Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Ufo
Medlem
|
Re: Mattråd!
Många år sedan sånt var viktigt i min omgivning. Men om jag minns rätt så förde man som du säger ihop besticken när man var klar. Lämnades de isär så var det en signal att man ville ha mer mat. Vart man placerade dem talade om hur maten uppskattades. Minns dock inte vilka klockslag som betydde vad. Om man lämnar en liten skvätt mat på tallriken så betyder det att man dessutom är mätt. Vilket ses som gott omdöme till värden.
|
24 januari 2011, 18:19 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag lägger alltid ihop besticken när jag är klar, eftersom det är enklare att bära ut hela ekipaget då - och eftersom jag är vänsterhänt lägger jag dem vid klockan nio hemma hos mig, men även, av gammal vana, om jag någon gång blir bjuden på restaurang. Regler som tycks sakna praktiskt förklaring bryr jag mig inte om (eller känner inte ens till (eller glömt)). Jag ska nog börja lägga besticken till höger på restaurang för att underlätta. Den här personen var förresten väldigt noggrann: http://fraga.etikettdoktorn.se/#post4Personen förklarar dock inte varför.
|
24 januari 2011, 18:34 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Efter lunch, förmodar jag. Efter kvällsvard ligger ju tjugo över åtta närmare till hands.
|
24 januari 2011, 18:39 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Tjugo i fyra? Det var en sen lunch Själv äter jag inte ens lunch; var lägger jag besticken efteråt då? Om besticken är av silver lägger man dem i fickan.
|
24 januari 2011, 18:47 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
I fickan!
|
24 januari 2011, 18:55 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska försöka respektera vapenvilan
|
24 januari 2011, 19:06 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Jag äter ofta soppa. Igår gjorde jag en kycklingsoppa som förutom kyckling innehöll trattkantareller, pasta, rotselleri, morot, lök, paprika, vitlök, purjolök, soja, cayenne och lite sesamolja.
|
28 januari 2011, 02:43 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Idag ska jag äta thailändskt. Bläckfisk.
|
28 januari 2011, 17:59 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Thai-mat är gott.
|
28 januari 2011, 18:27 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Ja där förstår man sig på smaker. Thairestauranger är en helt annan grej än dessa sunkiga kinahak med fyla små lättel, allt draperat i stabbig frityrsmet. Jag vill ha ren, fräsch, nyttig mat och inte fem hekto frityr i varje tugga. Paneringar är också ett jävla otyg. Fram med råvaran och låt den tala för sig själv istället.
|
28 januari 2011, 18:48 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|