Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Och redan i natt har göken överskridit en stor ters, men ännu inte uppnått en ren kvart, och låter fanimig ostämd. Blir fullare för varje dag.
Och jag undrade om häckningssångsäsongen (häckningssä-sången? häckningshör-sången?) var slut i eftermiddags. Men sjunger på natten gör de.


8 juni 2013, 02:38
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Tycks vara särskilt den övre tonen han har blivit vårdslös med: sätter inte an den lika distinkt (som förut och den nedre) och gör en liten glidning uppåt på den likt en oputsat spretande fjäder. Blivit lat och bekväm efter att ha fått frugans ägg lagda i någon annans bo?


8 juni 2013, 02:46
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Vad orm det är i år! Har aldrig sett så mycket orm som nu speciellt huggorm men även mycket ödlor,
reptilerna verkar ha klarat sig bra under det tjocka snötäcket i vintras, tack o lov har inte fästingarna
gjort det de är mycket färre i år.

En rolig sak som hände i veckan när jag var ut med hunden, jag hade honom lös som vanligt och han
sprang iväg ut på en äng så jorden sprätte åt alla håll, han var toklycklig!! Men så stannar han vid en
bro ute på ängen och står och tittar ner i gräset och vickar fundersamt på huvudet, jävlar! orm tänkte
jag, satt fart och sprang fram till den lilla bron som hunden stod och tittade bredvid. Jag stod på bron
och tittade där hunden nosade och tittade men där fanns ingen orm, men jag hörde hur det väste,
tittar ner på bron där jag står i mina lågskor och vad får jag se? jo en stor fin huggormshona som ligger
precis mellan mina fötter, hon var så fin! ljusbrun nästan sandfärgad med en något oskarp svartvit
sicksackmönstring på ryggen. Jag stod still och tittade på henne och hon tittade tittade på mig och
efter ett tag slingrade hon iväg ner i gräset på sidan, då såg jag att hon var väldigt rund om magen
så det blir säkert huggormsbebisar i sommar, kul!
Vilka härliga upplevelser man får vara med om i skogen ibland. :D


8 juni 2013, 11:21
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Ja, och till och med från balkongen. Ingen orm (än, peppar peppar?), men nu satt här en hackspett på tallstammen och åt mellanmål medan jag åt frukost. Och uppifrån kronan kom en liten grå fågel kilande uppochner och verkade undra vad hackspetten hade för sig, men stannade på behörigt avstånd, kilade tillbaka lika fort och återgick till att hoppa runt mellan grenarna (sin egen måltid?).


8 juni 2013, 15:05
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Naturen håller på att ta över min saxklippta lilla "gräsmatta". :) Artrikedomen gör mig glad. Fast det blir allt svårare att klippa enbart gräset och det ogräs jag inte vill ha.


9 juni 2013, 18:40
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Läser i Forskning och Framsteg att också hajen hör till de allt fler djur som nu snart är borta, om den trend vi och inga andra skapar håller i sig bara en kort tid till.

Det vill till att DNA-rekonstruktionstekniken har utvecklats om vi ska ha något djurliv i framtiden. Och att det finns folk som både har råd med rekonstruktionerna, vill betala för dem och sedan både vill och kan göra motstånd mot dem som då naturligtvis kommer att utrota de rekonstruerade djuren (i jakt eller som "skadedjur" eller bara genom att vägra släppa till plats åt dem). Och sedan ska det ju helst inte vara de fattigaste som drabbas av vad rekonstruerandet kostar heller, utan de rikaste – och så kommer det naturligtvis inte att bli. (Nej, jag är inte genomgående historieoptimist, och inte mycket alls på kort sikt från just nu.)

Verkar onekligen enklare om vi kunde utrota oss själva någon djävla gång så att resten av skapelsen får en chans. Undrar om det kan gå vägen genom att vi utrotar för mycket liv för att det som blir kvar ska kunna föda oss längre?


12 juni 2013, 19:02
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
Läser i Forskning och Framsteg att också hajen hör till de allt fler djur som nu snart är borta, om den trend vi och inga andra skapar håller i sig bara en kort tid till.

Det vill till att DNA-rekonstruktionstekniken har utvecklats om vi ska ha något djurliv i framtiden. Och att det finns folk som både har råd med rekonstruktionerna, vill betala för dem och sedan både vill och kan göra motstånd mot dem som då naturligtvis kommer att utrota de rekonstruerade djuren (i jakt eller som "skadedjur" eller bara genom att vägra släppa till plats åt dem). Och sedan ska det ju helst inte vara de fattigaste som drabbas av vad rekonstruerandet kostar heller, utan de rikaste – och så kommer det naturligtvis inte att bli. (Nej, jag är inte genomgående historieoptimist, och inte mycket alls på kort sikt från just nu.)

Verkar onekligen enklare om vi kunde utrota oss själva någon djävla gång så att resten av skapelsen får en chans. Undrar om det kan gå vägen genom att vi utrotar för mycket liv för att det som blir kvar ska kunna föda oss längre?

Men i Namibia ökar antalet noshörningar, lejon och andra kattrovdjur, elefanter och hovdjur. Genom ekoturism kan lokalbefolkningen tjäna på att bevara det vilda djurlivet. Yey! :)


14 juni 2013, 21:34
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Den vita ankan som rymde med gräsänderna lever! :D Jag såg den igår. Hur gamla blir ankor egentligen? Det var ju ett decennium sedan den där ankan tänkte att va' fan.

Har också nyligen sett två snokar, en kopparödla och spår efter vildsvin. Den ena snoken gottade sig vid brasan med oss.


23 augusti 2013, 18:40
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Vita ankan som...vad är det för spännande historia? Var sågs den?
På Kungsholmen såg jag en vit, som jag trodde var en and, fågel för några år sedan. Det finns ett foto på den i bildtråden har jag för mig.
Kan det vara densamma?

Igår, precis efter att jag cyklade in i rosbusken, såg jag något rödbrunt och stort springa över gatan och böka sig in i skogen bredvid. Jag hade solen i ögonen så det var svårt att se klart. Men jag fick för mig att det kanske var ett vildsvin.
Fast färgen stämde inte riktigt, det var mer som ett rådjursfärgat vildsvin då...

Men rådjur prasslar och bökar inte i skogsbryn. Det gjorde den här. Länge också.


26 augusti 2013, 12:44
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det kanske var en ovanligt glupsk räv...


26 augusti 2013, 12:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron