Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
...promenera och sedan blir det fruktstund.


30 januari 2013, 16:00
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Få till ett abstract som ger mig möjlighet att delta i konferens i Melbourne.


30 januari 2013, 16:43
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Incognita skrev:
Få till ett abstract som ger mig möjlighet att delta i konferens i Melbourne.

Oj, det låter viktigt. Lycka till! (främst med att få ut det i verkligheten; resten har jag ju förstått att du kan.)


30 januari 2013, 17:03
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Tack!

Ett första trevande abstract finns, men nu måste jag hitta på en titel också. Förslag, någon?

Citera:
Background and objective
People with Alzheimer’s disease will eventually need some kind of help in their daily life. Paradoxically, the very disease that lies behind the evolving needs also makes it increasingly difficult for the individual to give voice to them, and thus to have a say in decisions about his/her own life. By the time needs are formally assessed, it is often problematic to establish what the person him- or herself values the most with regard to care and support and what may be at stake for the person in the process of receiving help.

This paper explores how two women with AD, among peers within the context of a dementia self-help group, over time bring up their needs for care and support, and how their needs are constructed and negotiated in conversation.

Methods
The study is based on audio-recordings from three and a half years of regular group conversations, focusing on sequences where the women’s current needs are discussed. Positioning analysis is used to delineate the subtle shifts back and forth between more agentive stances and victim positions as the conversation unfolds, in relation to concerns ranging from the personal and social to the political and from practical matters to existential ones.

Findings and implications
The study provides insight into the delicate process of balancing conflicting needs in the face of the evolving disease, with respect to issues of identity and control. Implications are discussed for professional communication in encounters between citizens with AD and the welfare system.


30 januari 2013, 17:57
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Om du menar en fångande övertitel (och inte den mer träaktigt beskrivande undertiteln) så kan väl jag tänka att om man kunde hitta en slående konkret bild (ur vardagslivet?) för dilemmat att just det man får ett ökande behov av är det man också blir allt mer handikappad i. Sätta ljus på sårbarheten och vikten av att vi andra aldrig kan vara för lyhörda, typ. Tills vi själva kanske trillar dit. Kanske något åt hållet "Crying for life when you can't trust your words" eller "Engulfed by the unspeakable", fast båda de är naturligtvis för långa, trubbiga och abstrakta.


31 januari 2013, 17:03
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Tack för tipsen, men nu har jag redan skickat in det under en betydligt mer konkret (och trist) titel: OUTLINING HELP NEEDS IN DEMENTIA SELF-HELP GROUP DISCUSSIONS.


31 januari 2013, 17:06
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Eller så kan man sätta ljus på den mänskliga uppfinningsrikedomen i utförsbacke. Vad man nu vill betona. Ett skäl till att den idén kom efteråt var väl att det kan vara humanitärt-politiskt viktigare i nuvarande klimat att betona den första aspekten. Det är ju redan populärt att betrakta folk som kompetentare än de är, tillvridet på fel sätt. Men kanske man kan få med båda sakerna i samma bild. Fast kanske svårt.

EDIT: Aha. Den sa ju iallafall koncist vad det handlade om.


31 januari 2013, 17:10
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Zombie skrev:
Eller så kan man sätta ljus på den mänskliga uppfinningsrikedomen i utförsbacke. Vad man nu vill betona. Ett skäl till att den idén kom efteråt var väl att det kan vara humanitärt-politiskt viktigare i nuvarande klimat att betona den första aspekten. Det är ju redan populärt att betrakta folk som kompetentare än de är, tillvridet på fel sätt. Men kanske man kan få med båda sakerna i samma bild. Fast kanske svårt.

"Den mänskliga uppfinningsrikedomen i utförsbacke" är ganska precis vad hela min forskning handlar om. När det gäller demens är det snarare tradition att man helt missar den kompetens som finns. Fast just när det gäller tidigare stadier är paradoxen med båda aspekterna en huvudpoäng - det är något av Scylla och Charybdis över det hela, precis som det ofta är vid npf och vid psykisk ohälsa, att man liksom behöver bevisa både att man är tillräckligt sjuk och att man ändå inte är helt pantad/galen.

Men för konferensen har jag ett intresse av att hamna i rätt parallellsession, så då är det bättre att vara övertydlig.


31 januari 2013, 17:23
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag sitter och laddar för att ta itu med en massa texter till forskningscentrets hemsida, om mina projekt. Det går lite trögt...
Och så skulle jag behöva transkribera och gå igenom forskningsmaterial, fort som attan.
Och röja här hemma.
Svara på diverse mail.
Boka tvättid.
Föra in saker i min Handi och planera.
Bädda rent.
Plocka ur och i diskmaskinen.
Betala räkningarna - har väntat och väntat på ny kortläsare som jag beställt men som inte kommit, men till sist ringde jag och klagade så nu har jag fått hämta en ny på banken.
Laga mat.
Vika, sortera och stuva undan ren tvätt.
Föra över nyinspelat material till databasen.
Och allt annat jag ligger efter med...

*suck*


31 januari 2013, 17:39
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ja, det var inte lite.

Jag behöver logga ur, lägga undan datorn och laga mat. Sedan äta den, schasa barn i säng, ta mina Theralendroppar utan att överdosera vilket jag verkar ha gjort igår och sedan i säng och sova.
Har varit till biblioteket idag och lånat underbara böcker så det blir en bokkväll utan tv.

Måste titta igenom möjliga utgångsoutfits inför lördagen också. Det är tydligen tjejkväll med två väninnor då. Lusten fattas men nu har jag ju lovat. Det blir nog roligt iaf. till slut.


31 januari 2013, 18:36
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.