Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Supervalår, supersmå partier? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Supervalår, supersmå partier?
I år är det supervalår, vi ska rösta både här hemma i sverige, och i eu.

Och för sådär 15-20 år sen nånting så hade jag som hobby att samla småpartiers propaganda. Det var rätt kul!


Än så länge har jag hittat önskepartiet, som lovar 18000/mån och 0% arbetslöshet. De hade satt upp en liten lapp i storlek med ett visitkort på netto.

http://www.onskepartiet.se

Har ni sett några intressanta småpartier?


14 januari 2014, 20:39
Medlem
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
Piratpartiet är väl något av ett "andrahandsparti" som alla vettiga sympatiserar med men ingen röstar på. Jag ska fortsätta rösta på dem i EU-valen så länge de har chans att sitta kvar. På Andersdotter då, inte den där gubben. Jag vill nog påstå de är ett etablerat utomparlamentariskt parti.

Sen kom det ju nyligen ett nytt clownparti som fått en del uppmärksamhet senaste dagarna.


Senast redigerad av Yetin 15 januari 2014, 20:40, redigerad totalt 1 gång.



15 januari 2014, 20:37
Medlem
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
Yetin skrev:
Andersdotter


Hon har läst massa matte och är 80-talist. Varför finns inga såna i V eller S?


15 januari 2014, 20:38
Moderator
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
Alldeles utmärkt med fler värdekonservativa partier. Så länge det finns Fi, Piratparti och allsköns annat som drar röster från (mp), (v) och (s):s vänsterflygel utan att ha någon större chans att komma in i riksdagen för det, så länge behöver också (m):s och (kd):s röstunderlag spädas ut. Och givetvis (sd):s.


15 januari 2014, 22:43
Medlem
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
Yetin skrev:
Piratpartiet är väl något av ett "andrahandsparti" som alla vettiga sympatiserar med men ingen röstar på. Jag ska fortsätta rösta på dem i EU-valen så länge de har chans att sitta kvar. På Andersdotter då, inte den där gubben. Jag vill nog påstå de är ett etablerat utomparlamentariskt parti.

Sen kom det ju nyligen ett nytt clownparti som fått en del uppmärksamhet senaste dagarna.


Så länge den här sortens nyheter: http://www.expressen.se/nyheter/avslojandet-nsa-har-kapat-100-000-datorer/ dyker upp hela tiden utan att nån ens funderar på att göra nåt så blir det piratpartiet för hela slanten.

Demokrati är viktiga saker. Att stater lyder sina egna lagar är också viktigt, varför ska vi andra annars lyda?


16 januari 2014, 01:29
Medlem
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?


Undrar om han ställer upp igen, den skojige dansken? Han fick faktiskt 24 röster i det där valet!


16 januari 2014, 19:54
Moderator
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
"Kristna värdepartiet", förresten, låter i mina öron som något man kan få värdekuponger av. Det kanske man behöver till deras himmel (-ska riksdagsläktare?)? Eller är de bara värdekäcka?


16 januari 2014, 21:06
Medlem
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
En till: http://www.defria.se


16 januari 2014, 22:22
Medlem
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
Bild


17 januari 2014, 11:47
Moderator
Inlägg Re: Supervalår, supersmå partier?
Demokrati är viktiga saker och elektronisk kontroll är ett megahot. Ändå är demokratin rätt värdelös om det inte finns ett starkt samhälle med starka verktyg för social och ekonomisk utjämning som gör det möjligt även för småfolk (och marginaliserade) att utnyttja de demokratiska rättigheter de kanske har på papperet. Eller, som vi kan se just nu, som ens kan skydda medelklassen från att rasa ner och bli marginaliserat småfolk.

Tyvärr har jag inte märkt att Piratpartiet har mycket att "leverera", som modefloskeln lyder, på den punkten. Inte heller de som sysslar med (än så länge naiva) tankeexperiment i direktdemokrati eller medborgarlön.

En orsak till det är säkert att det är högutbildat (och ofta intellektuellt lagt) medelklassfolk och uppåt som utgör dessa rörelser. En annan är att de flesta av dessa är för unga för att ha hunnit uppleva (särskilt mycket av) ett samhälle där social solidaritet och känsla för helheten fortfarande var i viss mån levande värden, något man räknade med. En tredje orsak är att det inte finns någonting i deras teorier som kan hjälpa dem att kompensera för den blindhet och de förbiseenden som de två förstnämnda bristerna orsakar.

I den matchen vinner fortfarande den "gamla" vänstern. (Den som inte har blivit ny"liberal" förstås.) Och det är en viktig match.


23 januari 2014, 17:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron