Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Marcus Tangens skrev:
De är väldigt sällsynta. Jag har bara sett dem i svampböcker. Släktet Geastrum är tämligen artrikt, men det finns troligen inte någon Geastrum-art som är ätlig och troligen ingen som är hallucinogen heller. Men deras utseende är onekligen bisarrt. Det svenska namnet jordstjärnor, och i ännu högre grad det engelska earthstars, är också intressant då det ger andra associationer än till svampar.

Vi hittade ett gäng förra sommaren som sagt, vid Rävstenen på västra Lovön.
Sambon fick agera stativ:

Bild


Bild


26 maj 2014, 23:22
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Nämen! Små figurer! :P


26 maj 2014, 23:23
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Marcus Tangens skrev:
De är väldigt sällsynta. Jag har bara sett dem i svampböcker. Släktet Geastrum är tämligen artrikt, men det finns troligen inte någon Geastrum-art som är ätlig och troligen ingen som är hallucinogen heller. Men deras utseende är onekligen bisarrt. Det svenska namnet jordstjärnor, och i ännu högre grad det engelska earthstars, är också intressant då det ger andra associationer än till svampar.

Vi hittade ett gäng förra sommaren som sagt, vid Rävstenen på västra Lovön.
Sambon fick agera stativ:

Bild


Bild

Fantastiskt! ... och i Stockholms län dessutom. Annars hittas de mest på Öland och Gotland och andra kalkstensområden.

Här är ett YouTube-klipp som visar hur svampen vecklar ut sig:

http://m.youtube.com/watch?v=KY6mwnRPiRU


26 maj 2014, 23:42
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Som en livsform som har råkat hamna på fel planet...

Gör man den associationen kan en jordstjärna mycket väl duga som symbol för en aspekt av Aspergers syndrom.

Det latinska namnet Geastrum kan härledas till grekiskans ge – jord och aster – stjärna.

Men det kan också utläsas som: Ge AS t[id och] rum!

:ugeek:


28 maj 2014, 15:51
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
:lol:
Mycket träffande utläsning.

Jo, det är en otroligt mystisk svamp det där. De vi hittade var dessutom knastertorra och rätt hårda. Inte det minsta svampiga.


29 maj 2014, 00:59
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mer närliggande är förstås "Ge AST rum!" (Tänkte inte på det.) Då inkluderar man alla autismspektratillstånd.

De exemplar ni hittade ser ut att tillhöra arten fyrflikig jordstjärna (Geastrum quadrifidum)

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/jordstjarnor.1737.htm


29 maj 2014, 06:53
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mycket finurligt! Och fascinerande art!


29 maj 2014, 08:44
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Bor för lantligt. Balkongen i regn påminner för mycket om ett logtak eller liknande jag kanske aldrig mer kommer iväg till.


29 juni 2014, 19:32
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
En snigel var på väg upp för en mäktig tall. Vad den tänkt sig göra när den kom till toppen vet jag inte. Lite senare stannade en räv och tittade på mig en ganska lång stund - kanske samma räv som tidigare. Naturen tar tillbaka den nedlagda golfbanan och täcker den med allehanda blomster och anonyma gräs av stort intresse för botaniker att lika plötsligt som oväntat dyka ned i.


8 juli 2014, 22:28
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
En kvinna lika anonym som gräset gungade på höfterna.


8 juli 2014, 22:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.