Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Hungrig. Så här dags! Tänk att det skall ta 37 år att inse något så basalt som att om man somnar tidigt, så vaknar man tidigt! Att inte äta en massa på natten (för att man varit uppe för länge) underlättar också för att vakna på morgonen, eftersom kroppen då skriker efter frukost. Tänk, det låg något i de där gamla sanningarna!

Jag blir också glad och förvånad när jag kommer på sådana saker.

Men det är lätt att glömma bort när man är kvällspigg och tänker självklart kommer jag upp fräsch och pigg imorgon, fast man aldrig gjort det tidigare så varför göra det , men man är nog obotlig optimist!


19 februari 2013, 12:35
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Orange skrev:
Totalt borta nu för ti'n. Klarar inte längre av enkel matte eller att få upp de barnsäkra grindarna på dagis. :10: Min hjärna har verkligen förtvinat de senaste åren.

Oj oj stackars liten! Kan du ha mycket som bekymrar eller snurrar i huvudet.
En viss vecka i månaden är jag mer snurrig och vimsig, hormonerna som spökar. De kan ställa till mycket! :shock:


19 februari 2013, 12:39
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Fortfarande hängig, känner mig tråkig och vissen. :(


19 februari 2013, 12:40
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Kaninmamma skrev:
Orange skrev:
Totalt borta nu för ti'n. Klarar inte längre av enkel matte eller att få upp de barnsäkra grindarna på dagis. :10: Min hjärna har verkligen förtvinat de senaste åren.

Oj oj stackars liten! Kan du ha mycket som bekymrar eller snurrar i huvudet.
En viss vecka i månaden är jag mer snurrig och vimsig, hormonerna som spökar. De kan ställa till mycket! :shock:


Jo, det känns igen. :D Det är inte den veckan just nu dock.


19 februari 2013, 12:52
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Kaninmamma skrev:
Fortfarande hängig, känner mig tråkig och vissen. :(


Åh. :( Hoppas du känner dig bättre snart! :09:


19 februari 2013, 12:52
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Idag hade det varit skönt att få vara liten och svag och bli ompysslad av någon utan att behöva vara social tillbaka.


21 februari 2013, 15:05
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Orange skrev:
Kaninmamma skrev:
Fortfarande hängig, känner mig tråkig och vissen. :(


Åh. :( Hoppas du känner dig bättre snart! :09:

Tack jag känner mig lite bättre .
Just nu lite frusen men det beror nog mest på att timmen är sen och jag behöver sova.
Sov gott :09:


22 februari 2013, 01:15
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Idag hade det varit skönt att få vara liten och svag och bli ompysslad av någon utan att behöva vara social tillbaka.

Ja visst har man sådana dagar ibland.
Det har nog de flesta men inte alla vågar erkänna det.
Du har kommit långt som kan berätta hur du känner och tycker.
Det är starkt gjort. :09:
Om du vill ha min mejl adress så skicka mig ett pm/ kram Kaninmamma


22 februari 2013, 01:21
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Styvnackad (i medicinsk mening).


22 februari 2013, 15:04
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Citera:
Zombie skrev:Låten var i alla fall rolig att höra. Kan väl påpeka, om någon är intresserad, att den var en omtolkning från Ulf Peder Olrog, fiol betyder viol och blåveis blåsippa (eller blåtira antar jag) Gangsta men inte rap.
Gangsta :o Tack för den så på pricken formuleringen :D ett uttryck som berikade min syn på det jag försöker läsa om Olrog och Prøysen... og deres nordiske samarbeide, och visst 17 var de Gangsta :lol:

Citera:
[DOC]
MÄLARDALENS HÖGSKOLA
prosjekt.hihm.no/proysen/dokumenter/westling%20bo.docFiltyp: Microsoft Word -

Bo Westling: Alf Prøysen och Ulf Peder Olrog – en jämförande studie
(---)
Vissångerskan Margaretha Kjellberg uttrycker det på följande sätt (Norlén s.36): ” De var ganska lika egentligen. De såg nästan ut som tvillingar. Till det yttre alltså. Men sen fanns där också det viktigaste: en själarnas sympati!” Vid översättandet av varandras texter hade båda under alla år ett stående, gemensamt motto: ”Bare gjør med dem hva du vil!”

(Røsbak s. 280)
Alf Prøysen och Ulf Peder Olrog bidrog båda till att förnya visan i sina respektive hemländer. De var båda aktiva som visdiktare under perioden 1945 – 1970 och på 1950-talet började de även översätta varandras texter till svenska resp. norska.
(---)


db som försöker lära sig något litet nytt var dag och natt i helg som söcken...


23 februari 2013, 03:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron