Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
CodeRedAlert skrev:
Okej, det blir ett kaffebröd när pengarna är slut igen. Det är nämligen då vi bakar i den här familjen. Spännande!

Ja, om man inte har bakelser, då får man äta kaffebröd.

19 augusti 2010, 19:48
Medlem
Schueberird skrev:

Jag antar dock att de menar att jäst - som allt annat levande - består av celler.

Jaha... :oops:
Ja, självklart! Visste jag väl.

:?

19 augusti 2010, 20:08
Medlem
Den här tråden är helt underbart inspirerande Bild

20 augusti 2010, 20:30
Medlem
Oj, fint främmande på besök i tråden :)

...eller "fint till främmans" som jag höll på att skriva, men höll tillbaka (min schizosvenska är som den är ibland).

20 augusti 2010, 22:25
Medlem
Dagens sats av bullbiffsbröd:
Bild

Jag borde ha gräddat dem på två plåtar istället för en, för att undvika att de jäste ihop, men jag var för lat för det.

Mina första knäckebröd kavlas ut:
Bild

De är gjorda på havre och utan jäst. Nästa gång ska jag kavla dem tunnare, så att de blir sprödare (och därmed godare).

Färdiggräddade:
Bild

De längst in gräddade jag 3 minuter extra, eftersom de första blev för mjuka. De längst ut gräddade jag först 12 minuter, men stoppade senare in dem igen och gräddade även dem 3 minuter extra, men vände på dem, så att de blev jämnare gräddade (som ni kan se blev de längst in aningen övergräddade). Nästa gång ska jag som sagt kavla dem tunnare - och också grädda dem kortare tid.

Grötbrödsgröt:
Bild

En gröt, gjord på vetekli; blandat kross (vete, råg, korn och havre); linfrö; salt; kumminfrön; russin; lingonsylt och vatten, ligger och sväller i skålen i bakgrunden. Gröten ska senare användas i en limpa.

Dagens tips:
Om man ska mäta upp olja, honung eller annat klibbigt, men inte vill diska måttet, då kan man trycka ner det i mjölet och sedan hälla klibbet i det hålrum som blir kvar efter att måttet tagits bort.

...och arselsaft.

21 augusti 2010, 18:04
Medlem
Denna ständiga trotsålder.

Jag är fortfarande för zonkad för att till fullo kunna uppskatta saker och ting men det var en underbar bakbeskrivning.

Som vanligt ska man alltid vara extra uppmärksam på det finstilta, dock.

21 augusti 2010, 18:31
Medlem
The Blob:
Bild

Degen har just hällts ut på bakbordet efter jäsning. Jag brukar inte regelrätt knåda degen utan jag plattar bara ut den och viker ihop, plattar ut och viker ihop tills den är smidig. På så sätt trycks luften ut, glutentrådarna tänjs ut och man riskerar inte att knåda sönder degen.

Citera:
-At least we've got it stopped.
-Yeah, as long as the Arctic stays cold.

Bild

Äntligen dags för middag (det tog bara två dagar):
Bild

Bullbiffsbullarna rostas.

"Vakuum"-förpackning:
Bild

Jag brukar suga ut så mycket luft som möjligt ur påsarna innan infrysning. Mindre luft ger enligt uppgift bättre infrysning.

...och nej, det blir naturligtvis inte riktigt vakuum i påsen, men så nära jag kan komma på manuell väg.

22 augusti 2010, 00:10
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Men nu är det inte så mycket ongjävlarna (som jag naturligtvis inte har) som protesterar emot söta smaker i maten utan den där håriga saken som lufsar runt här och stökar till.

Kan då den otacksamma skäggajäveln tänkas föredra den kärvare smaken av torkad aprikos?

22 augusti 2010, 02:13
Medlem
Schueberird skrev:
...och nej, det blir naturligtvis inte riktigt vakuum i påsen, men så nära jag kan komma på manuell väg.
Använder du cykelpump? Finns såna små för någon tia har jag sett. Skitkass kvalite säkert men borde fungera bra för att få ut den sista luften i plastpåsar.

22 augusti 2010, 04:23
Medlem
Jag antar att det går, men HUR får man en cykelpump att suga istället för att blåsa?

22 augusti 2010, 04:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.