Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag har också fått höra göken. :D Och fått se en nötskrika och en större hackspett och höra gulsparven och trädgårdssångaren (är dock inte säker på att jag kommer att känna igen den senare, men har kodat den i mitt minne som en pladdrig (sopran-)granne inspelad i trädgården och uppspelad i pitchat läge).

Och så har jag upplevt ett helt annat landskap, med lager på lager av mening och minnen, när mitt superluktsinne blommade ut i skogen. Skiter det sig med forskningen kan jag ju alltid söka jobb som spårhund.

Synd bara att det skall ta ett tag att stänga av sinnet till en lite mer normal nivå när man återvänder till staden. Jag tror att jag fick värk i det där hålrummet som vi har för att känna dofter med ovanför gommen, det där som evolutionen inte har gjort sig av med och som människor inte anses använda.


22 juni 2012, 07:05
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Kan råddjursbockar få för sig att attackera människor?
Igår var det två bockar som sprang runt i hasorna på varann, flåsade och slogs. Antagligen är det parningstider för dem.
Plötsligt kom den ena rakt emot oss och verkade väldigt orädd, jag lyckades ta bild på den innan den vek av från stigen och gav sig på sin rival med ett ljudligt KLONK när deras horn kolliderade.
Det var rätt läskigt.


25 juni 2012, 16:04
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Oj, vilken upplevelse! :o


25 juni 2012, 16:05
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Bilden blev väldigt mörk, orkar inte ljusa upp den heller men man ser ju på dess ögon att det var en blodtörstande best...
Bild
8-)


25 juni 2012, 16:17
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det var en väldigt fin best. :) Såvitt jag kunde se.


25 juni 2012, 16:18
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Lysande, Stickan! ;)


25 juni 2012, 17:20
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Kan råddjursbockar få för sig att attackera människor?

Under brunsten brukar dom kunna vara rätt kocko :01: typ så man kan skrika ÄRTHJÄRNOR åt dem från 30 meter utan att de reagerar, så det är väl inte omöjligt att de kan få för sig annat också, fast jag har aldrig hört talas om nåt sånt.

Annars brukar det vara rågetter som ibland blir revirhävdande på äldre (infertila) da'r.


25 juni 2012, 18:04
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Skrev jag verkligen RÅDdjur?
Det är iaf. djur man frågar om råd i viktiga spörsmål, ifall ni inte visste.

@nallen: Det var definitivt två bockar eftersom båda hade rejäla horn. Eller har de alla horn?


25 juni 2012, 18:37
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Skrev jag verkligen RÅDdjur?

*fniss* det såg jag inte ens...

CodeRedAlert skrev:
Eller har de alla horn?

Det ska bara vara bockarna som har horn vad jag vet.


26 juni 2012, 22:54
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Nu blommar det i "fläderbuskagen" men jag har tappat lusten för att koka den fina "fläderblomssaft"
som jag ju annars tycker blir så god,
plockade kantareller i helgen som var, men dem jag gav bort,
blåbär kan jag ju vara själv men annars verkar "det" vara på gång
trots de senaste sommrarnas giriga röveri med "bärplockar skopor" :05:
som berövar blåbärsriset blom/kart-anlagen för de nästkommande säsongerna,
mjölkörten manshög eller som "ryssgubben" kvinnohög (?) "hen"hög :geek: neutralt och bra men fel :|
Har glatt mig lite åt "kontakt" med rådjurskid :) men kameran svek, naturligtvis (2-års garantin gick ut 14-da'r sedan :lol: )

(min gamle hund så synsvag numera att det inte finns någon risk av den orsaken ... Att hunden är lös för några störningar i de vilda djurens barnkammare :geek: )


Älggräset (Älgört) en annan ört som nu står hög, är också på gång med sina mandeldoftande blomklasar
inte att bli hög på :P men ... väl att koka den goda saft som lik "fläderblomssaften" blir nog så fin
eller som förr att i all enkelhet smaksätta teer, öl eller mjöd m.m med, något som jag inte själv provat att göra, dock blivit bjuden att få avsmaka en prima Älggrässaft smaksatt med honung och mynta .

äsch va fan gnölar jag över *drar nå't gammalt över mig* efter att ja' vatt ut me' hunden.

db :01:


5 juli 2012, 02:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron