Re: Saker och ting som vi plötsligt förstår hur de hänger ihop
Läget är oförändrat, jag försöker släppa det lite ibland för att hämta kraft, gick upp tidigt i lördags och åkte
till sjukhuset för att få träffa mamma ensam och prata lite med henne i lugn och ro. Det var klokt gjort för vi
hade en väldigt fin stund tillsammans, och hon blev jätteglad över en liten bukett skogsviol och smultronblom
som jag plockat åt henne, hon var helt klar hela tiden, är glad över att jag fick den stunden.
Allt är trots allt mitt i eländet inte kolsvart, heder åt den fantastiska personalen på onkologen!! de är änglar!
När en vacker sköterska, ca:40år gammal, kommer in i rummet så känner hon att det doftar blommor säger hon,
mamma berättar för henne att hon älskar doft av skogsblommor och att jag plockat dem själv åt henne, varvid
sköterskan högt utbrister "nej men guuuud vad gulligt" ser mig rakt i ögonen och ler ett solskensleende. Jag blev
pionröd i ansiktet och värre blev det när hon ropade in två kollegor som gick utanför och berättade för dem att
den "gullige sonen" plockat blommor till mamma, och det stod tre sköterskor och log mot mig, jag var så generad
att jag ville krypa ur skinnet
det var hemskt pinsamt, men mamma hade jätteroligt åt det, hon känner ju mig, så det var det värt!
Men tankarna finns där hela tiden, oron att inte veta när jag träffar henne när hon är vid medvetande sista gången,
märker att hon befinner sig vid gränsen ibland och att det bara är en tidsfråga.
Men hon är trygg och har inte ont det vet jag.
Det är tur att det finns ljusa stunder även i dödens väntrum, dom kommer jag att minnas.
Hälsocentralens vanvård ska anmälas, det är både mamma, jag och min hustru överens om, och då får dom inte
roligt, det är ett löfte till mamma.