Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Mattråd!
Det här forumet behöver en mattråd och eftersom jag idag känner mig ovanligt social (tack vare att jag träffade två personer som nästan alltid faktiskt ger mig energi till att vilja vara mer social och mindre ensamvarg (och det är ingen liten bedrift)), så tänkte jag att jag startar en själv.

Jag startar dock lite försiktigt (jag behöver ju inte överanstränga mig det första jag gör) med en frukostbild:
Bild
Bilden visar hembakta brödbullar med pålägg och överbliven sallad från middagen från dagen innan. Salladen består av apelsin, äpple, blåa (kärnfria) vindruvor, tomater, sallat, gurka och gul paprika plus en löst sammansatt vinägrett bestående av äppelcidervinäger; olivolja; torkad mynta och dito basilika; salt och svartpeppar.

och en bakbild med några justa brö'n:
Bild
Dessvärre kommer jag inte ihåg vad jag hade i brödet (det kan ha varit porter i för den lite mörkare färgens skull (och bättre jäsegenskaper) - eller soja) men bilden togs i alla fall på kvällen efter en bakdag. Limpan bakades ut i grovt rågmjöl för att ge det en lite grövre yta och gräddades i form.


26 maj 2010, 19:44
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
En till frukostbild (kreativt beskuren):
Bild
Vänster smörgås: Leverpastej (inte hemgjord), röd paprika och fänkålshack.
Höger smörgås: ost, gurka och paprikapulver.
Brödet tror jag var av typen schweiziskt lantbröd, men hembakt var det i alla fall - så mycket minns jag.


26 maj 2010, 19:59
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Underbar trådstart!!

Har inget eget att komma med just nu men vill också komma igång med bakning igen.

Ska iaf. svänga ihop en enkel middag snart med torsk i ugn (lök, citrontimjam, smör) jasminris till och lite tomater med olivolja, balsamvinäger och örtsalt samt en kall creme fraichesås med jox i.

Snygga mackor och limpor och allt vad det var! Du är ju en riktig gourmetkock, Schueberird. :shock:


26 maj 2010, 20:07
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Precis - och min specialitet som gourmetkock är bröd och sallad :roll:
- Men Schueberird, varför gick din restaurang i konkurs?
- Jamenvafan, gästerna envisades ju med att beställa andra saker än bröd och sallad.
- Jaha, men du hade ju en meny med en massa andra rätter...
- Det var ju bara för syns skull; det trodde jag att alla fattade.


27 maj 2010, 13:47
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Försök inte hyckla falsk anspråkslöshet nu. ;)

Schueberird är fenomenal på såväl lagad mat som trasiga bakverk. Öppnar han restaurang så rekommenderar jag den för våra träffar.


27 maj 2010, 15:35
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Haha!
Jag tänkte närmast på din mastodonträtt med massa mystiska ingredienser som du skrev om i en annan tråd, Schueberird, i kombination med matiga mackor här.

Sedan måste jag säga att tom. dina mackor är betydligt mer avancerade än mina någonsin brukar vara.

Idag äter vi pasta carbonara till middag. Jag slipper dock laga till den. Tidigare idag åt vi sushi på söder.


27 maj 2010, 19:00
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Jag är bara realist - och i den verkliga verkligheten där jag bor är jag knappast någon gourmetkock (det är inte en åsikt utan rena fakta :P ).

Imorgon ska jag baka bullar fyllda med överbliven marsipan (hemgjord) och choklad. Bilder kommer imorgon - oavsett om det blir fiasko, succé eller inga bullar alls.


29 maj 2010, 15:23
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
I begynnelsen var mjölet - och smöret och saltet och sockret och apelsinen och jästen och mjölken:
[borttagen bild]
Jag låter en uråldig köksmaskin arbeta degen åt mig eftersom jag alldeles sunt och självklart är en aspergare (det vill säga arbetsskygg).

Jästen känner sig lite kluven och står och väger mellan alternativen:
[borttagen bild]
Jästen skärs diagonalt eftersom det då är lättare att få hälften. Det är också lättare att få rätt mängd mjöl om man väger det (istället för mäter det) - en deciliter mjöl väger ungefär 50 gram. Det enda man riskerar vid vägning är att man får för lite mjöl, men det är lättare att justera än om man får för mycket (då måste man mickla ner mer degspad, men med den extra mängden mjöl får jästen det svårare att lyfta bakverket under jäsningen).

Det är ju klart som degspad:
[borttagen bild]
Hälften av mjölken ersätts med apelsinsaft (plus lite rivet ditoskal).

Både hackat och malet:
[borttagen bild]
Bullarna fylls med hackad mörk choklad, sockerkanelsmör och marsipan (mandlarna har skållats, skalats och torkats 1 timme i 100 grader varm ugn för att få dem riktigt torra innan de mals tillsammans med florsocker (florsockret siktas för att få bort klumpar)). Marsipanen kavlas ut mellan två ark av gladpack för lättare hantering och transport. Degen kavlas ut och täcks med choklad, marsipan och sockerkanelsmör för att sedan rullas ihop och skäras i bitar.

Det här är en riktigt rolig metarubrik:
[borttagen bild]
Bullarna är färdiga för att jäsas innan gräddningen. De bullar som ser (bo-)hemskt kreativa ut var de som fick marsipan i sig (den överblivna marsipanen räckte inte för att täcka hela degplattan).

Här var det trångt om saligheten:
[borttagen bild]
Bullarna blev precis så lagom stora som jag hade tänkt (jäpp), men tyvärr var det någon galning på bullformsfabriken som gjorde bullformarna för små.

Zombie skrev:
Schueberird är fenomenal på såväl lagad mat som trasiga bakverk.


Fyndigt :)

Bilderna borttagna av inläggsförfattaren; senare lade bilduppladdningssajten upp andra bilder på samma adresser, vilket inläggsförfattaren uppmärksammade oss på, så nu är även adresserna borttagna./ 18/4 2013 mod. Zombie


Senast redigerad av Schueberird 30 maj 2010, 16:49, redigerad totalt 2 gånger.



30 maj 2010, 16:45
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det där ser ju riktigt gott ut. :D


30 maj 2010, 16:46
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det är riktigt gott :D Jag slukade tre bullar till det eftermiddagsfika som till äran av få andra dagar hålls.


30 maj 2010, 16:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 201  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron