Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
Dock hjälper det kanske inte att jag sätter upp den på uteplatsen om boet byggs på taket och ungarna sedan hoppar ner.
Fåglar är smarta djur och lär sig snabbt att fågelskrämmor inte är farliga, men just den här svävande grejen verkar bara vara så pass otrevlig att de inte får någon ro till bobygge.
I övrigt bryr de sig inte om den mer än en halmgubbe spetsad på påle.

Incognita skrev:
Jag tvivlar skarpt på att hyresvärden bryr sig om att montera dem på taket, tyvärr.

En anonym anmälan till lämplig miljö/bostadsinstans där du klagar på det sanitära läget med fågelskit på allting, och hur närområdet inklusive lekplatser ständigt patrulleras av ilskna avföringsbombande fåglar som går till attack mot både människor och husdjur under tiden måsungarna rör sig på marken. Få också med att det finns enkla och billiga lösningar som hyresvärden skulle kunna vidta, så det är inget problem man är tvungen att uthärda.
Hinta om draklösningen och var öppen för fler lösningar.

Sedan kan hyresvärden enkelt ställa två utgifter emot varandra och välja den bästa, fågelskrämman eller vite.

Min hyresvärd valde i år att skicka upp folk på taken och plundra ägg med hela bon.
Känner också en som valde att snabbt avliva ungarna så fort föräldrarna började plåga omgivningen, då slutade dom ganska omedelbart med sin bevakning.


9 juni 2017, 11:56
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Bevisen hopar sig på andra livsformers intelligens. I dag hörde jag en koltrast som sade "Birdie birdie" på omisskännligt Peter Sellersk Bombayengelska.
När jag väl hade hört den hörde jag fler, andra arter också förmodar jag.

Kommentarerna kan väl bara bli endera av två:

1) attans inv[…]re, nu har de börjat ta över våra svenska sångfåglar också.

2) om fåglarna kan ropa "birdie" i skön endräkt, varför ska inte vi kunna säga "buddie"? Att amerikanarna tar över är det ju ingen risk att någon svensk kommer att ropa, vissa övertagare är helt enkelt mer buddies än andra. Men om ändå, så finns ju ordet "kamrat".



10 juni 2017, 18:12
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Men fy så hemskt att avliva fågelungar inför deras föräldrar! Då är draken helt klart en bättre lösning.


10 juni 2017, 23:26
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Gjorde han det i den scenen? Det hade jag väl förträngt då. Jaha, där föll ännu en poäng till marken, eller skymdes bort…


10 juni 2017, 23:58
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Va, nej nej. Jag syftade på vad Ufo skrev.


11 juni 2017, 00:08
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
:lol:


11 juni 2017, 00:10
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Första gången jag hade varit riktigt på lyset kunde jag ha svurit på att fåglarna som väckte mig på morgonen allihop ropade "drink drink". Då låter ju "birdie" betydligt mer sofistikerat.


11 juni 2017, 00:14
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
Va, nej nej. Jag syftade på vad Ufo skrev.

Visst fan. Det läste jag ju. Men förträngde väl… och där sitter han och skrattar åt vår blödighet (?)…

Incognita skrev:
Första gången jag hade varit riktigt på lyset kunde jag ha svurit på att fåglarna som väckte mig på morgonen allihop ropade "drink drink". Då låter ju "birdie" betydligt mer sofistikerat.

Jag skulle vilja säga att det bara bevisar min tes om deras intelligens. Och ingen ska komma och säga att jag antropomorfiserar, det är klart att den dominerande djurartens språk sätter avtryck. :04:


11 juni 2017, 00:36
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
och där sitter han och skrattar åt vår blödighet (?)
Blödighet är inget jag skrattar åt.
Däremot var dråpligheten att ett svar togs för ett annat roande.


11 juni 2017, 01:49
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Visste ni att växter är medvetna varelser, som pratar och känner och tar beslut.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner


11 juni 2017, 01:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron