Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Sure.

Glutenfria pepparkakor som blir både mjölkfria och veganska om man byter ut smöret mot kokosolja (eller något margarin om man råkar tåla det):

Bild

Man kan ha i kanel också. Jag tål ceylonkanel, så ibland använder jag det. Kakorna blir ganska milda i smaken med den mängden av kryddor som står i receptet, så vill man att de skall smaka pepparkakor kan man med fördel ha i mer.

Detaljerade pepparkaksformar är bara att glömma, åtminstone om man använder kokosolja. Degen smälter i handen.

Kakorna faller isär medan de är varma, så de behöver kallna innan man flyttar på dem. Eftersom degen är så lös blir det rätt tjocka kakor, så det kan behövas att kakorna får torka på låg värme efter gräddningen.

Jag hade visst glömt att det är potatismjöl i också.

23 februari 2019, 19:37
Moderator
Jag kör oftast ”agga agga” när det gäller kokosoljan, men den gången jag satte ett boendestöd på att faktiskt mäta upp mängden kokosolja så funkade det bra att ha motsvarande vikt av den som av smöret.

23 februari 2019, 19:40
Medlem
Nu ligger degen och svalnar innan den läggs i kylen över natten. Jag tog vad jag hade hemma, så istället för psylliumfrön mortlade jag chiafrön och lät dem ligga i blöt i vattnet en stund innan de blandades med sockret och sirapen. Mitt muscovadosocker var slut, så det blev raffinerat socker istället. Rismjölet ersattes med kokosmjöl, vilket blandades i agga agga-style tills degen kändes lagom tjock. Mjölet och sirapen vägdes, eftersom det var enklare än att mäta.

Själva degen var inte på långa vägar lika god som traditionell pepparkaksdeg, men smakade väldigt nyttigt. :04: Jag hade kvar pepparkakskrydda (kanel, ingefära, nejlikor och mortlade kardemummakorn) som jag blandade själv till julknäckebrödet, så jag skippade den färska ingefäran. Imorgon väntar utbak och gräddning.

23 februari 2019, 21:49
Moderator
Det blir godare med färsk ingefära (finns att köpa på flaska också om man är lat och har råd), men det går ju bra med torkad också. Det är mycket möjligt att degen hyfsat objektivt sett inte är lika god, men det var så länge sedan jag kunde äta den vanliga degen att jag knappt minns skillnaden. Jag brukar inte låta degen stå över natten (pga histaminintolerans) men det blir säkert bättre så. Jag är inte så säker på att det funkar med chiafrön istället - jag har dåliga erfarenheter av att försöka ersätta fiberhusken i fröknäcke - men kanske funkar det bättre när det får stå över natten och binda ihop sig. Hoppas. Dela gärna med dig av resultatet. Information om resultatet alltså. Kakorna tänker jag inte snylta på. :04:

Ehm förresten - kokosmjöl?! Det har jag aldrig lyckats få en deg att hålla ihop av. Jag är skeptisk.

23 februari 2019, 22:10
Medlem
Jag har faktiskt färsk ingefära hemma, så jag kanske trycker i lite i efterhand.

Det blir spännande att se hur det blir. Jag gjorde bara en halv sats. För utbakningen tänker jag mig att man borde kunna kavla ut degen direkt på plåten (täckt med bakplåtspapper/silpat), grädda direkt och sedan skära upp den efter gräddningen medan den fortfarande är mjuk. Då slipper man bekymra sig för att kakorna inte ska hålla formen. Förhoppningsvis håller sig degen mjuk tillräckligt länge efter gräddningen, men det fungerar för typ kolasnittar i alla fall. Annars tar jag fram fogsvansen...

24 februari 2019, 05:15
Moderator
Ja, det funkar. Det är så jag gör. Men fortfarande... kokosmjöl... jag är skeptisk. Jag upplever inte att kokosmjöl suger upp vätska och binder ihop deg.

24 februari 2019, 14:38
Medlem
Vilket märke av kokosmjöl har du använt? Jag använde det från Amanprana. När jag läste på igår litegrann var det en del som nämnde att egenskaperna kan skilja sig åt mellan olika märken. Vi får se hur det blir; sanningens ögonblick är snart över oss.

24 februari 2019, 17:02
Moderator
Spännande! Jag minns tyvärr inte vilket märke jag provade. Det var evigheter sedan och jag blev så missnöjd att jag aldrig någonsin provade igen.

24 februari 2019, 17:23
Medlem
Nämnas bör också att jag använde smör som det står i receptet, vilket som bekant stelnar i kylen, så nu är degklumpen ganska hård jämfört med hur mjuk den var strax efter att den färdigställts. Jag ersatte hjorthornssaltet med bikarbonat, vilket nog var ett misstag, eftersom degen saknar syra (vilket är vad som aktiverar bikarbonaten); bakpulver hade varit smartare.

24 februari 2019, 17:52
Medlem
Å andra sidan ska väl pepparkakor inte jäsa så mycket och hjorthornssalt behöver tydligen också en syra, läste jag just, så det kanske går på ett ut. En annan intressant detalj är att det på kokosmjölspåsen står att mjölet inte innehåller cyanid... och det är ju bra. Jag undrar dock vad bakgrundshistorien är: är det cyanogener som avses (som i linfrön), kan cyanid tas upp av mjölet om den används i tillverkningsprocessen etc...

24 februari 2019, 18:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.