Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Mats skrev:
Om jag har förstått det rätt är mängden av reella tal oändligare än mängden av naturliga tal.

I det fallet handlar det om icke-uppräkningsbarhet kontra uppräkningsbarhet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article3677208.ece

28 augusti 2014, 21:22
Medlem
Idag har jag tagit ledigt från mitt "opera magna" och haft en heldag ute i skogen, vilket bland annat inkluderade brandgul trumpetsvamp (fast den heter tydligen egentligen rödgul trumpetsvamp ser jag nu) kontroller och sedvanligt multisovlade smörgåsar.

28 augusti 2014, 22:15
Medlem
Schueberird skrev:
Mats skrev:
Om jag har förstått det rätt är mängden av reella tal oändligare än mängden av naturliga tal.

I det fallet handlar det om icke-uppräkningsbarhet kontra uppräkningsbarhet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article3677208.ece

Jepp. 8-)

28 augusti 2014, 22:24
Medlem
Jag begriper ännu inte om ett konstant ökande antal oändligt många oändligheter är oändligare än ett konstant ökande antal oändligt många oändligheter eller inte, men det kanske är oändligt bra.

28 augusti 2014, 22:29
Medlem
Alla dessa oändligheter ger mig huvudvärk.

28 augusti 2014, 22:34
Medlem
Meppe skrev:
Jag begriper ännu inte om ett konstant ökande antal oändligt många oändligheter är oändligare än ett konstant ökande antal oändligt många oändligheter eller inte, men det kanske är oändligt bra.

Ett konstant ökande antal oändligt många oändligheter borde vara lika oändligt som ett konstant ökande antal oändligt många oändligheter. Det borde lixom vara samma sak... :?

28 augusti 2014, 22:53
Medlem
Men dom är oändligt många olika oändligheter.

Börjar hoppas att den där kommentarskrivaren hade någon miss i matematiken, annars får jag det snart till att morsan har rätt.

28 augusti 2014, 22:55
Medlem
För den delen innebär det här att jag misslyckats oändligt med uppgiften "lär dig av det förflutna så att det inte händer igen".

28 augusti 2014, 22:57
Medlem
Meppe skrev:
Men dom är oändligt många olika oändligheter.

Jepp, fast om man sätter namn på de olika oändligheterna blir det lättare att hålla reda på dem. De brukar kallas aleph-0, aleph-1, aleph-2, aleph-3, o.s.v.

Aleph ska egentligen vara den hebreiska bokstaven א.

28 augusti 2014, 23:08
Medlem
Savanten Svante skrev:
Idag har jag fixat STRÖM till ett ställe som tidigare saknade ström. Win!

Min ström är faktistk OÄNDLIGT viktig. SÅ det SÅ!

28 augusti 2014, 23:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.