Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Tråden om städ- och sorteringsmotivation 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Först lite bakgrundsinfo kring mina problem med ordning: Jag flyttade in i min nuvarande lägenhet i augusti och det har sett ut som gehenna här i stort sett hela tiden. Lat som jag är rensade jag inte ens bland mina grejer innan jag flyttpackade (vilket gjordes i sista minuten) utan jag slängde bara ner all skit i lådor.

När jag packade tipsade min mor mig om att märka flyttlådorna med typ "köksgrejer", "badrum" och så vidare, för att jag enkelt skulle kunna placera lådorna i rätt rum. Tyvärr urartade det projektet någon minut efter att det börjat. Min ex-sambo, som jag flyttade från, skrev, tidigt under märkprocessen, "gott gelé" på en låda. Vi har (tyvärr?) samma sorts humor så därefter märkte vi båda två resterande lådor med dylikt trams i stil med med "knipkulor", "halstrad utter" och "löjrom".

Hur som helst. När jag packade upp mina saker ur lådorna var jag ganska ambitiös i det rum jag först inredde, nämligen köket, och i kökslådor- och skåp ligger faktiskt saker fortfarande i hyfsad ordning. Mitt köksbord däremot är till hälften belamrat med tidningar, pennor, kosmetika, böcker och annat (den andra halvan används till avsett ändamål).

Sovrummet har alltid varit kaos, jag tänkte "jag sorterar sakerna senare" om det. Det mesta låg huller om buller redan vid inflytt alltså och nu ser det om möjligt värre ut än för några månader sedan. Med tanke på att det redan ser så kaotiskt ut därinne har jag liksom inte varit noga med att lägga in kläder och sådant på rätt plats efter jag tvättat. Nuvarande inredningsdevis i sovrummet kan sammanfattas Högar.

Vardagsrummet går också i högarnas tecken. Även badrummet har lyckats bli stökigt.

Det är inte smutsigt eller äckligt här utan mitt problem är oordning helt enkelt. Och jag vill egentligen ha ordning. Jag vet att jag skulle trivas bättre om jag gjorde fint här.

Ni kanske undrar hur stökigt det kan bli i en tvåa men jag har ju oproportionerligt mycket pryttlar. Jag har inte svårt för att bli av med saker i sig utan det är själva processen att rensa som känns jobbig. Den kräver att jag tar ett mentalt beslut och sedan flyttar en sak från en plats till en annan (exempelvis från sovrummet till en soppåse). Nu känner jag att läget är kritiskt och att jag bör uppbringa kraft till att ändå göra detta.

Jag har tänkt på det här länge men att tänka hjälper ju föga. Jag behöver någon strategi för hur jag rent praktiskt skall se till att den slutgiltiga utrensningen blir av och ordningsstadiet införs. Jag har planerat in rensning i almanackan vid ett otal tillfällen men jag kan aldrig förmå mig att ta itu med det ändå! Det står alltså helt klart att jag inte kan invänta inspiration när det gäller det här projektet. Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att komma igång? När jag har boendestöd gör vi mest det verkligt nödvändiga i form av disk och städning.

Förresten, fyll gärna på tråden med era egna problem kring städning och ordning, om ni har sådana.


17 februari 2014, 21:33
Medlem
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Jag känner igen mycket av det där med kaotiskt växande tidnings- och pappershögar samt till en del klädhögar. Dessutom har jag onekligen hamsterbeteende.

I fråga om åtgärder: Har du någon pålitligt vän som kan hjälpa dig med att spika röjningsprojekt och som bildligt talat kan ta dig i hampan så att det verkligen blir gjort när du försöker förhala och smita undan med uppskjutningabeteende, så rekommenderar jag dig att testa det. Det kan fungera! :-)


17 februari 2014, 23:18
Medlem
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Mitt största problem just nu angående städning är att jag inte har tid med det - eller prioriterar ner det till botten på "att göra"-listan. Jag får väl fira färdigställandet av mitt nuvarande projekt genom att storstäda... :roll:


17 februari 2014, 23:36
Medlem
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Oooh aaah okej.
Min bästa igångsättningsstrategi är att arbeta upp ett allomfattande raseri över stökigheten och med hjälp av adrenalinpåslaget bara plötsligt övergå från att rasa till att städa.
Jag blir lätt arg över stök, så det är lätt som en plätt att gå från irriterad till arg till rasande och plötsligt är det värsta stöket undanplockat/slängt/tvättat.

Nå, detta kanske inte passar alla och dessutom brukar de andra i familjen bli illa berörda och klaga över ptsd-problematik, så mitt nästa tips inkluderar koffein (kaffe?) och centralstimulerande medicin.
När du vaknar på morgonen en ledig, lämplig dag, koka en jäkla massa kaffe eller ta koffeintabletter, ta den centralstimulerande medicinen (låna från någon bekant som har det utskrivet om du inte har det själv - jag snor från sambon och en tablett brukar räcka) och invänta effekten.
Börja med något enklare som du inte har så mycket motstånd inför som diskning eller liknande och när du känner att energin börjar komma så fortsätter du bara, det brukar liksom gå av sig själv i det läget - det ena ger det andra.

Funkar inte något av detta eller känns för riskabelt att testa så har du ju sådana där arbetsterapeutknep som att införskaffa stora lådor (du har ju lådor redan ifs.) som du märker med olika kategorier av saker och så går du runt med en låda i taget och plockar i allt som passar in i det du skrev på lådan. Tidningar kan det stå - då går du runt och plockar in alla tidningar, ALLA tidningar i den lådan. Sedan tar du nästa låda, där du kanske skriver...leksaker, och plockar in alla leksaker osv. tills du sitter med lådor fulla med specifika saker och har det lite mindre stökigt runt omkring.
Nästa steg är då att lite i taget, kanske när boendestödjaren kommer, hitta en bra plats/skåp/hylla till innehållet i varje låda. Kläder kan man plocka in i svarta sopsäckar och få undan på det viset till, handdukar och andra textilier hamnar i egna påsar. Och så kan du märka en hylla i garderoben med byxor ex. och så plockar du in alla byxor där, samma med resten, tills hyllorna tar slut. Sedan får man väl trolla.
Den här metoden känns rätt muppig men bra ändå på något sätt.

Badrum är tacksamma att städa ur eftersom utrymmet ändå är relativt litet, börja med att tömma hela badrummet och ställ sakerna på golvet precis utanför. Sedan skurar du av alla ytor och tar in sakerna igen, då är det ju också lätt att se vad som ska vara där och vad som kan placeras annanstans. Sorteringen blir mer överskådlig och konkret.

Har du rymliga tvättkorgar? Har du förvaringslådor under sängar och andra ställen där man kan få in förvaring (höga hyllor, ovanför klädskåp om utrymme finns etc.?)
Sådant underlättar en hel del, att bara kunna slänga in all smutsig tvätt i en korg eller två och vips är det mer städat.


17 februari 2014, 23:54
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Star Rover: Jag är ganska genstörtig så det kommer nog dessvärre inte hjälpa att be någon annan pusha mig.

Schueberird: Det låter som en sund inställning. Det finns ju massor av bättre saker man kan göra än att städa. Min lägenhet har dock nått det kritiska läge då det bara måste bli av.

CRA: Tusen tack! Jag ska skriva ut det där och ha som motivation på lördag. Då har jag hela dagen fri.

Jag kanske tar bilder av mitt kyffe på lördag eftermiddag och är det inte tillräckligt städat då får ni skälla ut mig.
:38:


18 februari 2014, 00:12
Moderator
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Själv skulle jag aldrig ha klarat att få någorlunda ordning hemma utan hjälp. Och utan att en av dem som hjälpte mig var sorteringsnörd hade de kanske inte heller klarat det. En otrolig tur för mig.

Då är jag visserligen sjuk i vad som rimligtvis är följdverkningar av Asperger och överkänslighet. Men med mina erfarenheter, inte minst av hur jag blev det, skulle jag bli jätteglad om du slutade se på dig själv som "lat" och "genstörtig".


18 februari 2014, 00:31
Medlem
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Jag tror att det är bra att ge upp och be om hjälp. Hemma hos mig är det generellt välorganiserat, välstädat och allmänt ordnat (särskilt med tanke på att jag har barn) men det kräver dagligt underhåll och om något händer som gör att jag missar två veckorss ordninghållande, så måste jag ha hjälp för att ta tag i det (det händer kanske en gång per år). Det blir oöverstigligt väldigt snabbt. Min upplevelse är att många människor, även utan diagnos, fungerar så här. Jag har hjälpt mina vänner med sådana här saker många gånger, det är oftast mycket lättare att göra det hos någon annan. Det är även svårare att skjuta på det om man bokat en dag med en kompis för att ordna upp allt.

När man låter det bli sådär stökigt så är visserligen grundproblemet att det inte finns något system, men även människor utan system håller det någorlunda rent så det största problemet är ofta just igångsättningsgrejen. Skulle verkligen inte rekommendera att man mixtrar med andra människors piller för att lösa det här ... Men en polare som du känner dig bekväm med och tillräckligt med tid avsatt, så är det snabbt ordnat.

Edit: Du är INTE lat, du är överväldigad. Många lever betydligt stökigare (och smutsigare) än vad man tror och det är jättevanligt att ha den här typen av problem.


18 februari 2014, 00:45
Moderator
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Förresten förstår jag ju att det inte kan bli någon ordning med en exsambo som skriver "gott gelé". "God gelé" heter det ju. Vet inte varenda aspergare det? :04:


18 februari 2014, 04:31
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Zombie: Jag tycker väl inte jag är lat egentligen. Jag är inte så energisk och det är däri problemet ligger. Men ja, jag kanske borde sluta tänka och skriva om mig själv att jag är lat. Fast jag gör det med glimten i ögat! Och att vara genstörtig är en bra sak. Jag var aldrig det som barn men sedan tonåren har jag utvecklats i rasande takt mot att bli obstinat. Jag kommer antagligen vara helt outhärdlig lagom till medelåldern.

Charley: I förra lägenheten var jag bra på det med dagligt underhåll men nu har det satts ur system. Jag ska upprätta ett system igen; det är nog vad som krävs för att ordningen ska upprätthållas efter det värsta är ordnat här. Och jag ska försöka att inte få panik om jag inte hinner göra det jag ska en dag. Jag är ganska "allt-eller-inget" av mig men det är ju inte praktiskt.

Nu ska jag ta i med hårdhandskarna (städhandskarna?). Skulle haft seminarium idag men det blev inställt. Är utrustad med Solanas T-shirt, soppåsar, städdon, kaffe och snus, så det här ska nog gå vägen. Ni har lyckats peppa mig rätt bra. Dottern har bott hos sin pappa sedan i måndags men imorgon eftermiddag hämtar jag henne från förskolan och då kommer hon få komma hem till en skinande ren lägenhet.

Nu kör jag.


18 februari 2014, 12:39
Medlem
Inlägg Re: Tråden om städ- och sorteringsmotivation
Hur gick det? :10: :06:


18 februari 2014, 22:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.