Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Zombie skrev:
Krökta dimensioner (i grad som en piggelinsida, rätt långt ifrån Einsteinsk) var jag också inne på, om man kan kalla det "inne". Eller (variabelt?) buckliga?
Om det räcker med tre rumsdimensioner, men på något sätt olika krafter verkande i olika riktningar, kanske också beror på om formen på piggelinens långsideskanter kan ge någon trovärdig kurva för styrkan i dessa krafter? Kan det tänkas annars behövas någon sorts kanske typ sexkantigt utspridda (och olika "tunga") dimensioner och/eller "kraftlinjer"? Eller kan man (såvitt vi nu kan simulera med våra klena hjärnor) få till rätt asymmetri med bara tre icke rätvinkliga rumsdimensioner?

Jag tänkte också på det där med lokala gravitationsvariationer, men det förutsätter att gravitationen varierar just där piggelinkavlingen pågår, men den kan ju pågå varsomhelst och dessutom på flera ställen samtidigt, vilket kan tänkas betyda att det inte är världen i sig som gör att piggelinkaveln fungerar utan själva piggelinkaveln.

Att piggelinkavla runt ett svart hål med exakt rätt egenskaper skulle kanske räcka!? Börja med att skapa ett svart hål som drar åt sig kaveln i motsatt riktning som du drar kaveln bort från hålet (genom att hålla i det ensamma handtaget), men även nedåt med samma kraft som du trycker ned kaveln med hjälp av handtaget. Sedan för du helt enkelt piggelinkaveln i en cirkel runt det svarta hålet. Problemet är bara att degen (tillsammans med bakbordet, kavlaren själv och köket i stort) också kommer vilja sugas in i det svarta hålet, så det kanske inte fungerar. :(

Citera:
Kan man (med samma reservation) få till en big bang på några av dessa premisser? Om inte, hur har den världen uppkommit då? Viktig fråga, för enligt vissa varianter av multiversumspekulationer kanske sådana världar uppstår i och med att man tänker dem. Vad har jag utsatt arma oskyldiga aliens för?

Jag tror dock inte att det räcker att man bara tänker på dem, utan det handlar snarare om att man, inom ramarna för den värld man befinner sig i, väljer ett av minst två alternativ, varpå det skapas en ny värld för varje bortvalt alternativ (i vilken vart och ett av dessa valdes istället för det man valde i den värld man befann sig i när valet gjordes). Att göra ett val ses som att befinna sig på en axel (på samma sätt som man kan befinna sig på en viss punkt i rummet) där alla möjliga kombinationer av val finns utmärkta (typ), vilket är en utveckling av de tre-fyra dimensioner som vi faktiskt kan observera (de tre rumsdimensionerna plus kanske tid) och man kan komma upp i åtminstone tio dimensioner totalt om man fortsätter på samma sätt. Exakt vad den idén faktiskt bygger på vet jag inte; bygger det på faktiska observationer (det kanske finns fenomen på kvantnivå som kan inspirera någon till att vilja applicera dem på högre nivåer) eller var det bara någon som hade tråkigt en dag?

Att tänka på en värld är förstås också ett val, men det skapar bara den värld som följer av att du tänker på en annan värld, inte den värld du tänker på -- såvida du inte råkade tänka på samma värld som skapades som en följd av att du tänkte på den... vilket torde vara ett ganska osannolikt sammanträffande. Att en människa vidare skulle kunna tänka en sådan tanke att den förändrar världen så pass mycket att det blir en värld i vilken piggelinformade kavlar fungerar torde kunna ses som gaaanska osannolikt. ;)

Å andra sidan skulle man kunna säga att den mänskliga tanke som förändrar världen så pass mycket att piggelinformade kavlar fungerar faktiskt är teoretiskt möjlig (om än väldigt, väldigt osannolik), vilket alltså skulle betyda att varje gång en människa väljer att inte tänka piggelintanken, så skapas det faktiskt ett universum i vilket piggelinkavlar fungerar. Det bygger dock på att piggelintanken faktiskt är teoretiskt möjlig, vilket den kanske inte alls är, men det kan tänkas vara svårt att bevisa eller motbevisa.

Finns det något slags vetenskapligt teoribygge kring idén att en tanke också skulle kunna vara en faktiskt värld?

11 maj 2017, 19:37
Medlem
Schueberird skrev:
Zombie skrev:
väljer att inte tänka piggelintanken

...eller för den delen väljer bort det alternativ som hade skapat en piggelinvärld -- vilket vi ju gör ständigt, eftersom världen inte är en piggelinvärld, så då skapas ju piggelinvärlden hela tiden. :27:

Hmmm, vad gäller för de alternativ som valet står mellan: Hur pass medvetna och välformulerade måste de vara för att en ny värld ska uppstå när de väljs bort? Räcker det med att alternativet är möjligt eller måste det aktivt väljas bort? Finns det ett alternativ som faktiskt skulle skapa en piggelinvärld?

11 maj 2017, 19:53
Moderator
Idag har jag
- orubbligt och välformulerat argumenterat mot ett gäng transfober som menade att icke-binaritet bara är ett påhitt. Jag fick dem att snubbla på sina egna argument. Vad fan sådana gör i en feministgrupp kan man ju undra.
- förberett helgens skogsvandring - inte så färdigt som jag hade önskat, men har betat av en del på listan i alla fall. Att fundera ut tre dagars histaminlåg och gluten- och äggfri kost utan kylförvaring är något av en utmaning, om jag säger så. Mycket hampafrön och pumpakärnor blir det, men förhoppningsvis klarar jag fortfarande skalade mungbönor. I skogen är jag lite mer tålig också. Jag hämtar kraft från naturen, eller om det är från tystnaden. Hoppas att det är en vitsippsskog! Och att det blir stjärnklart!
- tvättat.
- konstaterat att torktumlaren är trasig.
- nästan kräkts av alla intryck (ljud och lukter) i tvättstugan.
- sett på Star Trek Voyager.
- gråtit i några timmar.
- lagat älgfärsgryta. Det blev matlådor av det också.
- inte tänkt på piggelin.
- konstaterat att min flickvän visst är lik Seven of Nine.

11 maj 2017, 22:27
Moderator
Incognita skrev:
Idag har jag
- orubbligt och välformulerat argumenterat mot ett gäng transfober som menade att icke-binaritet bara är ett påhitt. Jag fick dem att snubbla på sina egna argument. Vad fan sådana gör i en feministgrupp kan man ju undra.

Det är de som är påhitt. Människor som blånekar till att folk som finns finns kan ju inte vara på riktigt.
Spoiler! :
Fyfan vad jag är trött på såna. Otroligt att någon står ut. Vilket skitjobb…

Citera:
- konstaterat att torktumlaren är trasig.
- nästan kräkts av alla intryck (ljud och lukter) i tvättstugan.

Jag har egen tvättmaskin, hyresvärden erbjuder det som tillval. Hemska tanke om jag inte hade haft. Fast man får förstås budgetera upp hyran nån hundring. Kollat det med din, om nu inte det här var ett mer tillfälligt kraftdränage?

11 maj 2017, 22:42
Moderator
… aha, du har väl egen men gick för att tumla. Jag är väldigt trött idag…

11 maj 2017, 22:49
Moderator
Ja, eller hur?! Jag är så hjärtligt trött på transfobi. Men jag tror att jag har bidragit till att vända opinionen i gruppen. Det var många högljudda terfs där förut. Nu är det rätt mycket konsensus MOT transfobin ändå.

Har inte råd med högre hyra. Går på knäna redan. Jag borde använda hörselskydd helt enkelt. Har inte plats för tvättmaskin heller, för där det finns förberett för en har jag en kattlåda.

Nope, har ingen tvättmaskin.

11 maj 2017, 22:53
Moderator
Incognita skrev:
Ja, eller hur?! Jag är så hjärtligt trött på transfobi. Men jag tror att jag har bidragit till att vända opinionen i gruppen. Det var många högljudda terfs där förut. Nu är det rätt mycket konsensus MOT transfobin ändå.

Hjältedåd.

Då har du också gjort något åt att en utsatt grupp ger sig på en annan.

Citera:
Har inte råd med högre hyra. Går på knäna redan. Jag borde använda hörselskydd helt enkelt. Har inte plats för tvättmaskin heller, för där det finns förberett för en har jag en kattlåda.

Nope, har ingen tvättmaskin.

:(

11 maj 2017, 23:03
Moderator
Det är aldrig för sent att lära sig. Gudarna skall veta att jag själv har varit rysligt okunnig och klumpig. Men jag har blivit bättre och bättre på att inse när det är något jag inte begriper och lyssna istället för att tycka. När det gäller transfrågor har jag Immanuel Brändemo och Anarkoautist att tacka för mycket. Och den underbara facebookgruppen Polyamory som centrerar marginaliserade grupper och har nolltolerans mot all slags förtryckande jargong.

11 maj 2017, 23:37
Moderator
Incognita skrev:
Det är aldrig för sent att lära sig. Gudarna skall veta att jag själv har varit rysligt okunnig och klumpig. Men jag har blivit bättre och bättre på att inse när det är något jag inte begriper och lyssna istället för att tycka. När det gäller transfrågor har jag Immanuel Brändemo och Anarkoautist att tacka för mycket. Och den underbara facebookgruppen Polyamory som centrerar marginaliserade grupper och har nolltolerans mot all slags förtryckande jargong.

I hear you, som det heter på svenska. Och själv har jag kanske varit på "de flesta" sidor, från insiktslös elev till folk som vet bättre utan att jag på en gång har begripit det till lärare åt folk som inte har haft en ärlig chans att lära – en ärlig chans som man i situationen vanligen, även jag, översätter till "ingen vilja" – och via bland annat positioner som så passionerad att mitt budskap inte har gått fram till "kyliga aspoider" och så "kylig aspie" själv att folk har missförstått mig som insiktslös. Och allt sånt har jag väl rimligen också framför mig, i den mån jag orkar ansikta det och utsätta mig.

Säger ändå att du är en hjälte. Och andra. Inget av det är ju gratis, bland annat.

12 maj 2017, 18:35
Moderator
Zombie skrev:
folk som inte har haft en ärlig chans att lära – en ärlig chans som man i situationen vanligen, även jag, översätter till "ingen vilja"

… hur illa man än tycker om när antirättighetsförespråkarna (rättighetsmotspråkarna) riktar just den beskyllningen mot alla som inte vill ordna in sig i det normativa ledet eller inte "vill" bli "rika" och "lyckade", om så genom att helt byta ut sig själva eller genom att beröva mänskligheten sådana kvaliteter som varar längre – en inkonsekvens som det dock verkar kräva övermänsklig pedagogisk, emotionell och annan förmåga att överbrygga – men likväl…

12 maj 2017, 18:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.