Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Åh, låter jobbigt. Jag skulle aldrig tvinga min son att gå på kalas. Fast det låter ändå som att det fanns en genuin omtanke där från hennes sida, att försöka hjälpa dig in i gemenskapen (om än kanske inte på rätt sätt) och finnas där som ett stöd?

Hur som helst så vill min son gå på kalaset. Det är en av hans bästa vänner, från dagis, som fyller år. Den killen var på min sons kalas tidigare under våren.

Hm, det slog mig att jag faktiskt har tvingat min son att åka sagotunneln på Liseberg när vi var där med AAF. Det såg nog oerhört grymt ut när jag höll honom i ett fast grepp i den evighetslånga kön och inte gav vika en tum hur mycket han än skrek, sparkade och slog. Men då visste jag att jag var tvungen att göra det för att bryta en dålig cirkel. Han var väldigt svartvit i sitt tänkande då och besviken för att han var för kort för det han ville åka och vägrade åka småbarnskarusellerna och fick tokspel på alla intryck och skulle ha haft en riktig katastrofdag om jag inte hade fått honom att göra något som bröt det hela. Och det hjälpte faktiskt. Vi åkte den flera gånger (helt frivilligt från hans sida då, och t.o.m. på hans initiativ) och hade en klart uthärdlig dag resten av dagen. Sedan enades vi om att aldrig mer åka dit.


18 maj 2013, 12:51
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Måste ta tag i det där presentinförskaffandet nu! Usch, får lite magknip över att behöva gå i gallerior och navigera i både tid och rum och träffa andra föräldrar. :?


18 maj 2013, 13:25
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Incognita skrev:
Åh, låter jobbigt. Jag skulle aldrig tvinga min son att gå på kalas. Fast det låter ändå som att det fanns en genuin omtanke där från hennes sida, att försöka hjälpa dig in i gemenskapen (om än kanske inte på rätt sätt) och finnas där som ett stöd?

Hur som helst så vill min son gå på kalaset. Det är en av hans bästa vänner, från dagis, som fyller år. Den killen var på min sons kalas tidigare under våren.

Hm, det slog mig att jag faktiskt har tvingat min son att åka sagotunneln på Liseberg när vi var där med AAF. Det såg nog oerhört grymt ut när jag höll honom i ett fast grepp i den evighetslånga kön och inte gav vika en tum hur mycket han än skrek, sparkade och slog. Men då visste jag att jag var tvungen att göra det för att bryta en dålig cirkel. Han var väldigt svartvit i sitt tänkande då och besviken för att han var för kort för det han ville åka och vägrade åka småbarnskarusellerna och fick tokspel på alla intryck och skulle ha haft en riktig katastrofdag om jag inte hade fått honom att göra något som bröt det hela. Och det hjälpte faktiskt. Vi åkte den flera gånger (helt frivilligt från hans sida då, och t.o.m. på hans initiativ) och hade en klart uthärdlig dag resten av dagen. Sedan enades vi om att aldrig mer åka dit.

Nej, jag är helt säker på att du inte tvingar ditt barn till det! Hoppas inte du tog det som någon pik, för det var verkligen inte menat så. Jag började bara tänka tillbaka till den tiden då jag själv gick på barnkalas.

Vilken bra mamma du är! Det där med att fastna och inte kunna ta sig vidare och bryta känner jag igen och jag har fortfarande problem med det. Fenren är ganska duktig på att hjälpa mig att bryta det, men ibland får han faktiskt lite panik, för jag kan bli helt låst i huvudet och okontaktbar. Men man behöver inte oroa sig för att det skulle gå ut över barnet när det är fött, för jag får ju ta benso och theralen sen igen och då tar jag ju det så fort Fenren säger till mig att göra det (han märker när det är "på gång" att bli kaos, långt innan jag själv gör det).

Det lät faktiskt som ett bra knep; att tvinga den "låsta" personen att bryta mönstret för att den ska kunna komma vidare. Det låter helt klart logiskt och det är extremt svårt (för att inte säga omöjligt) att bryta det själv. För min del eskalerar det oftast och slutar riktigt otrevligt. Man behöver ha någon som hjälper en när man fastnar. :09:

Haha, förlåt, men jag tyckte att det var gulligt att ni enades om att aldrig mer åka till Liseberg. Men helt ärligt; det är så det ska vara. Att man gör det klart för barnet att man inte måste göra det som vissa andra ungar gör, för det viktiga är ju först och främst att man mår bra. Men han kanske ändrar sig i framtiden, sedan när han blivit lite längre och äldre! :mrgreen:


18 maj 2013, 15:18
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Idag ska jag fortsätta städa; hittills har jag samlat ihop alla morgontidningar och sorterat lego. Sedan blir det film (Mama och Slacker).


18 maj 2013, 15:57
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Tack Sheyen! Och nej, jag tog det inte som en pik. Jag bara tänkte mig in i hur det skulle ha varit om min son hade haft en sådan skräck för att delta i kalas. Det skulle mycket väl kunnat ha bli så ju.


18 maj 2013, 20:05
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Incognita skrev:
Tack Sheyen! Och nej, jag tog det inte som en pik. Jag bara tänkte mig in i hur det skulle ha varit om min son hade haft en sådan skräck för att delta i kalas. Det skulle mycket väl kunnat ha bli så ju.

Varsågod!

Ja, absolut. Men jag tror att det främst gäller otrygga barn (iofs kan ångestkänslor och låsningar i beteenden göra en otrygg), men jag tänker att din son nog är betydligt mer harmonisk än vad jag var som barn. Det har han mor sin att tacka för! :) :09:


19 maj 2013, 14:17
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag ska:
-ha tvättstuga
-diska
-städa lite allmänt inför kommande veckan
-påbörja en ny bok
-förhöra dottern om engelska glosorna en gång till
-vaska av minstingen efter en dammig utedag med gårdskompisarna
-hjälpa barnen att förbereda sig inför skolveckan
-laga till en middag med Skäggot

Nu börjar det dra ihop sig till sommarlov och jag vill hitta bra cyklar till oss alla, så det blir en del av nästa veckas to do-lista.


19 maj 2013, 17:03
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Kattpromenad under vilken vi ska samla ihop nässlor och löktrav.
Av nässlorna ska det bli god pesto och av löktraven en tomatsallad. Fast tomaterna behöver införskaffas annorstädes.


20 maj 2013, 16:47
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Kattpromenaden senarelagd.
Det blev en massa prat med barnen om ultraljud och infrarött istället mm. men nu sover alla efter mycket om och men så det blir film och popcorn.


20 maj 2013, 23:04
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Åka till Mölndal och bli av med gipset. Woohoo! :D


21 maj 2013, 05:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron