Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Ljus 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Ljus
Vad heter sådana där ljus som det rinner av? det brukar bli så snyggt efter ett tag,
men jag har glömt vad de kallas, någon som vet :?:


4 november 2012, 18:13
Medlem
Inlägg Re: Ljus
De kallas "undermåliga ljus". ;)


4 november 2012, 21:49
Medlem
Inlägg Re: Ljus
Schueberird skrev:
De kallas "undermåliga ljus". ;)

Haha nu var du faktiskt kul :D, men någon gång på 70-talet var det inne att köpa
speciella ljus som dom satte i en flaska och sedan rann det stearin ner efter flaskans
sidor. Jag fick inte leka med eld då men mina storasystrar hade såna där ljus och
jag kunde sitta länge och titta på hur stearinet formade sig på flaskan. Troligtvis
så finns dessa ljus inte längre men det vore kul att veta vad det var och vad det hette.


5 november 2012, 09:02
Medlem
Inlägg Re: Ljus
Drip Candles?
Bild


5 november 2012, 12:10
Moderator
Inlägg Re: Ljus
När jag studerade brukade vi göra detta just med undermåliga IKEA-ljus av parrafin. De rinner rejält, de rackarna, särskilt om man leker med dem lite. Det är ju bara att peta till dem lite där de har smält, så bildas rännilar.


5 november 2012, 12:46
Medlem
Inlägg Re: Ljus
Japp "undermåliga ljus" var och är namnet det borde stå på de så jäkla :evil: luciferiska förpackningar med ett innehåll av en svårdefinierad ljusmassa som ej är värd namnet ljus...

:05: "drip candles" :05: :01: har ju inte själv provat med annat än att med ljustumpar av droppfri sort ändock låta droppa och rinna ett kontrollerat mönster över en whiskyflaska men har något minne av en del vanställt fula... :01: konstgjort och kitchigt dekorerade vinpavor... såna där i bastkorg :01: i färger jag aldrig hade sett vare sig på vaxkritor eller ljus, begrep mig aldrig på den sortens "kreativa" skapelse"behov"... det var på 60-70-talet det... och nu är det tydligen populärt igen :01: , IKEA Lidl och Walmart skyltar ju helst med sina rinnfria ljus, alltså... är det deras andra ljus, de som rinner och kladdar även när de inte brinner :02: som inköpes för tarvlig lek med elden och med risk för att vakna med vått i sängen :mrgreen: och de specifika "drip candles" :01: är något som därmed erbjudes från "obskyra" "hobbyaffärer"och internetshoppar...

Nää... Liljeholmens och talgdankar annars får det vara :04: :04: :04: gott doftar det ju också om bivaxkakor :08: dock att de brinner bra men rinner dåligt...:?


Själv föredrar jag de ljus som brinner upp innan de brinner...
Spoiler! :
...ner :11: ville inte men gjorde det ändå, tog ju ut julens höjd/ljus-punkt med benjamin syrsa... i förskott alltså :oops: men på... vote Obama "american" choice




drip brain
Lägger till att jag inte förbannar mörkret... tänder ett ljus ibland... som nu i helgen som ändå var ljus trots regn dis och sorg.


5 november 2012, 16:49
Medlem
Inlägg Re: Ljus
bra, då vet jag det, fast det är snyggt på något vis.

Jag ska prova att göra egna ljus det är ju inte dyrt att köpa en sådan sats.
ska börja med att gjuta ljus, värme ljus, och köpa lite olika sorters eteriska oljor så att det doftar lite gott av dem.
Vax ska jag köpa på ett annat ställe där de säljer bivax, där har de alla prylar man kan tänka sig när det
gäller ljustillverkning. Det verkar kunna bli en mysig hobby och vaxljus luktar ju gott av sig själv, fast det blir
bara gjuta där också iaf till att börja med.

Är det någon som provat på det föresten?


6 november 2012, 09:12
Medlem
Inlägg Re: Ljus
Nu har jag beställt 3 kg bivax + 1 kg stearin och 300 aluminium "skålar" till värmeljus och lite annat som behövs,
det blir spännande att prova :D. Di där eteriska oljorna var dyrt skit, men hittar snart billigare på nätet.
Man kanske skulle göra en ljusform av sin erigerade penis och göra ett ljus av det, det borde hustrun uppskatta
som julklapp tycker jag?


6 november 2012, 15:08
Medlem
Inlägg Re: Ljus
Ron Jeremy skrev:
Man kanske skulle göra en ljusform av sin erigerade penis och göra ett ljus av det, det borde hustrun uppskatta
som julklapp tycker jag?

Ja, det var ju en ljus idé.


7 november 2012, 00:20
Avslutat konto
Inlägg Re: Ljus
Mjo. Lysande, rent av.


7 november 2012, 00:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron