Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Vad läser du just nu?
Lars Einar Engström: En sexists funderingar.
Men skulle väl hellre rekommenderas på ett annat forum där det finns fler öppna omedvetna sexister. Kort och lättläst om varför vi (nästan) alla är sexister, vad feminism är och varför den behövs, varför könskvotering med all sannolikhet är nödvändig och sådant, av en man som har deltagit med själ och hjärta i hela den vanliga manskulturen och jobbat på chefsnivå i "näringslivet" hela sitt yrkesliv och som man inte torde kunna avfärda med att han har suttit i några genusvetenskapliga elfenbenskorridorer och inte vet hur det funkar därute i verkligheten. Eller med att han är kvinna.
Inte behöver man hålla med om allt, men det är utvecklande att inte avfärda det han berättar.
|
20 maj 2013, 17:42 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Den har jag i bokhyllan, sexistiska boken alltså. Oläst än så länge. Men inte länge till.
|
20 maj 2013, 23:16 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Hoppar över Devils Peak så länge, den har antingen förlorat en del under översättningen eller också är den inte så fångande i början. Är halvvägs igenom Ängeln på sjunde trappsteget istället av Frank McCourt.
|
22 maj 2013, 14:05 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Madness: A Bipolar Life (CD-bok) av Marya Hornbacher, bättre på originalspråket än den Svenska översättningen. Bergtagen av Thomas Mann, en helt fantastisk bok!! Skiftar mellan dessa två beroende på koncentrationsförmåga, Mann kräver mer känner jag.
|
29 maj 2013, 15:47 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
En dåre fri av Beate Grimsrud. Den är bra. Dessutom är det skönt att komma igång att läsa igen.
|
18 juli 2013, 22:55 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Har precis läst ut The Magicians av Lev Grossman. Den var bra men bitvis deprimerande.
|
19 juli 2013, 13:48 |
|
|
Melopsittacus
Medlem
|
Deborah Harkness - Shadow of Night Terry Goodkind - Eldens själ (Del 12 i serien Sanningens svärd)
Jag läser ofta två böcker samtidigt, där den andra boken alltid är en bok ur Sanningens svärd-serien eftersom jag vill läsa klart hela som består av 25 böcker eller nått sånt. Men dom är väldigt korta och lättlästa så det kan inte ta allt för lång tid.
|
20 juli 2013, 13:26 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Eftersom datorn är paj åkte jag istället till stadens bibliotek och lånade lite böcker: Noveller och annan prosa av Sylvia Plath, Continental Heaven av Beate Grimsrud och det kanske aningen överambitiösa projektet Der König verneigt sich und tötet av Herta Müller (fast jag lånade den svenska översättningen också (Kungen bugar och dödar), som jag tänkte använda som referens - eller, om tyskan skiter sig, som plan B).
|
2 augusti 2013, 09:49 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Började läsa Gender Trouble, ej klar än. Borde köpa den på papper. Dock skumt postmodernistiskt språkbruk, och avfärdande av analytisk-filosofiska begrepp utan motivering. Typ att det finns en abstrakt könlös person innan den sociala miljön hunnit skapa könsroller och andra identiteter avfärdas utan resonemang varför. Finns att få på annat håll förmodar jag, men alla postmodernister har ett snårigt sätt att skriva och hänvisar till varandra istället för att göras som analytiska filosofer och bygga upp allt från grunden med precisa definitioner och sånt. Det är väl för att de brukar komma från ett annat håll: litteraturvetenskap och sånt, medan analytikerna mer brukar komma från gränsen mellan filosofi och matematiska ämnen. Butler fokuserar också helt på språket och väljer av nån sorts princip att inte leta efter patriarkatets ursprung i nån sorts naturtillstånd.
|
2 augusti 2013, 14:41 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Haha, jag kommer aldrig glömma den natten då jag och två kompisar fyllekäkade på Burger King och diskuterade just den boken (Gender Trouble). Vi bara pratade om dess innehåll och nämnde inte några värderingar kring det alls, men det var uppenbarligen tillräckligt för den unge man med rakat huvud som iklädd rödrutig skjorta och högröd i ansiktet gick fram till vårt bord utbristandes "Kulturmarxister!" Det är klart som fan det är skillnad på män och kvinnor, jag har läst en studie som visar att män har 15% större hjärnor än kvinnor!". Hans hårt sminkade stilettklacksbeprydda kvinnliga sällskap verkade inte ens notera tilltaget.
|
2 augusti 2013, 15:01 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|