Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det var syndigt gott :D och imorgon blir det mera synd.

På söndag ska jag försöka laga Künefe:
http://vikingkiz.blogg.se/2009/october/recept-kunefe-kunefe-turkisk-dessert.html

16 september 2011, 23:14
Moderator
Då får du rapportera om hur det smakade.

17 september 2011, 12:59
Medlem
Jag har ätit det två gånger på restaurang, men nu tänkte jag att jag skulle försöka göra samma rätt själv.
Den där degmassan "tel kadayif" kan dock bli svår att få tag på - om jag inte kan tillverka den själv... hmhmhm...

Om jag bara kan hitta vad kadayifdegen innehåller (vilket dock verkar smått omöjligt), så kan jag sedan testa att strimla den i långa trådar med ett zestjärn.

17 september 2011, 15:15
Medlem
Finns nog i Gottsunda eller dylikt, jag har för mig att jag har sett sånt där i affärer. Jag brukar gilla att gå runt i invandraraffärer och titta på konstiga varor.
Enligt denna sida kan du använda demolerad filodeg:
http://mediterraneanturkishfoodpassion.blogspot.com/2010/08/turkish-kunefe-kunefe.html
Jag tycker till exempel att palmsocker är mycket mer användbart en muscovadosocker.

I skafferiet finns det tamarindpasta,har ingen aning om varför jag köpte det eller vad jag ska ha det till.

17 september 2011, 16:51
Medlem
Tack för tipset :)

17 september 2011, 18:24
Medlem
En annan produkt som inte finns i vanliga affärer är paprikapure, väldigt användbart i grytor och om man skulle vara allergisk mot tomat.
Jag har inte hittat någon bra affär på den här sidan av stan ,de har väl bränt ner dem eller något.

17 september 2011, 20:47
Moderator
Och du menar inte ajvar då, som brukar finnas till och med på Willys (ofta under namnet "Ajvar Relish")?

(Borde egentligen bojkotta trådar där det skrivs om goda efterrätter som säkert inte finns glutenfria... :03: )

17 september 2011, 21:05
Medlem
@Zombie:
Man kan säkert göra degmassan på glutenfritt mjöl om man bara har ett fungerande recept i övrigt.

Google[Bot] skrev:
En annan produkt som inte finns i vanliga affärer är paprikapure, väldigt användbart i grytor och om man skulle vara allergisk mot tomat.
Jag har inte hittat någon bra affär på den här sidan av stan ,de har väl bränt ner dem eller något.

Den borde man enkelt kunna göra själv: Grilla paprikan i ugn tills den blir svart på utsidan och dra sedan bort det svarta skinnet. Ta bort fröna och stjälken och mixa, det fortfarande röda, paprikaköttet. Smaksätt med något.

17 september 2011, 22:26
Medlem
Zombie skrev:
Och du menar inte ajvar då, som brukar finnas till och med på Willys (ofta under namnet "Ajvar Relish")?

(Borde egentligen bojkotta trådar där det skrivs om goda efterrätter som säkert inte finns glutenfria... :03: )

Nej det är i stort sett samma sak som tomtpure fast gjord på parika men brukar finnas i mild eller stark version.
vet inte om den kommer ifrån turkiet eller Bulgarien,Polen eller vad.

18 september 2011, 09:36
Medlem
Schueberird skrev:
@Zombie:
Man kan säkert göra degmassan på glutenfritt mjöl om man bara har ett fungerande recept i övrigt.

Google[Bot] skrev:

Den borde man enkelt kunna göra själv: Grilla paprikan i ugn tills den blir svart på utsidan och dra sedan bort det svarta skinnet. Ta bort fröna och stjälken och mixa, det fortfarande röda, paprikaköttet. Smaksätt med något.

Jag är fattig... :03:
Det är en sådan där bra att ha hemma grej som håller sig länge.
Men det blir säkert godare och en mer intressant matupplevelse om man gör som du skriver.
Man skulle kunna göra...paprika-hummus till exempel?

18 september 2011, 09:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.