Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Aspie-humor från Finland 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Aspie-humor från Finland
En student med goda kunskaper om autism skrev efter en Finlandsresa följande beskrivning:

Välkommen till Finland!

Finland är till befolkningsmängd sett ett stort land till ytan. Där bor ett litet inavlad folk som talar ett obegripligt språk, om de talar överhuvudtaget. Det förhåller si nämligen så att pga. inaveln så är autism så utbredd och mångskiftande att det är vanligt att träffa på människor som inte talar alls. Med tanke på sina neurologiska egenheter kräver finnarna stort utrymme och får ångest om de måste vistas med andra människor.
Samhället fungerar i stort sett med hjälp av dem som har mildare former av autism. Dessa kan du träffa i alla samhällsfunktioner som kräver åtminstone ett minimalt kommunikation. Kommunicerande mellan dessa finnar är inte så svår för att motparten är också med stor sannolikhet autistisk.

Några saker som är bra att veta innan du träffar dessa exotiska människor.

När du som kund får hjälp eller service bered dig på att din hälsning kommer att besvaras kort, orörligt och utan ansiktsuttryck. Bli inte besvärad av tysta perioder och försök inte fylla dessa med tomt prat. Om du har tur så kan du råka på en av personalen som faktiskt kan le och till och med växla några ord.

Om du är i nöd och ber om hjälp av första förbipasserande, kommer du kanske bara få en lång blick och den förbipasserande fortsätter vidare. Bli inte förvånad, denne var nog bara lite autistisk. Nöj dig med att vänta på nästa och hoppas att den är mindre autistisk.

Vid affärsuppgörelser, bered dig på att man går rakt på sak. Förbered dig även på långa detaljerade förklarningar om ämnet råkar vara dennes specialintresse.
Avbryt inte, men å andra sidan kan du se uttråkad ut, han märker det ändå inte.
Du får garanterat en kompanjon av denna om du klarar av att visa ens lite intresse genom att t.ex. ställa någon klargörande fråga och orka med ytterligare en lång plädering.

Om du haft tur på din Finlandsresa så har du fått njuta av soliga dagar och lyckats få som minne från resan ett varmt leende

15 juli 2009, 03:50
Medlem
Inlägg Re: Aspie-humor från Finland
Seriöst har jag tänkt på klichéen av en norrländsk man som just autistisk. Mikael Niemi har tillochmed nämnt autism när han beskriver norrländska män (tror det var i Mannen som dog som en lax, men jag kan ha fel). Tystlåten, kommunicerar bara väsentligheter, liten kommunikation med kropprörelser och mimik.

Dessutom så bor alla i norrland så att man bor långt ifrån alla andra. (ja, det är en kliche, jag vet att det finns tätorter även NORR om uppsala! :) )

15 juli 2009, 19:57
Medlem
Inlägg Re: Aspie-humor från Finland
Garvade, och mindes en kompis i gymnasiet som skojade om att jag borde flytta till Finland, pga mina små osociala egenheter. :)

15 juli 2009, 20:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.