Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Idag ska jag...
Jag kollade just på ett avsnitt av Arkiv X, vilket råkade handla om förfalskning av gamla dokument: Akaciagummi och natriumhydroxid nämndes i sammanhanget, så jag var tvungen att googla lite för att ta reda på mer: Blanda järngallusbläck med akaciagummi, skriv och behandla sedan med natriumhydroxid (natriumhydroxid är starkt frätande). Detta ska tydligen få gummit i bläcket att spricka upp och se gammalt ut. http://books.google.se/books?id=6Hh-Enn ... in&f=false | | | | There were actually two problems that I attacked. One was whether or not the ink could be artificially aged so that it could not be, it would not be detectable under normal laboratory procedures. And secondly, whether that procedure would also crack the ink. And my research showed that was, indeed, the case....I found it in one of the old texts that referred to the forensic examination of some old forged instruments where they talked about the artificial aging of iron gallotannic ink by exposing it to ammonia....that was the first reference I had seen to that. After I read that, I made iron gallotannic inks of various types myself and exposed them to ammonia, both ammonia and sodium hydroxide, and found that...it did, indeed, artificially age the inks. As a matter of fact, the reaction's immediate. The sodium hydroxide, in particular, will immediately take the iron gallotannic inks and turn them a deep rust color on the paper. It won't crack the inks, however. It was not until I began adding some of the additives that were typically added to the inks of that time period, in particular, the sugars and the gums and probably the most...commonly used additive in that time period would have been gum arabic,... | | | | |
|
7 april 2011, 05:03 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Nu blev jag sugen på att måla igen!!! Kåvepeninet funkar.
Idag ska jag alltså -måla sista spegelramen -hämta barn -lämna tillbaka en glittertopp -köpa byxor till barn som växer sig fem centimeter längre för varje natt, verkar det som när man tittar på byxbenen som hela tiden blir för korta -läsa
|
7 april 2011, 10:32 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Nä, förresten. Ska sova istället. Natt.
|
7 april 2011, 12:23 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Nä, jag ljög igen! Sitter här ändå fast jag skulle sova.
|
7 april 2011, 13:42 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Blondera håret tydligen. Eller, en förpackning räcker bara till luggen. De bästa idéerna kommer mitt i natten.
|
7 april 2011, 23:58 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Ta bort den där hemska osanna signaturen Sugmund.
Idag ska jag tramsa! Mår BRA! För bra.
Det kommer en lång nerförsbacke.
|
8 april 2011, 08:57 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Tvättstuga!Men delar av den är sann i mångas ögon. Gud tycker det där tex. Säkerligen många med honom. Jag gillar den på något sätt. Liksom, att bli sedd som en människa, jämförd med andra människor det är exotiskt för mig. Jag känner mig inte som en människa utan mer som ett väsen.
Och så är den bra till att sudda ut min personlighet. Tillåts jag ha för mycket av en personlighet rockar jag loss, delar med mig av personliga tankar och "förstör forumet". Det finns även element som hintar om att jag bör lämna plats för små svampar som inte vågar skriva för att jag bredet ut mig för mycket. Jag behöver tukt.
|
8 april 2011, 10:52 |
|
|
Inaktiv forummedlem
Medlem
|
Absolut! Bort med den, och avsluta självplågeriet. Vi gillar ju dig.
|
8 april 2011, 12:08 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
De närmaste dagarna ska jag spela teater.
|
8 april 2011, 13:19 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag har nämligen fått ett inhopp som neurotyp.
|
8 april 2011, 15:12 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|