Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Ibland kan nötter och mandlar ha svåravsnoppade skal. Jag skulle nog bara låta dem vara i kokande vatten endast ett ögonblick och sen klösa bort det som sitter för hårt fast.
Att lämna maten vid spisen skulle jag nog inte göra för då skulle nog köket brinna upp, eller det har nästan hänt ett par gånger. :?

23 juni 2010, 01:45
Medlem
Första gången hade jag nötterna i kokande vatten högst en minut, men det hände inget med dem, så jag tänkte det kunde vara idé att ha i dem längre tid, vilket dock inte heller fungerade. Mandlar har jag aldrig varit med om att de är svårskalade.

Nej, jag borde inte heller lämna köket vid fel tillfälle, men ibland gör jag det ändå...

23 juni 2010, 02:00
Medlem
Jag hittade ett tips på hur man får bort skalet på hasselnötter "foolproof" som de kallar det.
http://chowhound.chow.com/topics/504535

23 juni 2010, 03:24
Medlem
Äsch, nu måste jag ju leva upp till bilden av mig som en "mycket manlig variant av Nigella":
"Var är högtryckstvätten någonstans? I'm gonna go Per Morberg on this sorry kitchen!"
*funderar på sätt att använda en slagborrmaskin i köket* :lol:

carl skrev:
Jag hittade ett tips på hur man får bort skalet på hasselnötter "foolproof" som de kallar det.
http://chowhound.chow.com/topics/504535

Tack för länken - men "foolproof" tror jag på först när jag sett det.

Jag ska utföra två tester (förhoppningsvis redan ikväll):
1) Blanda bakpulvret med vattnet innan jag låter det koka upp och sedan har i hasselnötterna. Tanken är att jag på så sätt ska undvika att bakpulvret sprätter, men å andra sidan kanske bakpulvret aktiveras för tidigt då (av det varma vattnet).
2) Göra precis som det står i beskrivningen och ha i bakpulvret efter att vattnet kokat upp och samtidigt som hasselnötterna.

Tidigt imorse (det vill säga innan jag gick och lade mig) förberedde jag färsen till kvällens bullbiffar:
~400 gram nötfärs
ströbröd
1 msk dijonsenap
1 msk sweet chili-sås
2 msk mango chutney
1 dl vatten
salt (½ tsk?) och peppar (några krms)

Mosa ihop allt och låt sedan färsen stå och svälla minst en halvtimme (ströbrödet binder då vattnet bättre (vattnet i sin tur gör biffarna saftigare)) innan den delas och formas till biffar (400 gram köttfärs räcker rätt lagom till 6 biffar). Kom ihåg att ta fram hembakta småbröd ur frysen (och glöm för all del inte att baka dem innan), så att de hinner tina i egen maka takt.

23 juni 2010, 12:09
Medlem
Berätta hur det går sen. Jag har inga hasselnötter hemma så jag kan inte testa.

23 juni 2010, 12:59
Medlem
Jag kom på att baking soda är detsamma som (natrium-)bikarbonat, vilket jag inte hade så mycket av hemma, så till första testet tog jag ungefär en halv matsked bikarbonat (det sista jag hade) och en halv matsked bakpulver till 2 dl vatten. Bikarbonaten och bakpulvret bubblade lite när jag hällde ner det i vattnet, men sprätte aldrig. Jag rörde runt lite med en sked innan jag lät vattnet koka upp. Vattnet antog strax en mörkt grönlila, nästan svart färg med ljuslila/rosa skum. Sedan slängde jag i nötterna och lät dem koka på 4/6:s värme i tre minuter. Bikarbonaten/bakpulvret sprätte aldrig på något sätt.

Metoden var verkligen foolproof :) Skalet gick att klösa bort hur lätt som helst - ja, jag behövde inte ens klösa särskilt mycket utan det räckte med att bara smeka nötterna lite sådär ömt och kärleksfullt, så slet de av sig kläderna alldeles självmant. Efteråt torkade jag dem varsamt i hushållspapper och hottade upp dem med gjutjärnet.

Eftersom första testet var så lyckat, så skippade jag andra testet. Det fungerar utmärkt att blanda i jäspulvret innan vattnet låts koka upp och det sprätte heller aldrig. Jag skulle dock kunna testa med enbart bakpulver, men resultatet torde bli ungefär detsamma - möjligen bör man betänka att 1 del bikarbonat motsvarar 2 delar bakpulver (i alla fall i normala svällsammanhang).

Bild borttagen på Schueberirds begäran. /Mod. Orange

24 juni 2010, 16:41
Medlem
Okej Mangella, nu är det min tur.

I förrgår (det räknas!) svängde jag ihop min jättegoa tonfisksallad som verkligen är världens enklaste men kräver färskpotatis för att motsvara familjens höga krav på smakupplevelser.

Färsk potatis
2 burkar tonfisk
2x2dl creme fraiche (lightanterna är evigt bannade i detta hem, bring on the fat)
majs på burk
purjolök
aromat

Koka potatis, tärna den och choppa i purjo, häll i majs, tonfisk och creme fraiche och smaksätt med aromat.

Man kan lägga till eller dra ifrån ingredienser efter behag, tärnad äpple är gott i tex. eller gurka fast det måste vara tråkigaste grönsaken någonsin.

Kom hem precis med en jättekasse med midsommarmat. En stor laxfilé följde med, lite primörer och mer färskpotatis. Jag tänker äta upp all potatis med smör på. Det är sommar, det.

Edit: Vad menade jag med lightanterna? Light-tanterna? Ni får väl tolka som ni vill.

24 juni 2010, 17:38
Medlem
Kul att det gick så lätt med nötterna! Då vet jag hur jag ska göra nästa gång. De ser ju finfina ut!

25 juni 2010, 13:15
Medlem
Jag är precis i färd med att käka en tidig jättefrukost .
Det ska bli gott,i hope. Typ smaskens :lol:

2 juli 2010, 05:22
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Man kan lägga till eller dra ifrån ingredienser efter behag, tärnad äpple är gott i tex. eller gurka fast det måste vara tråkigaste grönsaken någonsin.

En gurka är ytterst användbar: på knäckebröd med ost, tillsammans med kaviar för att späda ut den ibland alltför beska smaken, i sallad för att ge extra safter (skär dock bort kärnhuset för att inte få för mycket safter), man kan läska sig med den en varm sommardag och en mängd andra mycket användbara saker som man med gurka kan göra. Sedan kan man även göra med gurka som teknologerna en gång sjöng om, men det är överkurs.

Tonfisksallad säger du? Okej, det kan ju vara värt ett försök. Jag skippar dock majset: "Majs är bajs!"

4 juli 2010, 16:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.