta slut, så det kan bli krockar ibland (innan alla gått över till ipv6)).

27 oktober 2019, 20:05
Moderator
Inlägg Re: Man saknar inte kon förrän båset är tomt
Vidarebefordrat till Levitte. Får se vad han säger.

31 oktober 2019, 09:57
Medlem
Med tanke på trådtitel är det väl passande att svara med "MUUUU"

Men lite mer allvarligt; Forumet i sig har egentligen aldrig varit nere. Däremot har nätverket byggts om, och misstag har skett som stört kommunikationen mellan min server och omvärlden (dvs er). Jag hoppas att det till stor del är över... Men, vid något tillfälle framöver kommer jag att byta IP-nummer (just IPv4 som Schueberird nämner). Jag hoppas och tror om mig själv att kunna göra övergången smidig, men även jag är mänsklig och kan göra misstag, så det kan leda till liknande problem igen i typ ett dygn.

Vad gäller det där med IPv4 och IPv6 så har jag stöd för båda redan nu, och faktum är att det bara var IPv4 som var skakigt, medan IPv6 var stabilt som en klippa hela tiden, och eftersom jag själv använder IPv6 när jag kommer åt så märkte jag inte problemet av mig själv, utan det krävdes att nån sa till mig direkt (jag har en polare som har en sajt på min server, han brukar larma när nåt verkar vara konstigt).

Vill ni veta mer om IPv4 och IPv6, sådär lite mer tekniskt? Jag kan gärna berätta, men tycker att det förtjänar sitt eget inlägg, kanske t.o.m. sin egen tråd.

31 oktober 2019, 10:24
Medlem
För klarhetens skull: min server bor hos en firma som hyr ut server-plats, och den firman har expanderat sitt fysiska nät en del, bland annat för att få bättre redundans (i princip innebär det dubbla kanaler [fysiska eller virtuella kablar], vilket gör att om den ena går ned av någon anledning så kan den andra fortfarande hantera trafiken). Det är i varje fall så jag har fått det beskrivet för mig.

Att bygga om nätet på det här viset är inte alltid det lättaste, det kräver ett tekniskt samarbete mellan olika punkter, och missar kan ske (och har uppenbarligen skett). Till råga på allt så är jag en numera väldigt ovanlig kund som har en fysisk server hos den firman, som annars mest hyr ut virtuella servrar, så för min skull krävs det manövrer som är lite utöver det vanliga för den firman.

Fördelen med hela det arbetet är dock att framtida arbeten med nätverket kan ske mycket mer "rullande", dvs man jobbar med en kanal i taget medan övriga kanaler fortsätter att ta hand om trafiken, och övergångar till nyare teknik kan ske smidigare.

Jag hoppas därmed att vi slipper såna här nedgångar framöver (förutom mitt IP-nummer-byte, som jag är osäker på om det kan skötas "rullande", mer om det när det närmar sig)

31 oktober 2019, 10:42
Medlem
Till slut vill jag be om ursäkt för att jag inte kom hit och berättade läget tidigare.

31 oktober 2019, 10:47
Medlem
:17:

31 oktober 2019, 18:48
Medlem
levitte skrev:
Vill ni veta mer om IPv4 och IPv6, sådär lite mer tekniskt? Jag kan gärna berätta, men tycker att det förtjänar sitt eget inlägg, kanske t.o.m. sin egen tråd.

Gärna -- om inte annat för forumets skull. En grej jag undrar över är hur man börjar använda v6, praktiskt och administrativt. Telia verkar ligga lite efter, så jag är inte säker på att det skulle fungera även om jag lyckades ställa in allt rätt hos mig. Hur många är det som använder v6 idag? När kommer v6 vara enda alternativet?

1 november 2019, 14:32
Medlem
Jag skapade ett nytt forum för den sortens saker.

3 november 2019, 00:04
Medlem
Vadå var det under kosläppet som båset var tomt?

4 februari 2021, 00:56
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Vadå var det under kosläppet som båset var tomt?
Kon får inte släppa sig, tänk på klimatet.

14 februari 2021, 01:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.