Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Jag kanske plockar slånbär i år, men då måste jag ta itu med att göra saft av den också.

9 oktober 2012, 13:09
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Snodde följande från Facebook.
Slånbärssaft:
4 liter slånbär, 1,5 liter kokande vatten hälls över...ställ svalt 3-4 dagar. Rör om varje dag. Sila bären, koka upp saften...häll över bären igen...ställ svalt 3-4 dagar. Gör denna procedur tre till fyra gånger. Till slut silas saften med silduk, kokas upp med 5-7 dl socker, koka 10 minuter. Rör i Atamon...se påsen för att se vilken mängd. Häll upp på flaskor...sköljda med Atamon...NJUT!

Bären ska få sig en köldknäpp innan också, in i frysen med dem en natt innan saftning om inte frosten redan varit framme.

Aha, när man som mest behöver ett recept så har det redan stått i farstun ett tag.

11 oktober 2012, 21:28
Medlem
:!:
Men vilken omständlig procedur jag fick tag på där? Koka, svalna, dra, sila och så om igen ett plågsamt antal gånger.

Aldrig, det säger jag bara.

11 oktober 2012, 22:41
Medlem
Det är väl för att pressa ut så mycket information som möjligt ur de stackars misstänkta slånbären!?

Förresten finns det en plan att kickstarta den här tråden igen: Jag gjorde misstaget att börja läsa den från början och blev nostalgisk.

11 oktober 2012, 22:46
Moderator
Här vankas det förhoppningsvis en riktigt mumsig middag så småningom. Jag ugnssteker klyftor av sötpotatis, skivade rödbetor och några pyttesmå egenodlade krukmorötter - alltsammans kryddat med rosmarin, svartpeppar, örtsalt och olivolja. Till det skall jag steka biffar av älgfärs, syrlig getost, purjo, vitlök, tomatpuré, olja och gräddmjölk, örtsalt, chili, ströbröd och vetegroddar. Middagen blir nästan fullständigt ekologisk.

Om jag blir sötsugen efter det svänger jag nog ihop något av fikon i cognac, choklad, syltad ingefära, vispgrädde och chili. Inte nödvändigtvis alltihop...

(Ja, jag var hungrig när jag handlade.)

12 oktober 2012, 19:53
Moderator
CodeRedAlert skrev:
:!:
Men vilken omständlig procedur jag fick tag på där? Koka, svalna, dra, sila och så om igen ett plågsamt antal gånger.

Aldrig, det säger jag bara.

Och ändå utelämnade de destilleringen. Dagens ungdom... :02:

12 oktober 2012, 19:55
Moderator
Incognita skrev:
Här vankas det förhoppningsvis en riktigt mumsig middag så småningom. Jag ugnssteker klyftor av sötpotatis, skivade rödbetor och några pyttesmå egenodlade krukmorötter - alltsammans kryddat med rosmarin, svartpeppar, örtsalt och olivolja. Till det skall jag steka biffar av älgfärs, syrlig getost, purjo, vitlök, tomatpuré, olja och gräddmjölk, örtsalt, chili, ströbröd och vetegroddar. Middagen blir nästan fullständigt ekologisk.

Utsökt, om jag får säga det själv. :D

12 oktober 2012, 20:57
Moderator
Vissa forumisters matinlägg får man lust att moderera. Lyxen sticker i gommen... :04:

12 oktober 2012, 21:01
Moderator
Jag äter ju inte så varje dag - men de torftiga bottennappen skriver jag inte om.

12 oktober 2012, 21:04
Medlem
Ibland önskar jag att jag skulle börja lägga ner lite tid på mat. Vill bli vegan istället för vegetarian men ska jag leva som nu går det inte, jag behöver enkel mat som täcker hela näringsbehovet utan mer tillagning än maximalt micron. Lever i hög grad på mejeriprodukter.

12 oktober 2012, 21:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.