Re: Vad har du gjort idag?
Idag har jag förköpt mig på födelsedagspresenter till min son... Det var inte riktigt meningen...
Jag började med en dubbeluppdragare till beyblade som han önskat sig, och en bana för beyblade följde med av bara farten. Och så Uno, för att han gillar att spela det på frita och det är något jag kan tänka mig att göra med honom. Och så hade de halva priset på legogubbar i kassan, så det blev ett par små förpackningar. Men så hittade jag experimentlådor från Kärnan som jag bara inte kunde låta bli eftersom de passade honom så perfekt. En låda handlade om krafter och rörelse, och sådant tycker han är jättespännande. Med en annan kunde man bygga sitt eget tjuvlarm, och min son är ju specialintresserad av larm och fällor och sådant och är periodvis lätt besatt av att skydda hemmet från inkräktare. En låda om optisk vetenskap och enkel animation följde med av bara farten eftersom den var på rea.
Sedan skulle jag bara gå förbi bokrean lite snabbt, och då råkade jag hitta en massa faktaböcker som han skulle älska superbilligt (10-20 kr/styck):
-
Tänk själv! En inspirationsbok för unga filosofer-
Mars: Din guide till den röda planeten-
Min stora djuratlas-
Trix Bus Lek (en salig blandning av practical jokes, experiment, trolleritrick, byggnadsinstruktioner, tips för kreativt skapande m.m.)
- En faktabok om myror med jättefina illustrationer och en massa kul kuriosa
-
Barnens bästa pannkakor: 30 recept och allt du behöver veta om ägg-
Barnens bästa potatismos: 30 recept och allt du behöver veta om potatis-
Att spränga en vind - en faktabok om fjärtar som lyckas göra helt otroliga kopplingar till historia, samhällsinformation, konst, miljöfrågor, biologi, kemi, fysik, näringslära, språkvetenskap, astronomi, musikhistoria (!), filosofi, litteratur... och komplett med en ordlista med fisbenämningar på 50 olika språk
-
Star wars: The clone wars, Ultimate Battlers (med klistermärken)
-
Ingela Shingela: Berättelser om 1900-taletHur
blir det så här?