Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Tärningen är kastad. Delikat är den iallafall, mjäll och i största enkelhet smörstekt, lagd på glutenfritt "surdegs"bröd och garnerad med minnen av skogen jag plockade den i. Jag tackar bläcksvampens rådare och hoppas någon annan får njuta av de mindre svampar jag lämnade kvar. (Fast det var rätt sent på dagen och de ska tydligen vara i ätskick bara några timmar, stod det...)

10 september 2011, 21:21
Moderator
... fast till middagen får jag bli utan den möjliga Karjohan eller ätliga släkting jag misstrodde och lämnade åt någon säkrare plockare. Om det nu var en sådan svamp.

10 september 2011, 21:46
Medlem
:)

10 september 2011, 21:56
Medlem
Zombie skrev:
... fast till middagen får jag bli utan den möjliga Karjohan eller ätliga släkting jag misstrodde och lämnade åt någon säkrare plockare. Om det nu var en sådan svamp.

Du äter bläcksvamp men ratar soppar? :cry:
Soppar är nog det säkraste alternativet bland svamparna.
J
ag har för mig att djävulsoppen inte är särskilt farlig ens utan bara orsakar magproblem.Man kan bli svampförgiftad av Karl Johan om den har en parasitsvamp på sig tror jag.Så är det gult klägg på dem så ska man avstå.

11 september 2011, 00:50
Moderator
Visste ju inte. Hade inte haft en tanke på att plötsligt ramla på svamp, och sedan någon idé om respekt = hellre inte plocka i osäkert fall.
Men det där om gult klägg och soppars relativa snällhet verkar enkelt och bra att komma ihåg. Tack!
Och bläcksvampen smakade som sagt utmärkt. :P

11 september 2011, 01:19
Medlem
Vi kastade bort vår senaste soppkörd eftersom ingen orkade frysa in dem eller laga mat på dem i tid.
Det känns som ett illdåd.
Jag har dåligt samvete för att jag har misslyckat med forageringen rent allmänt.
Frysen är inte fylld med blåbär,kantareller,soppar och brännässlor,som vanligt.

11 september 2011, 02:21
Moderator
Det kan jag förstå. Vore underbart att ha en frys och ett skafferi med självsamlat.
Men ni verkar ju ha en del att stå i ändå, skulle gissa att även dina krafter är rätt så intecknade...

11 september 2011, 02:29
Medlem
Senast jag gjorde köttfärssås slängde jag ner två strimlade pepparfrukter (röd + grön) av den avlånga varianten. Curry, timjan, spiskummin och paprikapulver fick krydda anrättningen. Det blev riktigt gott.

11 september 2011, 17:10
Medlem
Igår var jag ute och cyklade och hade med mig fruktsallad (banan, äpple, kiwi (frukten - inte fågeln) och druvor) och jägarsnus deluxe i en separat påse. Jägarsnuset bestod av hasselnötter, sötmandlar, valnötter, pumpafrön och solrosfrön, vilka alla hackades och rostades; russin och hackad, mörk choklad (valrhona) plus lite flingsalt.

När jag kom hem åt jag köttfärssås med spaghetti och avslutade kvällen med Gino:
1 banan
1 kiwifrukt
~½ dl blåbär
~70 g vit choklad
vispad grädde

11 september 2011, 17:36
Medlem
Det där lät syndigt gott.

11 september 2011, 22:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.