Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 97  Nästa
Drömfångartråden 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Re: Drömfångartråden
Inatt drömde jag att jag lekte med Pippi Långstrump, Tommy och Annika. Pippi kunde flyga så jag höll i hennes armar och så flög vi iväg till ett villaområde som enligt Pippi låg tio mil från vår utgångspunkt (ett för mig okänt område). Vi gick in i ett hus där dörren var olåst fast ingen var hemma och började ta för oss av köttbullar och glass från köket. När en kvinna kom in och såg oss försvann vi illa kvickt. Vi flög iväg igen, den här gången till en stor sovsal av något slag där några människor övervakade alla sovande. Vi lyckades komma in där men fick svårt att ta oss ut.

Det är vad jag kommer ihåg från drömmen. Min dotter älskar Pippi-filmerna och jag har sett dem flera gånger på sistone, så att jag drömde om de figurerna är väl inte så konstigt. I övrigt har jag svårt att förstå varför jag drömde detta. Det kan nog hända att det hände mycket mer i drömmen som jag inte minns.


11 oktober 2012, 16:28
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Orange skrev:
Inatt drömde jag att jag lekte med Pippi Långstrump, Tommy och Annika. Pippi kunde flyga så jag höll i hennes armar och så flög vi iväg till ett villaområde som enligt Pippi låg tio mil från vår utgångspunkt (ett för mig okänt område). Vi gick in i ett hus där dörren var olåst fast ingen var hemma och började ta för oss av köttbullar och glass från köket. När en kvinna kom in och såg oss försvann vi illa kvickt. Vi flög iväg igen, den här gången till en stor sovsal av något slag där några människor övervakade alla sovande. Vi lyckades komma in där men fick svårt att ta oss ut.

Det är vad jag kommer ihåg från drömmen. Min dotter älskar Pippi-filmerna och jag har sett dem flera gånger på sistone, så att jag drömde om de figurerna är väl inte så konstigt. I övrigt har jag svårt att förstå varför jag drömde detta. Det kan nog hända att det hände mycket mer i drömmen som jag inte minns.


Men det är ju oerhört symboliskt! Rebellen Pippi tog dig under sina vingar så att du fann modet att utforska nya territorier, överskrida dina egna och/eller andras gränser och ta dig friheter - och komma undan med det. Fast sedan blev det visst inte fullt så okomplicerat i alla fall. Kanske hade ditt "överjag", eller någon annan aspekt av dig, ändå en del att invända (de som övervakade). Eller "den generaliserade andre", internaliserade normer. De sovande skulle kunna stå för något som slumrar inom dig och som du omedvetet vakar över för att det inte plötsligt skall överraska dig. Kanske behöver du ta reda på vad det egentligen är som slumrar hos dig? Något som skulle vilja vara lika fritt som Pippi? Och som du skulle behöva bejaka mer, istället för att söva och övervaka?


11 oktober 2012, 16:58
Avslutat konto
Inlägg Re: Drömfångartråden
Väldigt intressant och fin tolkning, Incognita. Faktum är att den inte låter helt långsökt.

Alltså... tänk om man kunde prata om sådant här inressant på släktsammankomster eller med nya människor man träffade. Då skulle ingen kunna beskylla mig för att vara tystlåten (eller åtminstone inte för att vara ointresserad!).


11 oktober 2012, 17:07
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
:lol: Ja, eller hur?!


11 oktober 2012, 17:12
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag drömmer så otroligt mycket nu och inte vill jag vakna heller. Blir jättesur när sambon kommer och ska störa mig mitt i en dröm...
Kunde jag så skulle jag sova dygnet runt just nu.


12 oktober 2012, 15:21
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag drömde ihop en hel kärlekshistoria inatt, en trovärdig sådan. Och så finns karln i fråga inte ens. Typiskt!


14 oktober 2012, 00:21
Avslutat konto
Inlägg Re: Drömfångartråden
Incognita skrev:
Jag drömde ihop en hel kärlekshistoria inatt, en trovärdig sådan. Och så finns karln i fråga inte ens. Typiskt!


Aw. Ja, typiskt!

Jag drömde återigen om att jag gjorde något jag inte fick. Jag gör det varje natt verkar det som.


14 oktober 2012, 00:22
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Då håller du nog dig själv för hårt. :10:


14 oktober 2012, 00:26
Avslutat konto
Inlägg Re: Drömfångartråden
Incognita skrev:
Då håller du nog dig själv för hårt. :10:


Ja, på vissa sätt.


14 oktober 2012, 00:29
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag drömde att jag besökte ett skogssjukhus som byggde ut sig självt: En berättarröst kallade det "voidecide" [tomhetsmord] och jag tolkade det i drömmen som att det rådde tomhetsskräck. Senare såg jag en person promenera förbi ett hål i en glasvägg genom vilket två rullstolar kom utrullande och svängde i riktning mot personen som tidigare passerat. Det framgick på något sätt att rullstolarna var illvilliga. Sjukhuset kan ha varit övergivet och troligen hemsökt.


16 oktober 2012, 00:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 97  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron