Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Jag skulle ju rapportera eventuella resultat av den där reptillampan jag använder som ljusterapi... den som skall motsvara fullljusspektrum men utan solarieeffekt (bara UVA-strålning, vilket i och för sig är mer än för vanliga ljusterapilampor - så man skall inte stirra in i den).

Jag får nog säga att den har positiv effekt! Jag började tänka att jag bara inbillat mig, och efter att min son lekt med den en gång för mycket åkte den undan i ett skåp högt upp... Och jag blev riktigt uschligt trött och seg efter ett tag. Nu har den åkt fram igen, och redan efter några dagars användning (jag har på den på morgonen, och vid tillfälle längre än så men bara tidigt på dagen så att rytmen inte blir fel) känner jag mig både piggare och på bättre humör. Min ena katt, som hade soffat till sig förfärligt under vintern och tappat all initiativkraft, har också blivit märkbart piggare, gladare och mer social.

Det är förstås fortfarande fullt möjligt att det är placebo, men det viktiga är ju effekten, alldeles oavsett. Och den finns!

Oj då. Låter ju litet frestande.

Och den är inte som en solarielampa? En ljusexpert jag råkar känna sade att det nog var samma sak när jag frågade om hon kände till såna där. Men, hmm... är det inte just UV-strålningen som ger rynkor och särskilt blondiner cancer? Litet orolig…


OnT: skulle behöva en...

Och piller mot tehuvudvärk.


15 januari 2013, 23:54
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det är VÄLDIGT mycket mindre UV-strålning i en sådan lampa än i det vanliga dagsljuset på eftermiddagen så här års. Anledningen till att det ändå hjälper är att jag kan använda den på morgonen, när hjärnan är som mest mottaglig för ljus.

Det finns reptillampor som är betydligt starkare, eftersom ödlorna dör om de inte får UVB-strålning också, vilket de inte får när de hålls inomhus. Den här är dock av den sorten som skall vara på hela dagen för reptilerna. Små, tunna, nordiska reptiler som förutom den lampan skall ha ett komplement av en starkare lampa under en begränsad tid av dagen.

Det lär nog inte ta kål på mig.


16 januari 2013, 00:01
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Okej. Lugnare.

Och så, när jag tipsade vidare till ljusexperten, och om jag minns rätt: det ska visst vara UVB-strålningen som ger D-vitamin; det hade hon börjat ta direkt i tabletter och blivit mycket piggare av; UVA-strålningen skulle vara farligare, men UVC (som ozonlagret suger upp en del av) allra farligast. Och så det vanliga om fabrikanter som brukar visa sig slarva eller luras exakt så mycket som de kommer undan med (eller dittills har kommit och kommer att komma igen när aktuell storm har lagt sig)...

Håhåjaja.


16 januari 2013, 02:12
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jo jag vet. Jag har läst på, även om bristfälligheten i att fånga hela ljusspektrat. Men det är väldigt lite UVA-strålning, alldeles för lite för att ha den farliga effekten, och det är UVB-strålningen som lättast ger skador. Om jag inte missminner mig. Men D-vitamin tar jag som tillskott. Den effekt jag är ute efter har med hormoner att göra.

Dessutom föredrar jag den typen av ljus så dags på dagen. Det känns intuitivt helt rätt. Det gula ljuset mår jag illa av då. Och sen eftermiddag och kväll är det tvärtom.

Det läcker ur något rör på min toa! :| :x Jag som inte alls har lägenheten i skick för akut besök av hantverkare! Hoppas att det klarar sig till imorgon eftermiddag åtminstone. Det luktar inte illa i alla fall, så jag hoppas att det är hyfsat rent vatten. Det rinner inte synligt men har blivit rejält blött. :? :? :?


16 januari 2013, 02:36
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Aha. Okej igen...
Incognita skrev:
Dessutom föredrar jag den typen av ljus så dags på dagen. Det känns intuitivt helt rätt. Det gula ljuset mår jag illa av då. Och sen eftermiddag och kväll är det tvärtom.

Jo, det känner jag ju väl igen. Och fler andra än som vet om det, förmodligen. (Ljusexperten brukar jubla över den som vet det.)

Hormoner, visst ja. Det var ju de i det här fallet.

Rören: jo, sådana där överraskningar brukar inte vara roliga. – Om det är vanliga tunna rör bör det väl vara rent vatten. Avloppet brukar ju bara gå i ett enstaka grovt rör, ofta inne i väggen, samt direkt ner i golvet från respektive avloppsöppning.

I bästa fall kanske det bara är en mutter i någon rörskarv som behöver dras åt? Har du någon lämplig nyckel kanske du kan prova själv.


16 januari 2013, 02:46
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Åh! Jag har just fått ett så fint brev på ett annat forum! Jag tror att jag måste gå och gråta en skvätt... :09:

Och jag tycker så mycket om er också! :09:

Dagsformen är "patetiskt känslosam" - men på ett bra sätt.

Och neej, jag har inte druckit alkohol (bara 1,5 l Orangina-läsk). Jag är bara så här blödig ändå.


17 januari 2013, 03:08
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
8-)

Själv är jag mest uttråkad: Jag orkar inte göra nå't vettigt och surfar bara runt och kollar på strunt.


17 januari 2013, 03:20
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Ur funktion.


17 januari 2013, 13:42
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Idag vaknade jag upp till 18 minusgrader (utomhus): Då behöver jag inte fundera längre på vilken t-tröja jag ska ha, men då kommer nästa jobbiga fråga: Ska jag ha långkalsonger eller inte?


19 januari 2013, 10:55
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Det är kallt.


19 januari 2013, 17:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron