Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 94  Nästa
Endast tomten är vaken... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Nu får det vara dags för mig med.
En liten siesta innan väckarklockan ringer.


14 december 2011, 05:27
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Haha, jag vann! :02:

Vilhelm Ekelund skrev:
Man måste ofta ställa klart för sig att även det löjliga, det allra intimast förödmjukande löjliga, är ett element som ovillkorligen hör med till uppbyggandet av ett liv i andligt verks äventyr. Ja, man måste lära sig att se med sagans, med äventyrets klara öga på det platta, dumma, trånga, snöpliga - icke endast i yttre värld och händelser, utan också i egna bröstets djup.


14 december 2011, 06:19
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Även i det egna bröstets djup?
Det är ju skitsvårt!

Hej, jag är en oresonabel, icke behaglig och grälsjuk människa.
Det var en gång en svartalv med stora spetsiga öron som bodde inuti en människa.
Hon hötte med sin krokiga käpp och spottade ur sig giftiga kommentarer närhelst något gick människan emot.
Med aldrig sinande krafter klättrade hon ideligen upp i människans ögonhålor och kikade ut genom dem på den oändliga världen utanför, för att sedan blixtsnabbt kila ned till örongången och där viskande lämna sina iskalla omdömen om allt och inget som människan sedan uppfattade som sina egna tankar och ordagrant upprepade med hög, gäll röst.

Speciellt tyckte svartalven illa om oordning och omständliga människor som diskade på fel sätt.
Då blev hon alldeles extra rabiat och pilade fram och tillbaka i människans kropp, från ögonglobernas panoramafönster till örongångens hörselapparatur, för att hinna med alla sina indignerade åsikter i ämnet.
Efter i egentycke välförrättad värv, kunde hon sedan med gott samvete ta en tupplur mellan mjälten och njurarna, sovande på en lätt masserande bädd av rosa, fluffiga tarmar som sakta vaggade henne till ro.


Jo, jag känner mig mindre fientligt inställd till min egen person nu - allt är ju uppenbarligen svartalvens fel.

Och så kan det hända att jag behöver sova mer.


14 december 2011, 09:26
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Ja, jag kommer i fortsättningen droppa citat från Ekelunds Aforismer och sentenser, på det att det må få mig att framstå som en livets och ordets mästare, som en som har förstått hur allt hänger ihop - och utan att skämmas skriva folk detta på näsan i tid och otid, men, som den nakne tuppen stoltserandes med lånta fjädrar, som den mörka, kalla månen skinandes med stulet ljus, ska minsta vindpust få det löst påklistrade fjädrarna att falla av och minsta skärskådans obarmhärtiga, brännande blick få det ekelundska, reflekterade ljuset att slockna - och då ska jag stå där i min beniga kropps bara mässing, utan kött att fylla ut tomrummet, då ska jag försvinna in i det kalla mörkret, glömd av alla, men ur detta isande mörker, upp ur högen av fallna fjädrar, ska, först då - icke tidigare - något annat födas, resa sig, stolt hälsa gryningens ankomst och elden ska brinna utan låga.

Edit:
Bajskorven tittar ut och fnissar generat, lite rouge på kinderna piffar upp.


14 december 2011, 16:52
Moderator
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Ja, ni borde ju båda två ut och producera er i skrivsvängen alltså. Marsch pannkaka! Jag vill läsa fler Kodade sagor och Schubbiga dikter och pastischoider.

Eller alla tre. För jag vill också läsa mer om barbariska dygder.


15 december 2011, 01:37
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
:D

Ja, flera texter vill vi ha, från er alla.


15 december 2011, 01:56
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Äsch, igen.


Ni äter väl extra D-vitamin?
Gör det.


23 december 2011, 03:38
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Näe :04:


23 december 2011, 03:58
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
CodeRedAlert skrev:
Ni äter väl extra D-vitamin?
Det är svårt att lapa sol så här års.


23 december 2011, 04:01
Medlem
Inlägg Re: Endast tomten är vaken...
Aha, nu gav du mig ett yppert tillfälle att droppa lite Ekelund-citat igen:
Vilhelm Ekelund skrev:
Denna dörr var stängd för honom; en tvivelaktig, en låg, en skum dörr, bakom vilken faror, besvikelse, skam och undergång lurade. Och hela hans liv igenom, i varje hans andedrag, förföljde honom tanken på att denna dörr varit stängd för honom. O dåre! Men denna stängdhets mening var att vända din tanke till portar av härlighet som stodo dig vidöppna.


23 december 2011, 04:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 935 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 94  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron