Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Brandlukten blir allt starkare. Undrar om det lätta diset också hör dit. Har inte sett att det ska brinna här i trakten.


6 augusti 2014, 16:27
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Och kläderna luktar litet inpyrt flera mil bort. Hur är det då för dem som bor närmare. Liten fråga mot dem som skulle kunna uppstå, men ändå.


6 augusti 2014, 21:06
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det beror helt på hur vinden ligger. Jag befinner mig alldeles i närheten av branden nu, men det luktar ingenting. Annat var det i tisdags, har jag hört. Jag fick senarelägga mitt besök för vi befarade att evakuering skulle bli nödvändig.


8 augusti 2014, 19:47
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Översvämning - brand - översvämning.

Nu finns det svamp. Jag ska ut och leta endera dagen.


21 augusti 2014, 19:27
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Den lättillgängliga skogen här i krokarna är alldeles för... lättillgänglig. Som i länsad. Jag hittade en pyttekantarell och en normalstor kantarell som var uppenbart missad för att den var täckt med löv, och några sandsoppar som jag skivade tunt och bredde ut på tork. Nu är jag på väg till en annan skog som också är lättillgänglig men åtminstone kräver bussfärd. Måtte det finnas något där. Jag känner till en helt fantastisk svampskog men kan inte ta mig dit utan bileskort. Hursomhelst mår jag bra av att vistas i skogen. Det får mig åtminstone att lämna sängen.


30 augusti 2014, 15:07
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det såg ut som gigantiska soppar i rondellen jag just åkte förbi! Synd att de är så nergasade bara.


30 augusti 2014, 15:23
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Hittade inte en enda kantarelluschling men ett antal olika soppar som dock tarvar artbestämning innan jag ropar hej. Är liksom mest van att plocka kantareller. Råkade springa på några gamla husrester också. Bilder utlovas.


30 augusti 2014, 19:16
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag tror att jag har plockat stensopp, aspsopp, tegelsopp, björksopp, sandsopp och lärksopp. En gallsopp bidde det också, men jag upptäckte det i tid. Puh! Annars skulle visst alltsammans ha smakat spya. Sandsoppen skivade jag tunt och lade på tork. Resten fräser i stekpanna med olivolja nu, skall blandas med pasta och örter.


30 augusti 2014, 22:40
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Låter helt gudomligt!!

Jag ska försöka komma iväg till skogen imorgon. Det är sommarens sista dagar som går nu. Snart faller löven!


5 september 2014, 00:43
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Här torkas det sandsopp för fulla muggar. Vet dock inte om jag orkar rensa allt inatt. Nu är det de fulaste kvar, så det kanske inte är så mycket ätbart på dem ändå. Fyra stora tallrikar med tunnskivad sandsopp har det blivit hittills. Kantarellerna och strävsoppen stekte jag upp och smaskade i mig med finaste havssaltet.


13 september 2014, 00:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.