Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Incognita skrev:
"Från grunden" var en förhastad formulering, men jag har respekt för att folk har de kunskaper som krävs för att göra så informerade beslut om vad som skall ingå i datorn, och envisheten och orken att göra sin egen grej istället för att nöja sig med paketlösningar.

Tja, i tider som dessa, med tillgång till internet, så är det bra mycket lättare att bygga själv - även de lite esoteriskare grejerna; utan internet vet jag inte hur jag hade gjort. Jag bygger helt nytt ungefär vart femte år och däremellan ägnar jag mig till största delen åt annat, så jag måste läsa in mig (vilket i och för sig underlättas av att jag redan kan grunderna, vilka i och för sig inte är så väldigt komplicerade (man behöver egentligen bara veta vilka delar som behövs och kunna rabbla lite förkortningar, så är man en bra bit på vägen kommen)) ganska mycket på all ny teknik innan jag sätter igång - och efteråt glömmer jag mer eller mindre det mesta till nästa gång (eller, nja, det lagras väl säkert någonstans i någon undanskymd vrå, men används inte).

Incognita skrev:
En gång i tiden hade jag en dator som var hopsatt mestadels av andras avlagda delar. Det var en datavetarpojkvän som komponerade den åt mig. Den funkade utmärkt tills den brann... En del hyss hade den förstås för sig: en mycket lokal liten brand i en krets på moderkortet gjorde att den totalkraschade om man råkade komma åt caps lock och sedan försökte stänga av det igen.

Det påminner om den mikrobrand jag hade en gång i någon del kopplad till PS/2-porten (i vilken alltså tangentbordet traditionellt kopplas in), vilken gjorde den obrukbar, så nu kan jag inte göra något alls som kräver tangenttryckningar innan Windows laddats. När den nya datorn är igång kanske jag försöker fixa problemet med större envishet (det kräver dock antagligen att jag löder lite på moderkortet, vilket verkligen kan gå åt skogen - om jag ens hittar rätt ställe att löda på, vill säga - eller så har jag turen att hitta ett begagnat moderkort av samma sort). En lite vitsig detalj var att branden uppstod när jag kopplade in en ny Firewire-enhet (min gissning är att jag tryckte in kontakten med lite för stor kraft och på så sätt lyckades kortsluta någonting - eller så var det någonting som var felkonstruerat - eller både och).

Det nya moderkortet kommer inte ha någon PS/2 port alls (har jag bestämt mig för efter lite funderande). Just nu grubblar jag över fildiskens natur (hybrid-SSD eller vanlig, mekanisk HDD (det tredje alternativet SSD cache drive + HDD har jag uteslutit)); för tillfället lutar det åt hybrid-SSD. Systemdisken blir ren SSD. Den 23 maj släpps en ny serie grafikkort, vilket med lite tur innebär att priset på föregångarna sänks (eller att något av de nya korten är prisvärdare), så det kan vara värt att vänta en vecka i alla fall innan jag tar något definitivt beslut angående grafikkort.

Incognita skrev:
Istället fick man skriva så att versaler och gemener blev tvärtom tills datorn själv ändrade skiftläge. Då lade den liksom av, men om man tryckte på en och samma bokstav tillräckligt många gånger, kom den igång igen. Lite omständligt, men jag tog mig igenom ett antal uppsatser på det sättet. Den datorn hade jag inte så mycket respekt för i och med att jag visste hur den såg ut invändigt, så jag vågade mig faktiskt på att öppna den och fixa saker. När den kraschade brukade det bero antingen på att någon sladd hade helt eller halvt om halvt lossnat invändigt (de var lite för korta för att sitta som de gjorde, så man fick sätta i dem igen med jämna mellanrum) eller på att metall nuddade metall (vilket jag åtgärdade genom att sticka in ett och annat suddgummi på strategiska platser).

Respekt! (lite mindre så för din pojkvän dock :P han hade ju kunnat bjussa på lite längre kablar)

nallen skrev:

Inspirerande: Det fick mig att börja fundera på ett gammalt byggprojekt igen, som jag aldrig kommit igång med - och kanske aldrig heller kommer komma igång med, men som är stimulerande att fundera på.

nallen skrev:
Stora delar av datorrummet här har sitt ursprung i diverse skrotlådor och grovsoprum, en av maskinerna heter dessutom frankenstein i sin nuvarande inkarnation. :01:

Respekt!

Zirre skrev:
Löst melodikrysset och klarade hela.

Respekt!

18 maj 2013, 13:11
Moderator
*sväller av stolthet, och instämmer i respekten gentemot de övriga* Tack för intressant info! Man lär sig mycket på det här forumet. :)

18 maj 2013, 13:22
Medlem
Så mycket info var det kanske inte, men jag rabblade lite förkortningar i alla fall. ;)

18 maj 2013, 13:35
Medlem
Städat och torkat ur kylen.

18 maj 2013, 14:38
Medlem
Putsat fönster, insida och utsida. Tar flera timmar. Två fönster av tre klara tar resten imorgon.

Har lyssnat på Gyllene Tider, ska ju på deras konsert på Tele2 Arena i Juli.

18 maj 2013, 20:17
Moderator
Klätterkalaset var riktigt trevligt. Det var inte så många där. Sonen blev väl inte direkt klätterfrälst, men han fick röra på sig i alla fall. En liten tjej klättrade hela vägen upp till taket utan några som helst svårigheter. Det visade sig att hon varit med i barncirkus. Hon var rena rama gummiflickan. Men jag var faktiskt inte helt ovig själv heller. Födelsdagsbarnet hade en otroligt charmig liten lillebror (1 år?) som flirtade med mig hela tiden med mycket sofistikerade vinkar och drömska leenden. Sonen och jag åt fiskmål på Max efteråt, men han insisterade på att få massor av grönsaker när vi kom hem för att han skulle få i sig något nyttigt också, så jag fick servera honom tallrik efter tallrik med enbart råa grönsaker. Klart grabben skall få äta så mycket grönsaker han vill! Lite läsning och sagoberättning har vi också hunnit med, nordisk och grekisk mytologi. Sonen ville nämligen få nya uppslag till dataspelet som han skall göra när han blir stor (det som vi skall leva i, som odödliga, efter att han testat det på tillräckligt många dockor för att veta att det är säkert).

18 maj 2013, 21:00
Medlem
Incognita skrev:
Klätterkalaset var riktigt trevligt. Det var inte så många där. Sonen blev väl inte direkt klätterfrälst, men han fick röra på sig i alla fall. En liten tjej klättrade hela vägen upp till taket utan några som helst svårigheter. Det visade sig att hon varit med i barncirkus. Hon var rena rama gummiflickan. Men jag var faktiskt inte helt ovig själv heller. Födelsdagsbarnet hade en otroligt charmig liten lillebror (1 år?) som flirtade med mig hela tiden med mycket sofistikerade vinkar och drömska leenden. Sonen och jag åt fiskmål på Max efteråt, men han insisterade på att få massor av grönsaker när vi kom hem för att han skulle få i sig något nyttigt också, så jag fick servera honom tallrik efter tallrik med enbart råa grönsaker. Klart grabben skall få äta så mycket grönsaker han vill! Lite läsning och sagoberättning har vi också hunnit med, nordisk och grekisk mytologi. Sonen ville nämligen få nya uppslag till dataspelet som han skall göra när han blir stor (det som vi skall leva i, som odödliga, efter att han testat det på tillräckligt många dockor för att veta att det är säkert).

Låter som ni hade en kul kalasstund :)

18 maj 2013, 21:31
Medlem
Sovit, med inslag av vakenhet.

Äter frukost nu, kl 21:41.

18 maj 2013, 21:41
Medlem
Sträckläst ut en otroligt bra bok (Kärleksbarnet, Hillevi Wahl), hjälpt barnen med diverse läxor och varit mestadels urlakad efter gårdagens träning på morgonen och kvällens utflykt till Söder, dans på nattklubb och väninnans kärleksproblem som mynnade ut i en månskenspromenad med problemet självt medans jag nöjd över min insats satte mig på tåget hem för en egen månskenspromenad genom en sovande skog med sambon.

19 maj 2013, 16:52
Moderator
Om jag möjligen var drogad av aspieolämpliga födoämnen när jag var yngre (ifall nu det kan förklara en del av varför folk klassade mig som "knarkare") så tycks jag numera bli drogad av sömnlöshet. Fascinerande på sitt sätt, men förmågor försvinner ju och det är mindre trivsamt än vad det där fyllelullet tydligen är för normalt folk.

20 maj 2013, 00:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.