Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Nästa
Tråden för dumma frågor 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Orange skrev:
Aspergare och kontext = fail fail fail fail und so weiter. Och inte brukar man kunna rubba de små rigida varelsernas uppfattningar ens med logiska argument, så jag ger mig inte ens in i den här diskussionen.

Hälsar NT-delen av Orange.

:lol: Håller med på ett sätt. Förbannat mycket.

Och på ett annat är både du, jag och CRA också aspergare.

Bland annat är det ju kontextberoende…


10 november 2013, 22:13
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Zombie skrev:
Orange skrev:
Aspergare och kontext = fail fail fail fail und so weiter. Och inte brukar man kunna rubba de små rigida varelsernas uppfattningar ens med logiska argument, så jag ger mig inte ens in i den här diskussionen.

Hälsar NT-delen av Orange.

:lol: Håller med på ett sätt. Förbannat mycket.

Och på ett annat är både du, jag och CRA också aspergare.

Bland annat är det ju kontextberoende…


Ja, precis. Jag är för all del väldigt aspig men kanske inte just på det här området. Sedan finns det ju massor av enter som har svårt för kontext också, förstås.


10 november 2013, 22:18
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
Nu tror jag att du skarvar lite Ufo.
Du förstår nog också att potentiellt stötande ord och benämningar är avhängiga av kontexten de presenteras i.
Precis.
Det är hur ord och begrepp ANVÄNDS, inte hur de kan nyttjas som är av vikt.
Att kalla en gris-skär färg för hudfärg är inte rasistiskt.
Men att påstå att de som inte har grisskär hud saknar människovärde är rasistiskt.

Precis!
Och ofta är kontexten tydligt vinklad. Det är ju då självaste fan att du inte kan/vill upptäcka den vinklingen.
Andra gånger är det just så där subtilt och diffust att man måste tänka i flera led för att komma till pudelns kärna.

Och ibland är det bara ord utan underliggande nyanser eller dolda budskap/referenser/hänsyftningar/halvsanningar.


10 november 2013, 22:38
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
nallen skrev:
Zombie skrev:
Kanske du förstår litet bättre den dag du föds som svart i ett sådant vitt samhälle som du tycker det här ska återgå till.

Sån tur att jag inte tror på reinkarnation då :04:

Om det finns någon som helst rättvisa i världen har jag svårt att se hur den kan undgå något med åtminstone motsvarande upplevelsevärde som återfödelser. En masse. Men tyvärr har jag inte hittat inspektionsluckorna för om världen är rättvis eller följer min logik.

I övrigt fortsätter du att tillämpa samma cyberlogik (med tillhörande definitioner av t.ex. "symbol") som för allt vad jag (och de flesta andra, skulle jag tro) kan se måste underkännas för de nivåer av den biologiska världen vi talar om här.


10 november 2013, 22:43
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
CodeRedAlert skrev:
Och ofta är kontexten tydligt vinklad. Det är ju då självaste fan att du inte kan/vill upptäcka den vinklingen.
I det aktuella fallet kan jag se varför flickan blev stött.
Men jag kan inte se det som rasistiskt.


10 november 2013, 22:57
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Är det färgfabrikantens eventuella rasism (som, vilket jag tydligen förgäves försökte belysa, också är en definitionsfråga) som är den springande punkten i frågan då? Eller den enda punkten värd att diskutera? Både jag och CRA ser många fler.


10 november 2013, 23:05
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Kallar man namnsättningen rasistiskt, så kallar man färgfabrikanten också för rasister som vill återinföra gasugnarna på treblinka. Allt annat är inflation på betydelsen av ordet rasism.


10 november 2013, 23:20
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Jag tycker både CRA och jag har nyanserat och beskrivit mycket mer än tillräckligt för att du ska kunna se fler aspekter än den. Även om du blir provocerad.


10 november 2013, 23:39
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Kanske kan vi alla enas om att begreppet "hudfärgat" är irriterande vagt? Själva tanken med att kalla en produkt hudfärgad brukar ju väldigt ofta vara att den skall vara diskret, inte synas mot huden, men jag har då aldrig lyckats hitta en sådan produkt som smälter in så mot min hud (jag är för vit). Och det är ju ändå inte som att det är samma nyans som saluförs under det namnet. Därmed har det inte den exakta betydelse som nallen menar att det har. Det vore mycket tydligare och mer praktiskt OCH mindre laddat (om jag inte förbisett något) att ha ett antal olika hudfärger numrerade efter nyansen, och då kanske även i olika skalor beroende på om det är varma eller kalla toner. Och då självklart utan att lägga någon värdering i vilken siffra man bör ha.

Jag tycker att det är vettigt att problematisera kring gamla invanda begrepp som vi använder oreflekterat men som bygger på vissa förgivettaganden som blir påtagliga för dem som inte passar in i förgivettagandena. Det behöver ju inte vara samma sak som att binda enskilda försäljare vid skampålar. Nu har jag inte orkat klicka på den aktuella länken, men jag föreställer mig att det inte fanns någon rasistisk avsikt. Därmed behöver ju ingen enskild ta åt sig och bära hundhuvud, eller vad det heter. Istället kan man ta det som en tankeväckare och fundera om det finns en bättre lösning.


11 november 2013, 01:30
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Bra formulerat och fångat i text, Inco.

Jag snubblade över en artikel precis som anknyter till det här med strukturell rasism eller vad man nu ska kalla det. Den här diffusa sjukt vridna grundinställningen som finns där utan att vi riktigt kan gripa tag och synliggöra det alla gånger.

Bakgrunden är att en blond blåögd flicka hittades boende i en romsk fattig familj.
http://www.fokus.se/2013/10/blonda-barn-andras-ungar/
Citera:
En blond och blåögd liten flicka blev i förra veckan huvudperson i Europas alla medier. Hon hittades i ett romskt läger i Grekland, där hon levde med ett romskt par. Allt annat som sas om hennes öde var spekulation. Men bara det att en blond flicka hade levt som fattig rom, bland fattiga romer räckte till en gigantisk nyhet, oavbrutet rapporterad i SVT och alla andra stora svenska medier.

Nyheten blev så stor för att den ansågs strida mot naturens ordning. Den outtalade grunden för rapporteringen är att det är självklart att en blond och blåögd liten flicka ska växa upp i skinande trygghet och välbestånd. Det är så vår verklighetsuppfattning ser ut och av den följer också att det är naturligt att mörka barn växer upp i fattigdom och lidande. Om flickan hade liknat dem hon levde med skulle vi aldrig ha fått höra talas om henne. Det liv som i och med hennes blonda blåögdhet framställs som så hjärtskärande skulle då ha betraktats som fullt normalt.

Det blev ingen motsvarande internationell uppmärksamhet när det för tio år sedan avslöjades att 500 barn till albanska romer hade försvunnit från det barnhem där de placerats av grekiska myndigheter. Man antar i dag att de såldes för att prostitueras och plockas på organ, men det mesta är ännu oklart eftersom Grekland aldrig brydde sig om att utreda skandalen ordentligt. När det nu handlade om en blond flicka som levde med ett romskt par satte de grekiska myndigheterna genast in en stor utredning som utgick från att flickan var bortrövad. Den internationella uppmärksamheten blev direkt enorm, och dikterad av grekiska myndigheter.

På senare tid har begreppet »strukturell rasism« kritiserats av debattörer som menar att det är enskilda människor som bär upp rasismen snarare än samhället i stort. Fallet med den blonda flickan är ett pedagogiskt exempel på vad den svårfångade strukturella rasismen innebär – i vår gemensamma verklighetsuppfattning värderas till och med små barn efter färg.

...


Artikeln fortsätter efter det där, läs gärna resten också.


11 november 2013, 01:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron