Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Ufo
Medlem
|
Re: Mattråd!
Färdig fryspizza salami. På den en röra med trattisar och två pressade vitlökar o lite salt o peppar. Nytt lager ost. Och in i ugnen.
Inte nyttigt någonstans men ack så gott
|
28 september 2011, 15:01 |
|
|
Axolotl
Medlem
|
Gäller väl gula kantareller åtminstone? Det skulle då vara den enda "vegetabiliska" källan till D vitamin.
|
28 september 2011, 16:18 |
|
|
treeman
Inaktiv
|
Mitt råd angående mattor är att flyga på dom!
|
6 oktober 2011, 21:36 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag fick nyligen ett tips att man kan köpa sådan där billig, smaklös "hushållsost" och sedan förvara den (troligen inslagen i oöppnad originalplast, så att den inte blir torr eller möglar) i kylskåpet i några veckor: Då ska den tydligen bli som lagrad och få en mycket bättre smak.
|
7 oktober 2011, 17:41 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Inga kamelköttbullar, men däremot blev det nygräddade äppelpiroger till efterrätt.
|
8 oktober 2011, 00:25 |
|
|
Zombie
Moderator
|
För bättre ost, som är avsedd att lagras, brukar man räkna med månader såvitt jag vet. Visst ja. Tja, det jag tänkte på i den där snigeltråden var väl närmast pucklarna. (Eller åtminstone sånadär choklad- eller kokostoppar, om man nu ska ta analogin med kanelbulle från det hållet.)
|
8 oktober 2011, 00:31 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Man skulle kunna säga att det bara är vad producenterna av "ostar som är avsedda att lagras" vill få dig att tro, så att du inte går och köper billigare ost och gör jobbet själv Jag har dock varken provsmakat "fusklagrad" ost eller testat metoden själv.
|
8 oktober 2011, 03:15 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Vet inte det om det är fullt så enkelt jag. Eller för alla sorter? När jag har råkat extralagra oöppnad ost i min kyl (dock inte hushållsost) så vet jag inte om den har blivit starkare, eftersom mögel av tvivelsam ätlighet har hunnit före. Det verkar kinkigt med hur den lagras. Eller så packar de med mögelsporer med biologisk klocka.
|
8 oktober 2011, 03:26 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Man kanske inte ska ha plasten kvar!?
Jag har hört om folk som menar att ost ska förvaras i rumstemperatur (men under löst sittande lock?).
|
8 oktober 2011, 03:34 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Här är en intressant tråd (om hemlagring av ost, men också om listeria ): http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m53756546.html
|
8 oktober 2011, 03:37 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|