Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Lika barn leka bäst.. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Lika barn leka bäst..
Kom att tänka på detta när jag läste om Daniel och Victoria, att de är lika till utseendet.

Det har många gånger slagit mig att nyblivna föräldrar som stoltserar med sin lilla bebis i diverse tidningar under "nyfödda" är väldigt lika, jag har ibland tänkt "Amen vafan de där ser ju mer ut som syskon än som fru och man"

är detta något som är vanligt förekommande av den enkla anledningen att man dras till pesoner med liknande ansiktsdrag för att man känner sig tryggare så, eller är det bara jag som har konstig förmåga att se likheter som inte finns?

Har ni själva upplevt att era partners verit lika er till utseende?
Eller för den delen vänner?

28 oktober 2009, 23:17
Medlem
Inlägg Re: Lika barn leka bäst..
Nej, i mitt fall har det i alla fall inte varit på det sättet. Det har varit ganska olika utseenden oss emellan, i de längre och kortare relationer jag haft. Men så har jag heller inte utgått från ytan, vare sig medvetet eller omedvetet, utan sett till djupare skikt i personligheten.

Men jag tror nog att det för somliga människor kan vara så som du säger. Vad nu skälet i så fall är för det, kanske just trygghet. Och skulle det vara trygghetens motsats, dvs spänningen, så skulle det väl vara att få tillfälle att se vilka skillnader det ändå kan finnas all sådan yttre likhet till trots.

29 oktober 2009, 00:54
Medlem
Många par verkar kunna tendera att bli mer och mer lika utseendemässigt med åren också.

29 oktober 2009, 04:28
Medlem
Jag förstår mig inte på tvillingpar det minsta, det är väl olikheterna som gör det hela intressant?

29 oktober 2009, 21:11
Medlem
Det finns ngnting som heter äktenskapstycke och som jag förstår det betyder det att två personer liknar varandra och kan därför antas gilla varandra. Jag ser det ofta eller alltid i de där annonserna som även brukar visa nygifta (inte bara nyfödda) i lokaltidningen att paren har gemensamma drag. (Läser allt jag får framför mig.)

Jag har aldrig varit med ngn som är lik mig och hoppas att jag aldrig kommer att bli det heller hehee men vet att jag inte gillade se en kille jag var tillsammans med som var 190 lång och smal som ett storkben och sen knubbiga jag bredvid, såg inte bra ut i spegeln....

Undrar faktiskt varför det heter kaka söker maka samtidigt som man säger olika barn leker bäst? Eller är det bara jag som säger olika och andra säger lika barn? Kanske att båda påståendena är rätt, bara att med vissa saker vill man ha en gemensam grund medan med andra saker så vill man ha en komplettering av en själv. Som tex. 2 väldigt pratiga människor tillsammans som ett par, har ngn sett det? Brukar vara en som pratar och en som hellre lyssnar.

Håller med Krigarn att det är olikheterna som gör det intressant och givande.

6 november 2009, 15:08
Medlem
mondo beyondo skrev:
Undrar faktiskt varför det heter kaka söker maka samtidigt som man säger olika barn leker bäst? Eller är det bara jag som säger olika och andra säger lika barn?

Ja, jag tror att det heter "lika barn leka bäst" men det kanske är olika i olika delar av landet.

Citera:
Kanske att båda påståendena är rätt, bara att med vissa saker vill man ha en gemensam grund medan med andra saker så vill man ha en komplettering av en själv. Som tex. 2 väldigt pratiga människor tillsammans som ett par, har ngn sett det? Brukar vara en som pratar och en som hellre lyssnar.

Ja, jag tror så, att man vill ha vissa egenskaper som likheter, andra som olikheter.

T.ex. politik kan nog för många vara bra om man tänker lite lika om. Grundläggande värderingar och så.

Det pratiga kan kanske vara olika, en del gillar att lyssna (och är själva tysta) medan andra som är tysta vill att andra ska vara det också (och inte babbla på).

Säkert jättekomplext.

8 november 2009, 10:55
Medlem
Solenoid skrev:
mondo beyondo skrev:
Undrar faktiskt varför det heter kaka söker maka samtidigt som man säger olika barn leker bäst? Eller är det bara jag som säger olika och andra säger lika barn?

Ja, jag tror att det heter "lika barn leka bäst" men det kanske är olika i olika delar av landet.

Folk gillar att göra parodi på talesättet, och eftersom det inte har så hög sanningshalt från början så blandar man lätt ihop dem.

9 november 2009, 00:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.