Re: having an aspie moment.. :)
Enligt två källor på internet, så är det en kortform för "Gud välsigne dig!". Jag hörde det sägas även i Österrike (framförallt under bergsvandringar) de gånger jag har varit där.
Det kanske bara är jag som är nojig, men de gånger jag hälsat på unga kvinnor ute i skogen, så har jag oftast fått en konstig blick tillbaka, så nu för tiden hälsar jag bara om de hälsar först. Möjligen kan jag kasta en blick åt deras håll, men sådant kan ju också feltolkas.
Förresten har jag minst en gång råkat gå på kvinnor med byxorna nere ute i skogen (men faktiskt även en gång inne i staden)
Vid ett sådant tillfälle rekommenderas det att man stannar och hälsar och pratar om vädret medan de sitter med rumpan i och släpper detsamma etc...
eller kanske inte... Senast det hände (det var förvisso flera år sedan) tittade jag bort och gick skyndsamt därifrån.
Det där ankyter rätt direkt till det Pemer skrev här:
viewtopic.php?p=8961#p8961 I alla fall vad det gäller företagsamheten - bra grundkondition har jag i alla fall. Min företagsamhet kan kanske tyckas god i och med att jag oftare skriver om sådant som jag har gjort än om sådant som jag inte har gjort. Å andra sidan får jag kanske mer gjort än andra, så det är väl relativt.