Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Meppe
Medlem
|
 Re: Vad har du gjort idag?
Mild intryckshärdsmälta kanske man kan kalla det. Tankarna på helt annat håll, så hamrade jag på tangentbordet och skällde ut både gestapo och idiotiska politiker och allt annat jag kunde komma på. Tänkte i förväg när jag skrev. Detta ledde till att jag pga bristande uppmärksamhet började skriva det jag tänkte istället för det jag skulle skriva. Normalt gäller tänka ut vad jag ska skriva+skriva. Lägger man till "sortera intryck" blir det lite kaos i organiseringen av uppgifterna. Korrekturläsningen var inte heller så överdrivet effektiv eftersom jag ännu tänkte på annat.
För den delen är jag väldigt frestad att underrätta morsan om att jag klara tyskan utan att vara beroende av min svenska text. Hade den främst för att jag inte har någon orsak att lita på mina så gott som icke-existerande kunskaper i japanska och kinesiska.
|
23 juni 2014, 12:44 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
Intryckshärdsmälta känns igen. Usch ja.
Du verkar ha en imponerande språkkänsla. Själv har jag legat av mig, förutom i engelskan som jag använder så mycket. Jag är verkligen inte dålig på engelska, det vet jag, men ändå blir jag ofta så utmattad av att behöva konversera spontant på engelska. Det kan vara tillräckligt utmattande att finna orden på det egna språket. Särskilt jobbigt tycker jag att det är när jag måste ägna mig åt code switching, växla mellan olika språk beroende av sammanhang och olika inblandade personer. Kan bli så korkad då. Usch.
|
23 juni 2014, 12:50 |
|
 |
Meppe
Medlem
|
Effektivaste sättet jag hittat att omedelbart återfå koncentrationen är att logga in på FL och sitta uppe halva natten. En strategi som jag inte tänker återanvända. Enda gången den användes var det högst oavsiktligt. Skriver hellre långsammare än vanligt.
Språkkänsla... Skulle säga att det är tyska jag har känsla för. Engelska fick jag kämpa för att lära mig trots morsans kommentar om att jag varit engelsk i mitt tidigare liv. Den grundade sig i att jag ville ha femte Harry Potter boken på engelska när den kom ut. Förklaringen var väldigt simpel. Det var första gången i mitt liv som jag fått vänta på att en bok skulle komma ut och det skulle ta ännu längre innan den blev tillgänglig på svenska. Att engelskan var för svårläst vågade jag inte säga.
|
23 juni 2014, 13:06 |
|
 |
Eliza_Bogart
Medlem
|
Kramat söt man och åkt tåg.
|
23 juni 2014, 22:43 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
Idag har jag officiellt blivit uppgraderad till "någon slags relation ändå" (sic!) och firat detta med jordgubbar och grädde, samt kanske äntligen lyckats övertyga BUP om att sonen behöver hjälp med sina tics och tvång och svåra tankar. Den här gången fick de se det in action.
|
24 juni 2014, 19:40 |
|
 |
Star Rover
Medlem
|
+2 för detta! 
|
24 juni 2014, 21:25 |
|
 |
Ufo
Medlem
|
Fiskat, och två små abborrar flyttade hem till oss 
|
24 juni 2014, 21:26 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
Star Rover: *fniss* Du har inte riktig koll på hur den där +1-funktionen fungerar va'?  Men tack för ditt stöd! 
|
24 juni 2014, 21:28 |
|
 |
CodeRedAlert
Medlem
|
NEJJJJJJJJJJ!! Fiskar i fångenskap. Jag är mer eller mindre övertygad om att fiskarna i akvariet på jobbet verkligen känner sig fångna i sitt element, att deras ögon ropar på hjälp och försöker förgäves förmedla den förtvivlan de känner inför oss människor och den helveteshåla till värld vi skapat åt oss själva och som vi därmed tvingar även alla andra organismer på jorden att leva i.
|
24 juni 2014, 22:30 |
|
 |
Star Rover
Medlem
|
Har jag missförstått innebörden i den får du gärna förklara för mig hur det ligger till med den saken, kära Inco. 
|
25 juni 2014, 15:21 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|