Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Man kan frysa in blomkålssoppan som istärningar och ha i vegandrinken. Det blir nå't för nallen det. Den som har en fungerande frys, alltså, vilket vi nog kan anta att nallen har.


10 juli 2019, 22:34
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
CodeRedAlert skrev:
Jag är på!
Dock kan det ta år emellan stafettpinnarna i receptform. Just nu har vi inte ens någon frys då den pajade och reparatören lovade oss en ny. Om tre veckor. Industrisemestereffekten. Vet inte hur en frys länkar till en blomkålssoppa men...i alla fall.
Den gemensamma nämnaren är kanske köket.


Tre veckor utan vattenmelonistärningar! :shock:


10 juli 2019, 22:48
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
:(


10 juli 2019, 23:24
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Du har mina fulla sympatier.

Jag försökte komma på hur du skulle kunna bygga en egen frys under tiden, men det bästa jag kom på var att orsaka omedelbar atomvinter, vilket kanske vore lite opraktiskt.

Bjud in Fantomen, eftersom "Fantomens röst isar vattenmelonistärningarna -- och andra saker som du kan tänkas vilja frysa in" (ett av djungelordspråken, du vet -- åtminstone är det så jag vill minnas det). Enda problemet är väl att du måste se till att herr Fantom aldrig slutar prata.


10 juli 2019, 23:48
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Bild

Fantomen är trött och vilar vid härden efter att ha pratat (nästan) oavbrutet i tre veckor. Såret i knät uppstod spontant efter en stund av tystnad då Fantomen somnade av utmattning. Efter det blev han tvungen att prata 1,3 gånger så isande för att kompensera för det tillfälliga köldbortfallet, vilket tog på krafterna. Det lämnas som en övning för läsaren att beräkna hur lång tid han var tyst under dessa tre veckor.


11 juli 2019, 00:05
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Schueberird skrev:
Man kan frysa in blomkålssoppan som istärningar och ha i vegandrinken. Det blir nå't för nallen det.

Det tror jag inte.

Schueberird skrev:
Den som har en fungerande frys, alltså, vilket vi nog kan anta att nallen har.

Det är ett korrekt antagande. Två stycken faktiskt. Eller... jag äger nog en som står hos morsan också, så tre stycken...


11 juli 2019, 11:10
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Tack för frysomtanken! Imorgon mellan 8-10 levereras än ny frys (samt kyl) till detta hushåll. Har planerat ett inköp av 10l glass och 10 meloner för melonistärningar.


16 juli 2019, 15:50
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
nallen skrev:
Schueberird skrev:
Man kan frysa in blomkålssoppan som istärningar och ha i vegandrinken. Det blir nå't för nallen det.

Det tror jag inte.

Schueberird skrev:
Den som har en fungerande frys, alltså, vilket vi nog kan anta att nallen har.

Det är ett korrekt antagande. Två stycken faktiskt. Eller... jag äger nog en som står hos morsan också, så tre stycken...


Då får du plats med mycket blomkålssoppa... En snabb överslagsräkning ger vid handen att det närmare bestämt blir 58 liter vilket motsvarar 4640 blomkålssoppsistärningar.

Spoiler! :
Metoden jag använde var att proppa min frys full med 1½-liters glassförpackningar, multiplicera antalet med tre och sedan 1.5 (avrundning skedde nedåt för måttlighetens skull). Sedan fyllde jag min iskubsform, mätte mängden vatten och dividerade med antalet iskubsrutor för att få fram hur stor en iskub kan tänkas vara vilket inverterades och slutligen multiplicerades med mängden blomkålssoppa som får plats i 3 frysar av min typ.


21 juli 2019, 16:12
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
CodeRedAlert skrev:
Tack för frysomtanken! Imorgon mellan 8-10 levereras än ny frys (samt kyl) till detta hushåll. Har planerat ett inköp av 10l glass och 10 meloner för melonistärningar.


Recept (1 portion)

10 liter glass
1000 vattenmelontärningar
1-3 frysar


21 juli 2019, 20:40
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Schueberird jag uppskattar dina grundliga metodredogörelser.


24 juli 2019, 12:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron