Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Fått ett brev från Stim om att de betalat ut royalty till mig. Det var en överraskning eftersom jag inte hade en aning om att min musik hade blivit spelad offentligt senaste året. Verkar som att stycket det gäller har börjat leva sitt eget liv. :)

7 februari 2013, 19:15
Medlem
Det är ungefär som att hitta en hundralapp i en jacka som man inte använt på länge - fast bättre. :)

7 februari 2013, 19:18
Medlem
Ja, det är ju roligare eftersom någon - jag har mina aningar men måste kolla upp det - uppenbarligen tycker att musiken är kul att spela.

7 februari 2013, 19:29
Moderator
Så vi har en etablerad tonsättare på forumet! Gratulerar! :D

7 februari 2013, 19:46
Moderator
Ja, wow, grattis!

7 februari 2013, 19:53
Medlem
Tack så mycket! :D

Typiskt nog är det här ett av de stycken jag lagt ner minst tid på. Det är knappt en komposition (höll jag på att säga), nästan en "låt".

7 februari 2013, 20:55
Moderator
Spader skrev:
Typiskt nog är det här ett av de stycken jag lagt ner minst tid på. Det är knappt en komposition (höll jag på att säga), nästan en "låt".

Den erfarenheten är du nog inte ensam om. Mer än ett lyckokast i historien har inte varit det upphovsmannen hade velat eller lagt ner mest på. (Chopins fantasiimpromptu, som han ville ha bränt, är ett exempel; fast Chopin själv var ju ett dåligt…)

För mig och många andra med tendenser till prestationsångest eller skaparkramp kan det väl också vara mer av skaparkraften som slipper fram när man har råkat lyckas lura undan ångesten. En annan sida av saken kan vara det där att "lära sig hantverket grundligt och sedan glömma det": kanske har man trots allt lagt ner mer i verket än man trodde.

7 februari 2013, 21:03
Moderator
Inte pratat med den där SIUS-handläggaren. :(

Sovit länge efter att ha pratat i telefon flera timmar fram på småtimmarna med en raring som har en skön telefonröst. Löst korsord och slappat hemma med min krassliga men sjövilda son.

7 februari 2013, 21:33
Medlem
Zombie skrev:
Spader skrev:

Den erfarenheten är du nog inte ensam om. Mer än ett lyckokast i historien har inte varit det upphovsmannen hade velat eller lagt ner mest på. (Chopins fantasiimpromptu, som han ville ha bränt, är ett exempel; fast Chopin själv var ju ett dåligt…)

För mig och många andra med tendenser till prestationsångest eller skaparkramp kan det väl också vara mer av skaparkraften som slipper fram när man har råkat lyckas lura undan ångesten. En annan sida av saken kan vara det där att "lära sig hantverket grundligt och sedan glömma det": kanske har man trots allt lagt ner mer i verket än man trodde.

Det var nog helt enkelt den tidspress som jag skrev stycket under som fick mig att skippa pretentionerna och göra det enkelt. Musikaliskt enkelt alltså - exekutörerna måste ha god teknik för att det ska låta bra. Jag har ingen aning om hur det har låtit vid de senaste framförandena ...

7 februari 2013, 22:48
Medlem
Incognita skrev:
Inte pratat med den där SIUS-handläggaren. :(

Det är ganska mycket jag inte gjort den här veckan. Ringa pianostämmare, bestämma vad jag ska göra med min lediga tid de närmaste månaderna och annat. *suck*

Jag hoppas att det ordnar sig med din tjänst!

7 februari 2013, 22:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.