Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 94  Nästa
Endast tomten är vaken... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Nu är jag sådär konstigt torr och täppt i näsan på samma gång igen, vilket gör det svårt att sova, så nu försöker jag en gång för alla utröna varför: Jag tror att det kan vara någon av kryddorna kycklinggrytan som jag åt idag. Jag åt tidigare en liknande kycklinggryta, med samma intredienser minus kryddorna, och då fick jag inte problem med näsan.

Kryddorna var curry, paprikapulver, rosmarin och dragon. De gånger jag ätit (mycket) curry luktar inte sällan håret curry, vilket det gjorde den här gången, så jag undrar om curry även kan sätta sig i näsan!? Rosmarin är lite speciell i och med att den i princip kan liknas vid torkade barr, vilket kanske näsan inte tycker om. Dock vill jag minnas att jag ätit mat med dessa kryddor (om än möjligen i mindre mängd) i vid andra tillfällen utan att få näsproblem, men det kanske är så att det är flera saker som samverkar - eller så är det inte alls kryddorna eller ens maten som är boven i dramat, fast just nu har jag inga andra misstänkta.

Förresten tror jag att jag vågar säga att jag är frisk i öronen nu. :) Det gick över av sig självt utan mediciner, men det är möjligt att det hade gått över fortare med mediciner.


19 november 2012, 06:36
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Det kan vara så att jag druckit för lite vatten - och kanske även fått i mig för lite salt, vilket gör nässlemmet segare än vanligt. Jag läste just att näsans slemhinnor producerar ungefär 1 dl slem om dagen, varav en stor del sväljs utan att vi lägger märke till det, men om slemmet blir segare än vanligt stannar större del av det kvar i näsan (och närliggande passager), vilket, antar jag, ökar risken för näsproblem.


19 november 2012, 06:46
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Schueberird skrev:
De gånger jag ätit (mycket) curry luktar inte sällan håret curry, vilket det gjorde den här gången, så jag undrar om curry även kan sätta sig i näsan!?
[---]
Förresten tror jag att jag vågar säga att jag är frisk i öronen nu. :) Det gick över av sig självt utan mediciner, men det är möjligt att det hade gått över fortare med mediciner.


Skönt att öronen blivit bra! Jag skulle ha blivit tokig på att behöva gå med något sådant.

Kryddämnen som förtärts utsöndras i kroppens alla slemhinnor. Just curry, åtminstone "riktig" sådan, är förskräckligt envist. Huruvida det retar slemhinnorna vet jag däremot inte, men det är väl inte helt orimligt.


19 november 2012, 11:40
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Brukar ditt hår också lukta curry efteråt?

Jag ska dricka mer vatten idag samtidigt som jag äter samma kycklinggryta som igår och se vad som händer.


19 november 2012, 18:28
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Schueberird skrev:
Brukar ditt hår också lukta curry efteråt?


...fast det kanske bara sitter i näsans slemhinnor, men av någon anledning har jag fått för mig att lukten sitter i håret (kanske för att lukten kändes extra när jag micklade med håret). Hmmm, det tål att undersökas.


19 november 2012, 18:30
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Om det verkligen sitter i håret är frågan hur det skulle nå ut i sedan länge död vävnad. Såvida det inte utsöndras i hårbotten eller byggs in i utväxten (med ett inslag av gurkmejogult? :mrgreen: ). Man måste väl också räkna med den tid det tar att spjälka maten och föra ut den i vävnaden ifråga. Då ter sig slemhinna sannolikare för min del. Men jag är ju bara lekman.

Jo, öronen låter skönt att bli frisk i. Vet inte när jag blir det...


19 november 2012, 18:37
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Curryn kanske söker sig till hårsäckarna såväl som slemhinnorna!?

Kan man svettas curry?


19 november 2012, 19:45
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Till hårsäckarna direkt utan att passera tarmen och så vidare? Hmm, vilken väg då isåfall? Dominoeffekt, så att curry i näsan utlöser något annat ämne i svett/hårsäckar?? Hur lång tid brukar det förresten ta genom tarmen? Och hur funkar det med svett? Hur ligger det till med alkohol förresten, eller vitlökslukt? Hallå, har vi någon fysiologikunnig här?


19 november 2012, 19:55
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Ja, man kan svettas curry. Det hävdar i alla fall mitt luktsinne bestämt. Dessutom är ju håret fenomenalt på att fånga upp och sprida lukt. Det är väl designat för att sprida feromoner? (Och har man inte tvättat håret sedan man lagade maten är det inte konstigt om håret luktar curry, men det kanske inte var aktuellt?)


19 november 2012, 22:46
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Aha, så curryn kan tänkas komma in i håret via matoset!?


19 november 2012, 22:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 94  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron