Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Mattråd!
Jag har lagat till färsk laxfilé, spenatfräs med vitlök och salladslök, och fullkornspasta. Gula körsbärstomater till (eftersom jag just nu inte tål något rött). Mycket olivolja. Lättlagat men gott. Det var ett mycket bra pris på färsk lax.
|
4 september 2011, 21:43 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Låter gott. Jag äter lax ibland som proteinkälla istället för tofu, bönor och frön. Även fullkornspasta är bra kolhydrater som hjälper förbränningen men oftast blir det ris för min del ändå. Är så lätt att göra en komplett måltid av bara ris så länge man blandar i frön, sjögräs och söja också. Rör ihop allt i en skål så smakar det hav.
|
4 september 2011, 22:43 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag är stor anhängare av fullkornsgryner, baljväxter, nötter och frön. Det stabiliserar mitt blodsocker och får mig att må bra. Fet fisk har jag ständiga cravings efter. Äter massor av blåbär och svenska äpplen, och probiotiska produkter med mjölksyra. Jag mår faktiskt bättre av potatis och rotfrukter än ris (läste, i DN tror jag, att vi i Norden ofta är anpassade för den typen av föda trots att det anses vara snabba kolhydrater). Spenat och andra mörkgröna bladgrönsaker är också finfint, men då min son just nu inte gillar det blir det tyvärr mindre av det. Det blir annat grönt istället. Sparris blir det ofta just nu, de veckor då sonen är hos mig, trots att jag inte gillar hur jag luktar efteråt (kattpiss). Han älskar det, och det är ju både gott och nyttigt.
Tofu har jag tyvärr aldrig lyckats vänja mig vid. Det är synd.
Förut brukade jag ofta göra en linssoppa med spenat och/eller grönkål, sesamfrön, lök, vitlök, olivolja, ekologisk grönsaksbuljong och lite potatis. Med fullkornsbröd till blev det oerhört funktionell föda.
|
5 september 2011, 10:22 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Fast min vegetariska lasagne och min bouillabaisse går inte av för hackor.
|
5 september 2011, 10:23 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Du är ju en riktig gourmetkock, Incognita!
Här är det sambon som fattar sig på matlagning - vilket är tur. Annars skulle barnen växa upp med snabbmakaroner som basföda.
(Det kanske inte är riktigt så illa men inte heller så långt ifrån.)
|
5 september 2011, 10:29 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Nja... I vardagen minimerar jag numera ansträngningarna för att spara på krafterna. Och för att jag har så dålig simultankapacitet att jag bara bränner vid maten om det är flera moment samtidigt som jag måste vara mamma. Och för att jag hatar att diska. Men egentligen (i en ideal värld) gör jag gärna maten från grunden - inklusive egen buljong. Sojakorvar och färdigköpta frysta pannkakor är räddare i nöden. Med fiberkorvbröd till korven, keso till pannkakssylten och grönsaker som komplement blir det OK mat i nödfall. Stavar av grönsaker går snabbare att göra än t.ex. rårivna morötter.
|
5 september 2011, 10:38 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Tror jag helst tuggar mat som går av för klenare verktyg än hackor, men annars kan jag ju undra om inte Incognita och Schueberird kunde extraknäcka som matlådekockar åt bekanta (med)handikappade...
|
5 september 2011, 12:25 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag anar en affärsidé... Det skulle säkert vara uppskattat av flera, jag har ju läst mycket om hur tråkig hemtjänstmaten kan vara med kokt potatis som fraktats från andra änden av landet och så vidare... Hmmm... det måste alltså vara gott, näringsriktigt och hyfsat billigt på samma gång - och allergianpassat där så behövs. Man kan kanske erbjuda flera alternativ: typ ett allergianpassat (antingen som variant på "ordinare" rätt eller som en helt fristående rätt), en som alltid är helt vegetarisk och en tredje som varierar (kött, fisk, fågel, vegetarisk). Efterrätt erbjuds på helgen (inklusive fredag?).
Eller så gör man det bara i liten skala för bekanta, vilket antagligen blir enklare. Det skulle kunna bli kul (och säkert en nyttig erfarenhet också - om man ska tänka affärsmässigt) och kanske en sporre att själv sköta sin egen mathållning. Tål att tänkas på i alla fall.
(Sedan kan man ju alltid expandera om man känner för det.)
|
5 september 2011, 18:26 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Otäck snarare än tråkig. Men lite tråkigt när man får potatisbullar med kokt potatis som tillbehör. Jag kunde inte äta 75% av leveranserna. Till sist smakade allting pulversoppa och broccoli . Man blev förgiftad, det är som om man skulle äta Felix färdigrätter dagligen, fast alla serveras med tre små kokta potatisar som är skrynkliga. Därför lämnas ett fack tomt i matlådorna.
|
6 september 2011, 11:55 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Igår bidde det en slätmixad men icke slätstruken lins- och morotssoppa med provencalska örter, vitlök och min favoritolivolja Villa Magra. Till efterrätt vankades det kaneldoftande ugnsgräddad äppeldinkelpannkaka (fullkorn) med äppelmos alternativt vildhallonsylt - nästan 100% ekologiskt. Gissa om jag kände mig präktig! Gott var det också.
Idag blev det bara pannkaka av den färdigköpta ärtsoppan, då jag av ren stress (medan jag sprang omkring med huvudet under armen som en skadskjuten höna... eller nå't) hade i alldeles för mycket vatten.
|
8 september 2011, 01:41 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|