Idag utförde jag två till hasselnötsskållningstester för att se om jäspulvret verkligen gör skillnad. Jag tog 2 dl vatten
utan jäspulver och lät det koka upp, sänkte värmen till 4/6 och lade ner hasselnötterna. Efter 3 minuter spolade jag av nötterna i kallt vatten och försökte sedan klösa av skinnet, vilket inte gick alls.
Sedan upprepade jag samma experiment, men den här gången med 1 msk bakpulver och så kokade jag nötterna i bara 1 minut. Den här gången gick det att klösa av skinnet, men inte allt, så man måste koka nötterna längre än en minut, men bakpulvret gjorde helt klart skillnad.
Tyvärr kokade bakpulvervattnet över väldigt lätt, vilket kanske inte är så förvånande, men med bikarbonat i vattnet var det aldrig ett problem.
[borttagen bild]Nötter kokta i bakpulver till vänster och nötter kokta i bara vatten till höger:
[borttagen bild]Nästa experiment blir att koka nötterna i bikarbonat 1 och 2 minuter för att se om koktiden går att förkorta (och jämföra överkokningsbenägenheten), men tyvärr har jag för tillfället ingen bikarbonat hemma, så det får bli vid ett senare tillfälle.
Bilderna borttagna av inläggsförfattaren. Eftersom bilduppladdningssajten har återanvänt andra adresser till nya bilder har även bildadresserna tagits bort./ 18/4 2013 mod. Zombie