Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
förstörd stavning 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg förstörd stavning
Engelska har förstört mitt sätt att skriva, på jobbet måste alla rapporter och utredningar skrivas
på engelska plus att alla manualer och whitepapers m.m. också är det.
När jag gick i skolan hade jag högsta betyg i svenska och nu skriver jag som en jäkla kratta, det
irriterar mig(och er med mina särskrivningar ;)) och felstavade ord t.ex. s eller c i vissa ord, och
stavas ex. adress med ett eller två d? Har någon annan råkat ut för något liknande? jag skulle
heller aldrig kunna använda svenskt windows eller program, vi har ju engelska som koncernspråk.


22 oktober 2012, 07:17
Moderator
Inlägg Re: förstörd stavning
Jo, känns igen från många.

Även mig själv, fast jag inte är ute i något angliserat arbetsliv, inte uppvuxen med populärkultur (tyvärr) och försöker vårda mitt språk så gott jag kan eftersom det ska duga till så mycket som möjligt sedan jag har försvunnit också. Eller inte i stavning och särskrivning, men i sådant som att jag plötsligt väljer ett krångligt latinskgrekiskt ord i stället för ett enkelt svenskt därför att det är det förra som finns i engelskan, eller ett ord som finns i båda språken med något olika betydelser i dess engelska betydelse i stället för svenska.

Det där sista är ofta inte någon sådan småsak som det kan verka, eftersom det får dominoeffekter i begreppssystemet: det ord som omtyds efter engelskan kommer att dubblera ett annat svenskt ord, som då blir utan uppgitt, samtidigt som inget nytt ord dyker upp för att ersätta betydelseluckan efter det första ordet; och säg sedan att flera ord i samma begreppskedja omtyds efter sina engelska motsvarigheter och slår ut andra ord, som inte råkar ha ljudmässiga motsvarigheter i engelskan...


23 oktober 2012, 13:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron