Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det kanske är de månader som slutar på 'r' som menas... Då kanske krabban är grå och smaklös just nu :(

15 mars 2012, 05:12
Medlem
http://www.aftonbladet.se/matvin/article10521960.ab

Citera:
Tips 1: Köp de krabbor som ser gamla ut - skalen skall gärna vara slitna och fulla av havstulpaner. Dessa krabbor är med största sannolikhet välfyllda på sensommaren och hösten strax innan krabban skall till att skifta skal. Efter ett skalbyte, som görs för att krabban skall kunna växa, tar det flera månader innan krabban blir välfylld igen.

Tips 2: En tom krabba är mer vit i färgen än de fullmatade. Fiskarna har tagit fram en genomlysningskamera de använder för att likt röntgen kunna se om krabban är full av mat. Du kan själv fråga din fiskhandlare om han köpt krabbor av fiskare som använder dessa kameror. Har han det är krabborna troligen välfyllda.

Tips 3: Hannen har större klor än honan och på den invikta stjärten på undersidan (i delar av Bohuslän kallad smäcken) kan man se om det är en hona eller en hanne. Honan har en bredare stjärt än hannen.

15 mars 2012, 05:15
Medlem
Just nu letar jag efter alkoholfria alternativ till pastis, helst i ovattnad form. Systembolaget har en sort, men den ser ut att motsvara vattnad pastis. Att jag vill ha just ovattnad är att jag vill åt den mer koncentrerade smaken.

15 mars 2012, 06:12
Medlem
Schueberird skrev:
Just nu letar jag efter alkoholfria alternativ till pastis
[.......]
jag vill åt den mer koncentrerade smaken.

http://www.vinstallet.se/ finner du essenser för 17:- styck.
Artikelnr: 41051 Pastis

15 mars 2012, 13:11
Medlem
Schueberird skrev:
Det kanske är de månader som slutar på 'r' som menas...
Nej, inom fisket så är r-månaderna de månader som innehåller bokstaven r.
September, Oktober, November, December, Januari, Februari, Mars, April.

Sedan i Juni, Juli Augusti blir det varmare och förändrar vattenkvaliteten, vilket märks på många arter.
Just krabba har jag dock ingen erfarenhet av här på östkusten.
Men jag har för mig att yrkesfiskarna tar upp som mest krabba när vintern är som kallast, dvs Januari Februari.

15 mars 2012, 13:23
Medlem
Ufo skrev:
Schueberird skrev:
Just nu letar jag efter alkoholfria alternativ till pastis
[.......]
jag vill åt den mer koncentrerade smaken.

http://www.vinstallet.se/ finner du essenser för 17:- styck.
Artikelnr: 41051 Pastis

Tack!

Just det ja, essenser tänkte jag inte på. Det borde jag kunna hitta någon affär i Uppsala som för, fast just pastisessens kan säkert vara lite tricksigt. Uppsala håller på att förvandlas till en enda stor klädaffär och frisersalong och alla coola specialbutiker försvinner en efter en :(

Nåväl, nätet är ju alltid en räddning. Den här fanns också på vinstallet.se:
Citera:
40119 Pastis Fransk aperitif

Hmmm, jag undrar om det är någon skillnad. Pastis är ju en fransk aperitif...

Apropå krabba:
Hmmm, okej, alla månader med 'r' i sig alltså... Då kanske det är värt att kolla på krabba ändå. Vad jag vet så ska den vara billig(are) i alla fall.

15 mars 2012, 15:29
Medlem
En annan fråga:
Är det någon här som har koll på saffrans densitet?

15 mars 2012, 15:58
Medlem
Vinstallet.se har tyvärr ingen nätförsäljning, så det går bort.

15 mars 2012, 16:35
Medlem
Schueberird skrev:
Vinstallet.se har tyvärr ingen nätförsäljning, så det går bort.

Jag hinner inte få hem det i tid i alla fall, så det spelar ingen roll.

15 mars 2012, 16:53
Medlem
Mer krabbinfo:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article215105.ece

Citera:
- Hur ser man att krabban är välmatad?
- Man kan se att det putar ut en skarv mellan det undre och övre skalet. Dessutom kan man se på skalet om det är gammalt, påväxt med alger och kalkrörsmaskar. Erfarna fiskare kan trycka på undersidan och dessutom bedöma färgen. Honor anses av svensk tradition vara bäst och de har bredare underkropp, en flärp där bak.

15 mars 2012, 17:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.