Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Att döda ett djur. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Att döda ett djur.
Hur illa är det att döda ett djur?
Är det ok att avliva fisk man fångat?
Om inte, är det ok att äta fisk någon annan fångat?
Hur skall samvetet låta när man äter en hamburgare?


13 maj 2013, 22:42
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Jag skulle säga att det alltid är okej om alternativet vore en lika eller mer plågsam död. Dvs jakt är okej för att bli skjuten är vanligtvis behagligare än att ätas levande av vargar. Det är uppenbart utilitaristiskt känns det som.

Djur som fötts upp i fångenskap för slakt hade inte existerat om det inte vore för detta, så då har man tillfört nytt lidande till världen som inte funnits annars. Därför är det fel, om det inte finns nån särskild nytta som uppväger lidandet typ medicinska experiment som räddar väldigt många människor eller andra djur till kostnad av få försöksdjur. Här kan även experiment för att avgöra om djuren upplever lidande räknas in då detta kan vara en förutsättning för att driva igenom strängare djurskyddslagar.

Djuruppfödning kan teoretiskt vara neutralt eller positivt snarare än negativt, om djuren uppnår en sån livskvalité att vi själva skulle bedöma det bättre än döden om vi var i samma läge. Men det är omöjligt i kommersiell djurindustri, kanske med något undantag för folk som efterfrågar svindyrt kött från friska frigående djur.

EDIT: när det gäller jakt tillkommer ekologiska frågor också, vi vill ju att ekosystemet ska fungera.


13 maj 2013, 22:49
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Hur skall samvetet låta när man äter en hamburgare?




13 maj 2013, 23:07
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Egentligen tycker jag att vi högre stående djur som kan välja vad vi äter borde välja bort animaliskt föda från menyn helt och hållet.
Det näst bästa vore att helt göra om djurens förhållanden i fångenskap, sättet de tas av daga och överhuvudtaget se till att allt som hamnar på vår tallrik haft ett så bra liv som möjligt och en så skonsam död som möjligt. Att mammor får behålla sina ungar och så vidare med alla tänkbara aspekter. Det som gäller för människor borde också gälla för andra djur.

Jag anser också att vi har skyldighet att tänka längre än till våra egna behov och att det faktiskt är var och ens skyldighet att utveckla sin empati så den omfattar allt, även naturen och ekosystem mm. som Yetin skrev om. Det är vår förbannade skyldighet. Tecken på motsatsen hos oss bör inte bara passera.


13 maj 2013, 23:07
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
När jag var barn åt vi i familjen mestadels kött från kända källor. Dvs från älgar man visste vem som skjutit, kor, får, kycklingar, kaniner som slaktats på mormor o morfars gård, kalkon som min morbror gött upp etc. Grisköttet brukade farfar hålla med, det var hans favoritkött. Vi fiskade ofta aborre. Minns inte vem som dödade dem, troligen mor och far :07: .

När jag ser tillbaka på det kan jag tycka att det är synd att jag inte passade på att äta mycket kött då. Men jag har aldrig gillat kött. Pga smak och konsistens.

Egentligen är det helt förkastligt med de överdådiga köttberg som finns i butikerna nu för tiden, dessutom i gasförpackad form. Min hund och mina katter vägrar äta gasförpackad köttfärs. Undrar vad det säger om kvaliteten :? .


13 maj 2013, 23:18
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Att skjuta en älg så den dör knall och fall är teoretiskt okej. Men jakt går ju ut på att också faktiskt jaga, hetsa, skicka hundar efter bytet osv. Vidrigt med andra ord. Jägarna borde jagas.
Det är inte heller som att Sverige svälter om inte jägarna får skjuta lite varje år. Jakt är bara ett barbariskt nöje på våra breddgrader.

Men bättre än långa djurtransporter och hemska slaktmetoder.


13 maj 2013, 23:33
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
CodeRedAlert skrev:
Att skjuta en älg så den dör knall och fall är teoretiskt okej. Men jakt går ju ut på att också faktiskt jaga, hetsa, skicka hundar efter bytet osv. Vidrigt med andra ord. Jägarna borde jagas.
Det är inte heller som att Sverige svälter om inte jägarna får skjuta lite varje år. Jakt är bara ett barbariskt nöje på våra breddgrader.

Men bättre än långa djurtransporter och hemska slaktmetoder.

Det är inte riktigt sant att jakt går ut på att hetsa djuren, de rådjur och vildsvinsjakter jag är med på är
smygjakt, alltså att sitta gömd och vänta på att djuren kommer fram av sig själv, och sedan om man inte
skjuter som ett arsel så dör de direkt vid första skottet, och jag skjuter bra!Bild


14 maj 2013, 07:45
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Hur illa är det att döda ett djur?
Är det ok att avliva fisk man fångat?
Om inte, är det ok att äta fisk någon annan fångat?
Hur skall samvetet låta när man äter en hamburgare?

Inte illa alls. Vad som är illa är djurplågeri. Men att döda de djur som man vill äta (fisk och kött) eller bara bli av med (getingar, råttor etc) är okej. Det förstår alla normalt funtade människor. Vad som inte är ok vid dödandet är att dra ut på lidandet för djuret. Därför är ett nackskott, alternativt en nackknäckning att föredra.

Mitt samvete är helt tyst medan jag äter hamburgare och jag skäms inte för det.

Det är så fantastiskt hur politiskt inkorrekt det kan anses vara att kunna tala positivt om dödandet av djur (i jakt- och fiskesyfte), men när exempelvis ett lejon jagar en antilop, hugger rejält, så att skadorna gör att antilopen inte klarar av att stå på benen länge, vilket resulterar i att antilopen ligger ner i gräset och långsamt känner hur livet tas ifrån den, medan lejonet tuggar på den halvt levande kroppen; det är okej (enligt dessa människor). Lustigt!


14 maj 2013, 08:06
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
sugmundfreud skrev:
Min hund och mina katter vägrar äta gasförpackad köttfärs. Undrar vad det säger om kvaliteten :? .
Vår katt ratar också gasförpackad köttfärs.


14 maj 2013, 08:36
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
CodeRedAlert skrev:
Jakt är bara ett barbariskt nöje på våra breddgrader.
Men är det verkligen fel att känna nöje(njutning) av jakt?
Jakten är inprogramerad i våra gener.


14 maj 2013, 08:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.