Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Schueberird skrev:
Jag skär ett snitt genom tjockaste delen och kollar färgen på köttsaften:
* röd/rosa = inte klar
* genomskinlig = klar

Delvis kan man även trycka lite lätt på ovansidan och när den är klar (eller nästan klar) känns filén på ett speciellt sätt, men det är inte hela tillförlitligt och bör kompletteras med snittning. Tiden den puttrat har förstås en del i det hela också, men snittning är fortfarande det säkraste sättet.

Ofta räcker det att sticka ett hål bara, speciellt om man gör helstekt kyckling med skinnet kvar

12 mars 2012, 00:18
Medlem
Aha, du menar att man kolla på den saft som sipprar ut ur hålet?
Fast en filé kan ju lätt ha en kärna av ofärdigt kött medan ytterdelarna är klara och då kan det väl tänkas sippra ut genomsklinlig saft från de yttre delarna, trots att kärnan fortfarande är oklar!?

Och om man har bacon runt kan det väl vara lätt att missa. hur saften egentligen ser ut.

12 mars 2012, 01:15
Medlem
Idag råkade jag bli med hjortfärs, så nu ska jag snart äta hjortburgare :)

12 mars 2012, 01:16
Medlem
Snart dags för hjortburgare igen :D

Den här gången blandade jag bostongurka i färsen (tillsammans med senap och sweet chili-sås), vilket blev riktigt gott. Dressing gjord på creme fraiche, senap och boston gurka (igen) serverades till morotssalladen och i burgarna.

12 mars 2012, 21:40
Medlem
Schueberirds senaste inlägg i denna tråd låter som om de kom från en kvinnlig facebookmissbrukare mellan 20-30.

13 mars 2012, 00:04
Medlem
:lol:

Bara de senaste? Inte alla de andra innan som låter ganska precis likadana i tonen? Är du alltid så här trög?

13 mars 2012, 00:12
Medlem
Schueberird skrev:
Aha, du menar att man kolla på den saft som sipprar ut ur hålet?
Fast en filé kan ju lätt ha en kärna av ofärdigt kött medan ytterdelarna är klara och då kan det väl tänkas sippra ut genomsklinlig saft från de yttre delarna, trots att kärnan fortfarande är oklar!?

Och om man har bacon runt kan det väl vara lätt att missa. hur saften egentligen ser ut.

Med bacon runt blir det till att snitta, eller tryckprovet som ju är lite osäker på tjockare
fileer men å andra sidan brukar jag inte linda in stora fileer.

TIPS! om man har stora kyckling fileer som man skulle vilja dela och få dem att se ut som file
-man tänker sig en diagonal linje genom fileen, backar med kniven 1-2cm beroende på storleken
-vinklar kniven så mycket att den går igenom och ungefär lika långt förbi den tänkta diagonal linjen

13 mars 2012, 00:37
Medlem
Följande bilder tillägnas Guldhamster:
Bild
Bild

Bild

13 mars 2012, 01:23
Medlem
Just nu läser jag på om hur man bäst öppnar en krabba:
http://www.unt.se/matochdryck/steg-for-steg-sa-har-oppnar-du-en-krabba-1103894.aspx

Citera:
6. Nu börjar pillet. Med hjälp av en skaldjursgaffel är det bara att hugga in.

Pillet är nackdelen med alla skaldjur och anledningen till att jag sällan äter det, men nu infann sig ett tillfälle som var värt det.

15 mars 2012, 04:51
Medlem
Just nu läser jag på om krabba rent allmänt och den bästa krabban fås tydligen i slutet av året, fast jag har också läst att krabba är bäst i 'r'-månaderna, så mars borde ju passa!?

15 mars 2012, 05:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.