Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Zombie skrev:
Nåja, jag trodde det skulle framgå att en fin coque för upp maten i näsan jag. Men talar man med des barbares suëdois så... *armkors- & huvudskaksmley*

:lol:
CodeRedAlert skrev:
Ska man förstå allt det här?

Det ska man.

5 juli 2010, 15:50
Medlem
mattråd: lägg dom som en konstinstallation i ett tomt rum

6 juli 2010, 05:43
Medlem
Idag åt jag alldeles för mycket choklad (faktiskt), ett hårdkokt ägg och en bit lax till middag. Det är den här värmen som sabbar min aptit/mat(-lagnings-)lust. Just idag var jag dessutom alldeles trött, svag och utmattad när jag var på jobbet och somnade en stund.

asponomen skrev:

Maträtterna eller mattrådarna? Ska rummet förseglas?

8 juli 2010, 03:05
Medlem
Schueberird skrev:
Idag åt jag alldeles för mycket choklad (faktiskt), ett hårdkokt ägg och en bit lax till middag. Det är den här värmen som sabbar min aptit/mat(-lagnings-)lust. Just idag var jag dessutom alldeles trött, svag och utmattad när jag var på jobbet och somnade en stund.

asponomen skrev:

Maträtterna eller mattrådarna? Ska rummet förseglas?

Jodu Schueberird: vet du vad? (: nej hur f-n ska du kunna veta Det?!)
Vad jag medvetet asponomen-putslustigt menade/menar var...
MATTRÅD, dvs matt-råd...m.a.o. golvpåläggsunderlags-advice...
Själv har jag ett HELT TOMT RUM (nyrenoverat totalt med grönt golv och gröna väggar...),
som sedan 3 månader står MATTFRITT och TOTALSTRIPPAT; mattråd...
Rummet är nu metainstallationsFörseglat.

Vad har du för mat-ta?

8 juli 2010, 03:44
Medlem
Idag var jag tvungen att äta ordentlig middag, så direkt när jag kom hem tvättade jag fötterna och masade mig sedan in i köket och lagade kycklingsallad till morgondagens cykling och bullbiffar till kvällens middag (och åt mer choklad (efter all den där gasen blev jag ju som ni vet skengravid och fick en massa konstiga cravings) :D ).

Bacon, kycklingfiléer och pastaskruvar:
[borttagen bild]

Stekt hushållspapper är en underskattad rätt:
[borttagen bild]
Det kan också ha varit så att jag torkade upp allt stekflott (stekflott i avloppet kan orsaka stopp) för att sedan kunna diska ur med kallvatten som värms upp av den alltjämt varma stekpannan (sparar energi). Diskmedlet skippades för att inte slita på beläggningen i onödan (och bevara den tunntunna oljeytan?).

Bilderna borttagna av inläggsförfattaren. Eftersom bilduppladdningssajten har återanvänt andra adresser till nya bilder har även bildadresserna tagits bort./ 18/4 2013 mod. Zombie

8 juli 2010, 23:58
Medlem
Schueberird skrev:
Idag var jag tvungen att äta ordentlig middag, så direkt när jag kom hem tvättade jag fötterna och masade mig sedan in i köket och lagade kycklingsallad till morgondagens cykling och bullbiffar till kvällens middag (och åt mer choklad (efter all den där gasen blev jag ju som ni vet skengravid och fick en massa konstiga cravings) :D ).

Bacon, kycklingfiléer och pastaskruvar:
[borttagen bild]

Stekt hushållspapper är en underskattad rätt:
[borttagen bild]
Det kan också ha varit så att jag torkade upp allt stekflott (stekflott i avloppet kan orsaka stopp) för att sedan kunna diska ur med kallvatten som värms upp av den alltjämt varma stekpannan (sparar energi). Diskmedlet skippades för att inte slita på beläggningen i onödan (och bevara den tunntunna oljeytan?).

Bra mat(t)råd!

Bilderna borttagna av citatförfattaren. Eftersom bilduppladdningssajten har återanvänt andra adresser till nya bilder har även bildadresserna tagits bort./ 18/4 2013 mod. Zombie

9 juli 2010, 05:06
Medlem
Inlägg Go nuts!
Idag utförde jag två till hasselnötsskållningstester för att se om jäspulvret verkligen gör skillnad. Jag tog 2 dl vatten utan jäspulver och lät det koka upp, sänkte värmen till 4/6 och lade ner hasselnötterna. Efter 3 minuter spolade jag av nötterna i kallt vatten och försökte sedan klösa av skinnet, vilket inte gick alls.

Sedan upprepade jag samma experiment, men den här gången med 1 msk bakpulver och så kokade jag nötterna i bara 1 minut. Den här gången gick det att klösa av skinnet, men inte allt, så man måste koka nötterna längre än en minut, men bakpulvret gjorde helt klart skillnad.

Tyvärr kokade bakpulvervattnet över väldigt lätt, vilket kanske inte är så förvånande, men med bikarbonat i vattnet var det aldrig ett problem.
[borttagen bild]

Nötter kokta i bakpulver till vänster och nötter kokta i bara vatten till höger:
[borttagen bild]

Nästa experiment blir att koka nötterna i bikarbonat 1 och 2 minuter för att se om koktiden går att förkorta (och jämföra överkokningsbenägenheten), men tyvärr har jag för tillfället ingen bikarbonat hemma, så det får bli vid ett senare tillfälle.

Bilderna borttagna av inläggsförfattaren. Eftersom bilduppladdningssajten har återanvänt andra adresser till nya bilder har även bildadresserna tagits bort./ 18/4 2013 mod. Zombie

15 juli 2010, 12:06
Medlem
^^Gud så aspigt! ;)

Jag åt nudlar precis. Gråt med mig.

15 juli 2010, 17:00
Medlem
CodeRedAlert skrev:
^^Gud så aspigt! ;)

Naturligtvis :P

16 juli 2010, 19:10
Medlem
Idag smaksatte jag mitt potatismos med färskriven muskotnöt för första gången:
[borttagen bild]
Det gav helt klart mer smak än färdigmalen muskotnöt. Som kuriosa kan nämnas att man kan bli hög på muskotnöt, men det kräver runt 15 gånger större doser än man normalt använder vid matlagning (levern mår förresten inte bra av mycket muskotnöt, men så länge man använder den enbart som smaksättning, så är det ingen fara). Just nu känner jag mig konstigt lugn och hyperfokuserad (jag använde dock bara högst 1 kryddmått muskotnöt, så det är nog bara en tillfällighet). Jag använde filmjölk i potatismoset istället för vanlig mjölk, eftersom jag hade slut på mjölk.

Bild borttagen av inläggsförfattaren. Senare lade bilduppladdningssajten upp en annan bild på samma adress, vilket inläggsförfattaren uppmärksammade oss på, så nu är även adressen borttagen./ 18/4 2013 mod. Zombie

18 juli 2010, 20:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.