Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Världens banalaste människa? Tävling! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Världens banalaste människa? Tävling!
Här tänkte jag att vi kunde nominera kandidater till titeln Världens banalaste människa. Jag börjar med Karl-Johan Persson, vd för H&M, som intervjuades för DN Jobb söndag 27 maj.

Citera:
Karl-Johan Persson lär sig nya saker genom att umgås med kolleger och träffa intressanta människor. Han läser dagstidningar, veckotidningar och Harvard Business Review, han hämtar kraft genom att ägna sig åt motion och sport. Han spelar mycket tennis (han var en mycket lovande junior) och hejar på Djurgården. Och så familjelivet, såklart.
- Jag försöker lämna barnen på skolan innan jag går till jobbet och sedan komma hem innan de lägger sig. När jag är hemma i Sverige är jag inne på kontoret strax efter åtta och hemma strax före sju, säger han.

Citera:
Tvekade han någonsin inför att ta över ledarskapet för familjeföretaget?
- Det är klart att jag var tvungen att tänka igenom det när frågan kom. Det är ett stort ansvar. Jag pratade med min fru. Men jag kan inte tänka mig något roligare jobb. Vad som talade emot? Inte mycket.

Citera:
Jag blir otålig när vi är ineffektiva, när vi har långa möten eller en presentation drar ut på tiden. Hur det märks? Jag säger det eller så syns det på mig. Men jag tappar sällan humöret, säger han.

Han kan inte komma på något han hade velat göra annorlunda under de här tusen dagarna.
- Man gör misstag hela tiden. Vi uppmanar alla att ta egna initiativ. Det är ju en del av den entrepenörsanda som vi vill ha, då gör man ibland saker som inte är bra, säger han.
Vad behöver du göra för att bli en bra chef?
Karl-Johan Persson funderar länge.
- Jag kan och vill förbättra allt.

28 maj 2012, 14:32
Moderator
Inlägg Re: Världens banalaste människa? Tävling!
Citera:
Hur lyckas man behålla känslan av att det är ett litet företag trots så många medarbetare?
- Det gäller att rekrytera så att vi har rätt människor på rätt plats
[---]
Och han tycker att jobbet är roligt.
- Ju närmare kund det är desto roligare blir det, säger han.
Därför trivs han när han två dagar om året - i likhet med alla höga chefer inom H&M - arbetar i en av kedjans butiker.
- Jag arbetade två dagar på Hamngatan i Stockholm ganska nyligen. Det var jättekul, säger Karl-Johan Persson.

28 maj 2012, 14:38
Moderator
Han är säkert en mycket lycklig människa.

28 maj 2012, 14:45
Medlem
...vilket väcker en intressant fråga:
Kan man vara lycklig utan att samtidigt bli banal?

28 maj 2012, 14:48
Moderator
Det hoppas jag verkligen. I want it all, and I want it now.

28 maj 2012, 14:49
Moderator
Och om det inte går, tänker jag inte ställa upp på att porträtteras i rikstäckande press i lyckligt tillstånd. :lol: För den händelse att det skulle bli aktuellt. :P ;)

28 maj 2012, 14:53
Medlem
...fast då kanske du har blivit så banal att du ställer upp utan att reflektera. ;)

28 maj 2012, 14:57
Moderator
I så fall hoppas jag att jag är jävligt lycklig, så att det är värt det. :P

28 maj 2012, 14:58
Moderator
Och jag som kan så många människor. :( Tänker spontant på någon som Tage Danielsson kunde ha gestaltat, men numera måste man ju vara medial för att fråga honom.

Karl-Johan Persson låter dock inte helt oävet som namn, om banalen ska vara svenskodlad. Det citerade han sa låter ju lovande, men jag tycker jag har hört mycket liknande... vem av dem är banalast liksom...

(Men två dagar om året tar priset. Ändå blir reliefverkan större än om det vore noll dagar om året, som det väl är i typ alla andra större företag. Litet orättvist där...)

28 maj 2012, 20:11
Moderator
OK, men den banalaste som någon ändå har bemödat sig om att skildra i rikstäckande press då?

28 maj 2012, 22:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.