Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Vill inflika att jag tror det kan vara begränsande om du stirrar dig blind på en genre. Försök till exempel ta mitt och andras ord på att du också är bra på att skriva, berätta och göra bilder.

Bra sagt!

Jag sov 13 timmar inatt. :shock: Jag somnade med min son och vaknade precis när det var dags för boendestöd. Är lite småseg.


12 januari 2013, 13:28
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
När jag skriver "fuskar", så menar jag alltså att jag istället för att rita en känga själv (som i avatarserien), så laddar jag ner lämplig bild av en känga från teh interwebz och justerar den i GIMP (skalar ner den, roterar den, målar den svart etc...).

Det blir alltså en form av collage där jag oftast utgår från färdiga bildelement, och gör om dem i GIMP (ibland väldigt mycket med en kombination av olika filter, men också en del (ibland väldigt mycket) manuella justeringar). Enklare detaljer, som kullar och stubintrådar, ritar jag själv.

Man kan väl säga att det här är mitt sätt att gå förbi min brist på tålamod (till att lära mig rita en känga från grunden) och bli klar med saker och även ett sätt att undvika att jag sitter och petar i detaljer i en evighet (eftersom jag har en tendens att aldrig bli helt och hållet nöjd).

Hade avatarserien förmedlat sitt budskap bättre om jag kunnat rita samma bild av en känga (och annat) själv?

Vad jag skulle behöva göra är att ha tålamodet att sitta och teckna lite varje dag - först då skulle jag kunna se vad min grundtalang räcker för, men till dess fortsätter jag med mina collage.

@Incognita:
God morgon!


12 januari 2013, 13:45
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Godmorgon!

Nä, jag kan inte se att avatarserien skulle ha förmedlat budskapet bättre med en manuellt från grunden tecknad känga. Jag tycker att det låter som en väldigt kreativ väg till uttryck. Sådant önskar jag att jag kunde, men jag har inte det tekniska kunnandet för det. Collage är väl för övrigt en ganska etablerad teknik numera? Som sampling fast med bild. Andy Warhol använde ju konservburksetiketter i sin konst, och det gick ju bra.


12 januari 2013, 14:11
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Teckning hänger inte på talang, det hänger på övning.


12 januari 2013, 17:42
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Nä, jag kan inte se att avatarserien skulle ha förmedlat budskapet bättre med en manuellt från grunden tecknad känga. Jag tycker att det låter som en väldigt kreativ väg till uttryck. Sådant önskar jag att jag kunde, men jag har inte det tekniska kunnandet för det.


Du kan ju å andra sidan teckna på riktigt.

CodeRedAlert skrev:
Teckning hänger inte på talang, det hänger på övning.


Är det så? Det skulle alltså innebära att alla behöver precis lika mycket träning för att uppnå samma nivå!?


12 januari 2013, 19:27
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Alla skulle behöva öva olika mycket.
Teckning är ju att öva upp hand-öga koordinationen och vissa har lättare att se former och lättare att få ner de på papper och behöver därmed mindre tid att öva upp den förmågan där andra måste börja från att identifiera formerna med ögat, exempelvis.

Men det handlar om övning.


12 januari 2013, 19:46
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Fast då kan man ju tycka att hand-öga-koordinationen, förmågan att se former och förmågan att föra över de former man ser till 2D är en del av grundtalangen och att tiden det tar att träna upp sig kan ses som ett mått på graden av grundtalangen.

Det är väl inte ens säkert att alla kan lära sig se former etc... eller att det skulle ta orimligt lång tid.

Men du menar alltså att vem som helst kan lära sig teckna inom rimlig tid!?


12 januari 2013, 20:53
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Jag sade inget om rimlig tid.
Är man tillräckligt motiverad och övar oupphörligt så ja, då kan även den mest formblinda öva upp sin hand-öga-koordination.


12 januari 2013, 21:46
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jag kan inte teckna en känga. För mig skulle det vara plågsamt tråkigt att öva på att teckna kängor.


12 januari 2013, 22:15
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Okej.

CodeRedAlert skrev:
Jag sade inget om rimlig tid.
Är man tillräckligt motiverad och övar oupphörligt så ja, då kan även den mest formblinda öva upp sin hand-öga-koordination.


Jag kan gå med på att det är mer övning än talang som gäller för teckning, men att, som du antydde, säga att det beror på enbart övning går jag inte med på.


12 januari 2013, 22:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron