Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Nej, nu måste jag protestera: Jag kan inte tolerera denna hatmobb mot en tidlös klassiker som Piggelin: Piggelin är den bästa glassen -- tätt följd av Cornetto:
https://www.youtube.com/watch?v=7PNPaA02alg

6 maj 2017, 19:04
Medlem
"A piggelin is always a piggelin."

6 maj 2017, 19:22
Medlem
Bild

6 maj 2017, 20:21
Medlem
Schueberird skrev:
Bild

That's not a piggelin -- this is a piggelin:
Bild

6 maj 2017, 23:31
Medlem
Hahaha Piggelin är fryst urin...
Så gott! :x

Idag vaknade jag otroligt tidigt och har nu tvättstuga.

7 maj 2017, 10:10
Moderator
Påminner mig om brödkavlar, såna där med och utan naggar. Fast den naggade fungerar samtidigt som yogimatta eller vad det nu brukar kallas för den bakandes hand.

nallen eller någon annan som möjligen kan avancerad matte (och fysik?): vad krävs av universella dimensioner (och naturlagar som (motsvarigheten till) gravitation?) för att en brödkavel som är Piggelinformad i vår värld ska fungera i sin egen värld som en cirkelrund och jämntjock gör hos oss?

7 maj 2017, 14:38
Medlem
Cool fråga. Tyvärr har jag inget lika coolt svar.

Om vår piggelinkavel tilläts ha två handtag hade det kanske varit enklare (och nu tänker jag bara högt):
Att en kavel rullar så bra är för att den ses om rund, det vill säga avståndet från rotationsaxeln till mantelytan är konstant oavsett i vilken riktning man mäter (så länge det är rätvinkligt mot rotationsaxeln), så man behöver alltså en värld i vilken vår piggelinkavel betraktas som "rund", så då skulle man kanske kunna utgå från den formel för mätning av avstånd som krävs för det.

Det skulle kanske kunna vara fråga om en värld där dimensionerna sträcker ut sig i "rummet" ickerätvinkligt, men å andra sidan är de rätvinkliga dimensioner vi använder oss av bara en konvention, så det är kanske bättre att tala om olika ytor och deras tredimensionella motsvarigheter. Om vi levde på ytan av någon sorts komplex 3D-volym eller snarare i 3D-rummet på någon sorts komplex 4D-volym, där dimensionerna skulle bli krökta eller nå't och vår piggelinkavel alltså skulle sträcka ut sig i rummets olika riktningar inte rätlinjigt utan krökt. Eller nå't... :?

10 maj 2017, 00:07
Moderator
Tack för svar. Ja, visst var det coolt? Och seriöst. :10:

Två handtag? Såna efemeriteter… vad säger att allt intelligent liv i universum måste ha två händer? Eller att inte "tyngdkraften" verkar så att trycket blir jämnt med handtag bara i ena änden? Eller att man inte utvecklar bakverk som ska kavlas ojämnt? Eller kavlar med nån sorts inre motvikter eller kraftöverföringsanordningar? Eller kanske rentav nån egenskap hos (motsvarande) tidsdimensionen som balanserar? Höh.

Formel för avståndsmätning, ack den som inte hade mattefobi…

Krökta dimensioner (i grad som en piggelinsida, rätt långt ifrån Einsteinsk) var jag också inne på, om man kan kalla det "inne". Eller (variabelt?) buckliga?
Om det räcker med tre rumsdimensioner, men på något sätt olika krafter verkande i olika riktningar, kanske också beror på om formen på piggelinens långsideskanter kan ge någon trovärdig kurva för styrkan i dessa krafter? Kan det tänkas annars behövas någon sorts kanske typ sexkantigt utspridda (och olika "tunga") dimensioner och/eller "kraftlinjer"? Eller kan man (såvitt vi nu kan simulera med våra klena hjärnor) få till rätt asymmetri med bara tre icke rätvinkliga rumsdimensioner?

Kan man (med samma reservation) få till en big bang på några av dessa premisser? Om inte, hur har den världen uppkommit då? Viktig fråga, för enligt vissa varianter av multiversumspekulationer kanske sådana världar uppstår i och med att man tänker dem. Vad har jag utsatt arma oskyldiga aliens för?

10 maj 2017, 14:53
Medlem
Zombie skrev:
Tack för svar. Ja, visst var det coolt? Och seriöst. :10:

Ja, mycket seriöst -- som alltid.

Citera:
Två handtag? Såna efemeriteter… vad säger att allt intelligent liv i universum måste ha två händer?

Det säger jag, och jag har -- som du vet -- alltid rätt. :10:

10 maj 2017, 19:32
Moderator
Idag har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har gråtit.

11 maj 2017, 01:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.